Kúsok vesmíru v nás

Onedlho príde zima, obdobie, keď sa spaľovanie tukov „uberá“ nesprávnym smerom a  naše telo často čaká hibernácia. Zeleniny v surovom stave na tanieroch takmer niet, ovocie býva len dekoračný doplnok. Skôr si doprajeme maškrty, málo sa hýbeme, a tak na jar ručička na váhe odhalí fakt, že sme sa „zasa neukontrolovali“. 

Vitamíny
Ani nevieme ako, a ocitneme sa v ambulancii praktického lekára, gastroenterológa alebo iného odborníka. Pretože nestačí nasadiť diétu, telo si pýta viac, dožaduje sa očisty, akéhosi pôstu – potrebuje prepnúť. Skúsme sa teda zamyslieť nad tým, čo telo potrebuje. Vitamíny sa výrazne podieľajú na metabolizme bielkovín, tukov a cukrov ale ľudský organizmus si ich, až na niektoré výnimky, nedokáže sám vytvoriť  a musí ich získavať stravou. V zimnom období si môžeme pomôcť výživovými doplnkami, lenže ak môžeme siahnuť po zelenine alebo ovocí, dajme im prednosť.

Prírodné enzýmy
Okrem vitamínov sú tu však aj prírodné enzýmy či rastlinné extrakty, ktoré zlepšujú trávenie. Extrakty z huby aspergillus fungus, z koreňa horca žltého (gentiana lutea), koreňa púpavy lekárskej (taraxacum officinale) alebo suchý extrakt zo semien pestreca mariánskeho (silybum marianum). Ich vyvážený pomer spolu s tráviacimi enzýmami ako proteáza, amyláza, lipáza a podobne sú aktívne pri teplote ľudského tela, nestrácajú svoj účinok v rôznych prostrediach tráviaceho traktu, rozkladajú bielkoviny, tuky, sacharidy aj vlákniny, podporujú vylučovanie tráviacich štiav a žlči a  tým aj samotné trávenie také dôležité pri vylučovaní toxínov.

Bylinky
Nemožno zabudnúť ani na bylinky, asi málokto vie, že podnecujú trávenie. Skúste aj v zime pridať do jedla či šalátov petržlenovú vňať, oregano, bazalku alebo pažítku. Ostré čili papričky sa odporúčajú ako pochutina podporujúca „spaľovanie“ tukov.

Voda
Hoci bude teplota nízka, aj v chladnejších obdobiach je dôležitý pitný režim. Treba si voliť tekutiny, ktoré osviežia, nie sú prichutené, neobsahujú umelé farbivá, a pamätať, že tak ako sa živiny prenášajú do buniek vodou, aj splodiny bunkového metabolizmu odplavuje voda. Vhodné sú ovocné a zeleninové šťavy riedené vodou, ale tiež čaje obsahujúce bylinky alebo napríklad pšeničnú trávu.

Čím sa riadiť?
Vyhýbajme sa konzumácii potravín s vysokým obsahom tukov, cukrov a údeninám. Dajte telu také zloženie stravy, ktoré zlepšuje vylučovanie škodlivých toxínov, a zaraďme do stravy vlákninu. Strava s vysokým obsahom vlákniny má schopnosť udržiavať vodu, zväčšiť svoj objem, a tak poskytuje objemný materiál na prácu črevných svalov a čistí črevo.

V čom je jednoduchý princíp metabolizmu?
Je ním jednoduchá rovnica – strava ktorú konzumujeme, má energetickú a výživovú hodnotu, protipólom sú výkony, ktoré podávame. Stačí si uvedomovať túto rovnicu, sledovať organizmus, ako funguje, a o niekoľko dní a týždňov určite pocítime, kde je balans. Potom je to už len otázka disciplíny. Ak vieme dať do rovnováhy prísun energie v podobe stravy s energiou, ktorú vynaložíme počas dňa, bude metabolizmus vyrovnaný a  hmotnosť stabilná. Toxínov sa treba zbavovať uvážene, nie náhlivo diétami, ale vyváženými krokmi zmeniť životosprávu. Aldous Huxley napísal: „Existuje jediný kúsok vo vesmíre, ktorý môžeš s istotou zlepšiť, a to si ty sám.“ Pracujme na sebe, zamyslime sa nad tým, čo jeme, ale aj pijeme, a organizmus sa nám za starostlivosť odvďačí.

Autor: -aka-