Suzuki Vitara s novým turbomotorom a …

Suzuki Vitara s novým turbomotorom a …

 

Ponuku štýlového a praktického SUV Suzuki Vitara na slovenskom trhu rozšírili dve atraktívne novinky. Dynamicky ladená verzia „S“ poháňaná novým preplňovaným benzínovým motorom 1,4 BoosterJet s výkonom 140 koní a unikátne spojenie naftového motora 1,6 DDiS  s automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Túto kombináciu ponúka značka Suzuki vôbec po prvý krát.

VITARA S Prostredníctvom dynamickej Vitary S uvádza Suzuki na náš trh prvého zástupcu celkom novej rodiny preplňovaných benzínových motorov BoosterJet. Štvorvalec s objemom 1,4 litra ponúka najvyšší výkon 103 kW/140 k a krútiaci moment 220 Nm, dostupný v širokom spektre otáčok. Motor s priamym vstrekovaním benzínu a variabilným časovaním sacích ventilov vyniká okrem skvelých výkonových parametrov taktiež mimoriadnou hospodárnosťou. Vitara S s pohonom predných kolies dosahuje v kombinovanom cykle spotrebu len 5,2 l/100 km, vo verzii s pohonom všetkých kolies AllGrip je spotreba len minimálne vyššia: 5,4 l/100 km. Špecifikácia S vychádza z najvyššej verzie Elegance (sedem airbagov, automatická klimatizácia, elektrické okná, bezkľúčové odomykanie, multimediálny systém s navigáciou, adaptívny tempomat, radarový prednárazový systém, parkovacie senzory, automatické svetlá a stierače…) a dopĺňa ju o niekoľko špecifických prvkov. Vitara S jazdí na efektných 17-palcových diskoch v lesklom čiernom prevedení a spredu ju spoznáte podľa päťdielnej športovej masky chladiča s pochrómovaným lemovaním. Vzhľad Vitary S ďalej ozvláštňujú vonkajšie spätné zrkadielka v saténovo-striebornom prevedení a projektory LED stretávacích svetlometov s červeným orámovaním. Do dynamickej červenej farby je ladený rovnako aj interiér. Športový volant a manžeta radiacej páky dostali červené prešívanie kože, rovnako ako anatomické sedadlá v kombinácii kože a semišu. Červené rámiky zdobia prístrojový štít a taktiež kruhové výduchy ventilácie. Palubná doska Vitary S dostala obloženie s dekorom brúseného kovu, športový akcent interiéru završujú hliníkové pedále (u verzie s manuálnou prevodovkou). Pre Vitaru S je určených sedem špeciálne vybraných farieb karosérie. Okrem striebornej, sivej, čiernej, červenej a bielej budú k dispozícii  taktiež atraktívne dvojtónové kombinácie – sivá s čiernou strechou, alebo červená s čiernou strechou. Cena Vitary s s novým motorom a pohonom prednej nápravy sa začína na sume 18 000 eur, verziu s pohonom všetkých štyroch kolies dostanete za 20 100 eur a verziu 4WD v kombinácii so šesťstupňovým automatom za 21 700 eur.

Nová automatická prevodovka Suzuki TCSSNová šesťstupňová dvojspojková prevodovka vlastnej konštrukcie s označením TCSS (Twin Clutch System by Suzuki) je určená výhradne pre dieselovú verziu Vitary, a to ako s pohonom predných kolies, tak aj vo verzii 4×4 s názvom AllGrip. K hlavným prednostiam novej automatickej prevodovky patrí extrémne rýchle radenie rýchlostných stupňov, vysoký komfort jazdy daný neprerušovaným tokom výkonu a krútiaceho momentu a v neposlednom rade aj mimoriadna úspornosť. Konštrukčne ide vlastne o dve manuálne prevodovky v jednom balení. Každá má svoju vlastnú spojku, jedna ovláda párne rýchlostné stupne vrátane spiatočky a druhá nepárne stupne. Keď je jedna spojka v zábere, na druhej rozpojenej polovici dôjde k predradeniu vyššieho alebo nižšieho rýchlostného stupňa, podľa aktuálnej jazdnej situácie.

Súčasným rozopnutím prvej spojky a zopnutím druhej, potom v optimálnom okamžiku dôjde k prakticky nepostrehnuteľnému preradeniu bez časovej straty, takže jazda je nielen maximálne komfortná, ale súčasne aj úsporná. Rovnako ako manuálna prevodovka určená pre naftový motor 1,6 DDiS (88 kW/120 k) má aj nový dvojspojkový automat šesť rýchlostných stupňov a okrem inteligentného samočinného režimu umožňuje vodičovi radiť podľa vlastného uváženia pomocou páčok pod volantom. Túto manuálnu sekvenčnú voľbu vodič ocení napríklad pri dynamickej jazde, kedy obzvlášť vynikne rýchlosť novej prevodovky TCSS. Bleskové ovládanie spojok zaisťuje hydraulický systém poháňaný elektrickým čerpadlom, ktoré pracuje omnoho rýchlejšie, než konvenčné mechanické ovládanie. Na slovenskom trhu dostanete Vitaru s motorom 1,6 DDiS, pohonom 4WD a novou prevodovkou TCSS za cenu od 23 300 eur vo výbave Elegance, prípadne o 600 eur drahšie vo vyššej výbave Elagnce +.

Text: Martin Benkovič, foto: archív LPM