Práve ste urobili toto závažné rozhodnutie. Takým, rozhodnutie o predaji nehnuteľnosti býva. Na realitnom trhu existuje niekoľko možností predaja. Svoju nehnuteľnosť môžete predávať priamo alebo prostredníctvom sprostredkovateľa. Ak si zvolíte predaj priamou formou, znamená to, že vám okrem statusu majiteľa pribudli na zodpovednosť aj ďalšie pozície od predajcu často až po právnika, či finančného poradcu. V každom prípade, sa v prvom kroku nevyhnete zaradeniu vášho inzerátu na realitné portáli do kolónky súkromnej inzercie. A potom vás čaká „vyzváňacie“ šialenstvo.
Mýtus č. 1 : Kontaktovať ma budú len potenciálni kupujúci
Po zverejnení súkromného inzerátu sa pripravte na množstvo telefonátov od realitných maklérov, ktorí si budú chcieť vziať vašu nehnuteľnosť do ponuky. Je to naša náplň práce rovnako akou je príprava faktúr či vykladanie tovaru tou vašou. Rozdiel je v prístupe k svojej práci, kvalite a ochote služieb, ktorú vám môžu realitné kancelárie ponúknuť.
Ak nie ste typ, ktorý si ihneď všetko značí a zapisuje do svojho osobného diára, po pár dňoch stratíte kontrolu nad tým, kto, kde, ako a za koľko vašu nehnuteľnosť predáva. Žiaľ, konkurencia v realitnej brandži je privysoká a mnohí jedinci siahajú aj po nekalých praktikách, menej seriózni makléri neváhajú pri zadávaní inzerátu pozmeniť parametre nehnuteľnosti – rozlohu, poschodie ba aj lokalitu, či dokonca manipulujú s cenou. Ak dovolíte maklérom správať sa neúctivo k vašej nehnuteľnosti, ani vzťah medzi vami nebude založený na inom princípe. Moja osobná skúsenosť s naberaním ponúk od súkromných osôb je založená na pocite, ktorý vo mne daná nehnuteľnosť vyvolá, potom je už len na majiteľovi, či mi dovolí zveriť do rúk celý proces predaja. Dnes sa stretávame s praxou, v ktorej si realitné kancelárie vyberajú vás. Nie je však lepšie, ak sa vy rozhodnete, kto má ponúkať vašu nehnuteľnosť?
Mýtus č. 2 : Čím väčší počet realitných kancelárií, tým rýchlejší predaj
Pred mnohými rokmi som si do svojho realitného slovníka zaznamenala jedno „škandalózne“ slovné spojenie „prostitujúca nehnuteľnosť“. Musím však s ľútosťou konštatovať, že síce to mnohým znie hanebne, napriek tomu stále existujú majitelia, ktorí sa tohto nepekného zlozvyku nechcú zbaviť. Tým, že povolíte väčšiemu množstvu realitných spoločností, aby inzerovali vašu nehnuteľnosť, nezvýšite priamo úmerne aj šancu na lepší alebo rýchlejší predaj. Práve naopak, vaša nehnuteľnosť bude preinzerovaná, s rôznymi nedokonalosťami a odchýlkami v cenách (niekedy aj za nižšiu cenu ako je tá vaša), s fotkami, aj bez fotiek, so zavádzajúcim popisom. Predstavte si situáciu, že ste v postavení hľadajúceho a máte takýto byt zobrazený na portáloch aj dvadsaťkrát. Čo si ako prvé pomyslíte o takejto nehnuteľnosti, aký dojem vo vás zanechá?
Mýtus č. 3 : Čím väčší počet realitných kancelárií, tým výhodnejší predaj
Každá nehnuteľnosť je unikát, platí to ako u ľudí, tak aj tu. Nenájdete dve identické. Ich majitelia do nich vniesli svoju auru, vytvorili atmosféru domova a tiež ľudia rozhodujú o trvácnosti tohto stavu. Je to krehká, no o to viac vzácna vlastnosť. V súvislosti s predchádzajúcim si majitelia svojich nehnuteľností neraz neuvedomujú to najzásadnejšie. Premnoženými spoluprácami s realitnými kanceláriami sa zväčšuje riziko neporozumenia či neocenenia vašej nehnuteľnosti. Nesprávnym inzerovaním stráca vaša nehnuteľnosť na jedinečnosti, ktorou disponuje. Pri nehnuteľnostiach vedie takáto strata k strate hodnoty, hovorím teda o peniazoch, ktoré môžete získať výhodnejšie, ak zachováte svojej nehnuteľnosti punc jedinečnosti.
Pravda č. 1: Dobrý obchod je výsledkom obojstrannej dôvery
Základnou úlohou makléra pri predaji, je zastupovanie majiteľa a jeho nehnuteľnosti. Jeho energia a čas je vynakladaná na dosiahnutie najlepšieho výsledku, čiže zrealizovanie predaja za najvýhodnejšiu cenu a v krátkom časovom horizonte. Mňa osobne robí šťastnou a nesmierne ma motivuje získavať si majiteľovu dôveru svojou húževnatosťou, kreativitou a pozitívnym vzťahom k práci. Vzťah ale tvoria dve strany. V prípade, že majiteľ spolupracuje súčasne s viacerými spoločnosťami, sa mi pracuje náročne. Som v neustálom strese a niekedy si pripadám ako bábka na špagátiku, ktorú ovláda striedavo záujemca a majiteľ. Prispôsobovaním termínov stretnutí, požiadaviek a podmienok z oboch strán. Striedam sa vo vchode s inými maklérmi a cítim sa pritom ako v hre o mačke a myši. V takejto situácii väčšina maklérov doslova bojuje o svoju províziu. Absentuje snaha obhajovať majiteľove záujmy naplno, často ani nemôže, keďže sa s ním maklér nikdy nestretol, neopýtal sa na jeho podmienky a motiváciu k predaju. Pod tonou argumentov zo strany makléra prečo je jeho klient najlepšia voľba, sa potom stáva, že majiteľ pristúpi aj na menej atraktívne podmienky. Najčastejšie sa jedná o predaj za nižšiu cenu ako bola požadovaná. A predávajúci jednoducho uverí, prerobí alebo sa vzdá len, aby sa to už skončilo. A ja si poviem škoda, bola to dobrá nehnuteľnosť.
Pravda č. 2: Dobrý realitný maklér je na nezaplatenie
Titulok znie pobavenia hodne, ale ak ste si v minulosti osobne prešli vyššie uvedenými situáciami, dáte mi za pravdu. Preto hneď na začiatku procesu, dôsledne zvážte svoje možnosti, či predaj nehnuteľnosti nezveríte do rúk profesionála a ušetríte si tým čas a vyhnete sa stresu. Dobrý realitný maklér sa s vami chce pred inzerovaním osobne stretnúť, dohodnúť sa na podmienkach predaja, oboznámiť vás s procesom, obhliadnuť danú nehnuteľnosť a získať o nej všetky informácie. Pridanou hodnotou je, ak vám poradia v oblasti homestagingu, teda úpravy nehnuteľnosti pred predajom, zabezpečia jej kvalitnú prezentáciu vo forme fotodokumentácie, či videoprezentácie a celé to urobia s úsmevom na tvári.
Viac info: www.realitydesign.sk
Autor: Mgr. Veronika Némethová, konateľka realitnej kancelárie Reality & Design