Tesco na Slovensku aktívne spolupracuje v iniciatívach, ktoré nastoľujú témy dôležité pre ochranu našej planéty a dosahovanie trvalej udržateľnosti. Najnovšie sa reťazec pridal k platforme Obehové Slovensko. Tá chce prispieť k trvalej zmene nášho ekonomického modelu vďaka šetreniu prírodných zdrojov a minimalizácii odpadu. Platforma sa rozrástla o 20 nových členov a Tesco sa k nej prihlásilo ako prvý maloobchodník na Slovensku.
„Pri všetkých aktivitách, ktoré v Tescu robíme, citlivo zohľadňujeme aj potrebu chrániť životné prostredie a našu planétu. Sme hrdí na naše doterajšie úspechy v oblasti spoločenskej zodpovednosti a udržateľnosti, ktoré skvelo zhŕňa naša čerstvo vydaná správa Plán malých pomocí. Veríme, že cestou k úspechu v oblasti udržateľnosti je posilňovanie spolupráce a budovanie partnerstiev. V tomto duchu realizujeme všetky naše aktivity a veľmi sa tešíme, že aktuálne sa Tesco stalo členom platformy Obehové Slovensko. S radosťou sa podelíme o naše doterajšie skúsenosti. Už teraz sa zároveň tešíme, ako sa dozvieme viac o príkladoch dobrej praxe zo strany našich partnerov,“ uviedla Veronika Bush, riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku.
„Obehové hospodárstvo stojí a padá na spolupráci verejného, súkromného, mimovládneho sektora ako aj akademickej a vedecko-výskumnej obce. Zavádzanie eko-inovácií, udržateľných výrobných postupov, digitalizácie alebo nových biznis modelov možno dosiahnuť len zapojením všetkých relevantných aktérov. Obehové hospodárstvo je práve o otváraní príležitostí prostredníctvom spoluprác. Zo svojej podstaty musí byť prierezovou témou, preto sme veľmi radi, že platforma privítala širokú paletu partnerských organizácií,“ povedala Denisa Rášová, koordinátorka platformy Obehové Slovensko.
Obehové hospodárstvo znižuje závislosť od dovozu primárnych surovín a zároveň poskytuje nové podnikateľské príležitosti. Príkladom je móda z recyklovaných látok. Tesco myslí na životné prostredie a jeho ochranu aj pri svojej obľúbenej značke oblečenia F&F. Reťazec predstavuje čoraz viac produktov zložených z recyklovaných polyesterových látok – vyrába z nich mnoho produktov napríklad v produktovej línii plaviek. Vlani takto Tesco využilo recyklované vlákna z viac ako 30 miliónov plastových fliaš.
Pozitívom je, že obehové hospodárstvo pomáha znižovať emisie skleníkových plynov. Tesco sa dlhodobo zameriava aj na túto oblasť – uhlíkovú neutralitu si stanovilo ako cieľ, ktorý chce dosiahnuť do roku 2050. Na Slovensku sa reťazcu do dnešného dňa podarilo znížiť emisie CO2 o 32 %. Pokrok v napĺňaní svojich záväzkov hodnotí Tesco už od roku 2015.
Tescu sa darí aj pri využívaní obnoviteľných zdrojov. Certifikáty potvrdzujú, že 100 % elektrickej energie využívanej v 152 obchodoch a všetkých distribučných centrách na Slovensku pochádza práve z obnoviteľných zdrojov.
Zavádzanie obehového hospodárstva si vyžaduje spoluprácu naprieč jednotlivými sektormi a verejnými i súkromnými organizáciami. Práve to je cieľom platformy Obehové Slovensko, ktorá pomáha zvyšovať povedomie u ľudí a podporuje expertnú diskusiu či výmenu skúseností partnerov. Platforma vznikla v roku 2019 a jej členmi sú napríklad Ministerstvo životného prostredia SR, Inštitút cirkulárnej ekonomiky (INCIEN), Slovenská agentúra životného prostredia, Veľvyslanectvo Holandského kráľovstva a ďalší partneri z verejného aj súkromného sektora.
Profily podnikov a ďalších aktérov v obehovom hospodárstve budú postupne zverejňované na infoplatforme Zelené hospodárstvo.
Zdroj: Elena B.