dTest: Ako to skúšajú telepodvodníci

Spotrebiteľská organizácia dTest upozorňuje na množiace sa podvodné praktiky, ktoré majú za cieľ vylákať peniaze spotrebiteľov na základe manipulatívnych telefonátov, e-mailov či textových správ. Podvodníci sa často vydávajú za iný subjekt v snahe obohatiť sa a využívajú rafinované taktiky a bizarné príbehy. Na čo si dať pozor a ako podvodníkom nepodľahnúť?

 

Podvodné textové správy, ktoré sa objavujú v poslednom čase, vytvárajú predovšetkým dojem, že sú zasielané doručovateľskými spoločnosťami, napríklad Slovenskou poštou. „Správa najprv informuje, že spoločnosť nemohla doručiť očakávaný balíček – nezastihla adresáta, bola uvedená neplatná adresa alebo bola zásielka zo zahraničia pozastavená kvôli nezaplatenému colnému poplatku a ďalej vyzýva na otvorenie vloženého odkazu za účelom žiadosti o náhradné doručenie. Po rozkliknutí odkazu stránka nabáda spotrebiteľov na zadanie platobných údajov, čím sa spotrebiteľa snaží pripraviť o jeho peniaze na bankovom účte,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest a dopĺňa: „Podobne podvodníci postupujú aj pri rozosielaní e-mailov. Tu sú navyše informácie doplnené o logo či grafiku dotknutej doručovateľskej služby, čo správe dodáva dôveryhodnosť a spotrebiteľa môže ľahko zmiasť.“

 

Podvodné telefonáty

dTest zaznamenal aj aktivitu podvodníkov – telefonistov. Volajúci v takom prípade často vystupujú ako banka a snažia sa príjemcu hovoru uviesť do omylu, že prišlo ku krádeži jeho platobných údajov alebo k zablokovaniu jeho účtu. Cieľom podvodníkov je vylákať skutočné bankové údaje alebo číslo platobnej karty. „Podvodníci sa spoliehajú na moment prekvapenia a snažia sa vyvolať obavu zo straty finančných prostriedkov. Bohužiaľ, ľudia v strachu zo straty peňazí často podľahnú a povedia informácie, ktoré si za normálnych okolností starostlivo strážia,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Praktiky podvodných telefonistov však často zahŕňajú aj na prvý pohľad bizarné scenáre. „V Česku sme sa stretli s prípadom, kedy telefonista presviedčal volaného, aby na overenie identity či platby urýchlene zakúpil napríklad voucher na nákup tovaru či služieb a obratom oznámil kódy, ktoré sú na voucheri uvedené. Takéto konanie má však opäť jediný cieľ – obohatiť sa na úkor volaného. Dá sa predpokladať, že s niečím podobným sa môžu stretnúť aj slovenskí spotrebitelia, preto by mali byť opatrní,“ dopĺňa Eduarda Hekšová z dTestu.


Ako sa ubrániť podvodným správam, mailom či telefonátom?

  • Kto vás kontaktuje?

Dbajte na to, aby sa vám osoba, ktorá s vami komunikuje, predstavila a povedala názov inštitúcie, ktorú zastupuje. Informáciu si prípadne nechajte aj zopakovať.

  • Existuje dôvod, prečo vás kontaktuje?

Objednali ste si tovar, očakávate zásielku, nebola vám autorizovaná platba? Ak nie, doručovatelia či banka spravidla nebudú mať veľa dôvodov vás kontaktovať, buďte preto nedôverčiví a neoznamujte svoje citlivé údaje.

  • Prevezmite iniciatívu, pýtajte sa.

Opýtajte sa volajúceho, ako informácie zistil, snažte sa overiť akými informáciami volajúci disponuje. Volajúci tvrdí, že vás s balíčkom nezastihol na vašej adrese? Opýtajte sa na názov ulice, kde vás nezastihol a podobne.

  • Dávajte si pozor na nezrovnalosti v oznamovaných informáciách.

Všímajte si nezrovnalosti v hovore volajúceho, podvodníci sa vo svojom vlastnom príbehu môžu ľahko zamotať. V takom prípade rýchlo zistíte, že hovor môžete ukončiť.

  • Skôr, ako zavoláte späť na zmeškaný hovor, skúste číslo vyhľadať pomocou internetového vyhľadávača.

Ak neočakávate hovor z neznámeho čísla, identitu volajúceho môžete skúsiť zistiť vyhľadaním telefónneho čísla na internete. Jednoducho je možné nájsť aj weby, kde si používatelia vymieňajú svoje skúsenosti s konkrétnymi volajúcimi, resp. s telefonátmi, ktoré boli iniciované z konkrétneho telefónneho čísla.

  • Informujte úrady či políciu.

Aj keď podvodníka včas odhalíte, nenechajte si to pre seba a oznámte vašu skúsenosť polícii. Pokiaľ ide o menej závažné previnenie volajúceho, napríklad nevyžiadané či obťažujúce marketingové telefonáty, kontaktujte Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb alebo môžete podať podnet cez stránku nevyziadanevolania.sk.

Zdroj: dTest