Toyoty so značkou GR – čo sa za nimi skrýva?

Za posledné tri roky sa na trhu objavilo niekoľko modelov značky Toyota Gazoo Racing, pretekárskeho tímu japonskej automobilky, ktorý štartuje v medzinárodných rely a pretekoch.  Po celom svete si môžete kúpiť modely so značkou GR, ale ich označenia sa od seba líšia. Ak si kladiete otázku, ako sa odlišujú  GR Supra a GR Yaris od Corolly GR Sport, Toyoty 86 GR alebo  Yarisu GRMN, odpoveď nájdete tu!

Začiatky série GR
V januári 2017 debutoval na rely Monte Carlo model  Yaris WRC a o dva mesiace neskôr oslávila Toyota svoj návrat na Majstrovstvá sveta v rely tak, že na veľtrhu v Ženeve predstavila svoj nový hot hatch  GRMN. Nový športový Yaris vznikol pod dohľadom odborníkov z tímu Toyota Gazoo Racing a testovali ho na náročnej trati Nürburgring. Odtiaľ pochádza aj názov automobilu  – GRMN je skratka pre Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring.

Yaris GRMN sa dostal do predaja v júli 2017, ale pomerne rýchlo sa vypredal, lebo Toyota vyrobila len 600 kusov. Z tohto počtu sa  400 áut dostalo do Európy. V septembri toho istého roku oznámil Akio Toyoda, prezident spoločnosti Toyota, fanúšikom športových automobilov skvelú správu – Yaris GRMN bol iba chuťovkou, pretože Toyota sa rozhodla vytvoriť sériu vozidiel vyrobených pod záštitou Gazoo Racing.

V Japonsku jedenásť typov
Prvých sedem modelov sa objavilo v japonských showroomoch  Toyoty takmer okamžite, čiže  v polovici septembra 2017. Dnes si Japonci môžu kúpiť 11 rozličných vozidiel so značkou  GR. Ponuka zahŕňa modely ako je napríklad vlajková GR Supra, maličký roadster  Copen GR Sport, dve verzie Toyoty 86 – GR Sport i GR, ako aj hybridy Aqua GR Sport, Prius PHV GR Sport i Prius α GR Sport, SUV-čka C-HR GR Sport a Harrier GR Sport, a dokonca aj priestranné dodávky  Voxy a Noah, takisto vo verziách  GR Sport.

Séria a modely GR – o čo ide?
Séria GR modelov má rôzne úrovne modifikácie.  Základná úroveň GR Sport zahŕňa vylepšenia, ktoré umožňujú lepšie využitie výkonu vozidla pre dynamickú a bezpečnú jazdu, ako aj vybavenie, ktoré zvyšuje komfort.  Stredná úroveň GR dostáva prvky športového vybavenia – sedadlá, športové pružiny a brzdy alebo doplnkové aerodynamické prvky a posilnenie karosérie. Najvyššia úroveň GRMN zahŕňa rozsiahle zmeny vrátane omnoho výkonnejšieho motora.

Nad týmto odstupňovaním, ktoré sa týka modifikácie sériovo vyrábaných modelov na trhu, stoja  GR Supra a GR Yaris, ktoré boli od začiatku navrhnuté pod dohľadom odborníkov z Toyota Gazoo Racing ako športové autá.   Na vznik   GR Yaris dohliadal Tommi Makinen, šéf tímu WRC Toyoty a jeden z  hlavných tvorcov Yarisu WRC. Navyše  GR Yaris nebol navrhnutý iba pre potešenie najnáročnejších klientov Toyoty, ale  predstavuje základňu pre homologizáciu  Yarisu WRC novej generácie. Toyota vyhlasuje, že v ňom možno štartovať v lokálnych pretekoch.

Corolla GR Sport
Najnovším príkladom automobilu z prvej úrovne tejto série je Corolla GR Sport, ktorej výbava môže zahŕňať 17 alebo 18-palcové disky kolies z  ľahkých zliatin, športové sedadlá,  znak GR Sport na veku kufra a adaptívny systém odpruženia AVS s dynamicky nastaviteľnými tlmičmi. Užívateľský komfort môžu vylepšiť vyhrievané predné stierače a volant, možnosť bezdrôtového nabíjania telefónu, inteligentný kľúč, HUD projektor na čelnom skle, farebný displej s trojrozmerným efektom, ako aj vetracie otvory pre druhý rad sedadiel. Druhá generácia technológií aktívnej bezpečnosti Toyota Safety Sense obsahuje  inteligentný parkovací  systém  (S-IPA), systém monitorovania mŕtvych uhlov v spätnom zrkadle  (BSM) a systém monitorovania prevádzky za vozidlom (RCTA).

Toyota 86 GR
V Japonsku si môžete kúpiť kupé 86 (známe v Európe ako GT86) vo verzii GR Sport, aj viac modifikovaný  GR. Toyota 86 GR dostala predný spojler, špeciálny zadný nárazník s centrálne umiestneným výfukom, podbehy kolies a 17-palcové hliníkové disky  RAYS s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4. Športové sedadlá Recaro sú potiahnuté čiernou alcantarou. Podvozok má predné aj zadné pružiace vzpery, pruženie s tlmičmi Sachs vyladenými tímom Gazoo Racing a diferenciál s obmedzeným preklzom Torsen. Pôžitok z jazdy umocňuje aj samosvorný diferenciál Torsen.

Yaris GRMN 2017
Športový hatchback Yaris GRMN vyvinuli na základe modelu Yaris 3. generácie, ale pod jeho kapotu sa dostal neobvyklý benzínový motor 1,8 Dual VVT-i s kompresorom a výkonom 212 k.  O najvyšší krútiaci moment 250 Nm sa postaral samosvorný diferenciál Torsen a šesťstupňová manuálna prevodovka. S kratšími pružinami sa vozidlo držalo pri zemi o 24 mm nižšie ako štandardný Yaris. K pružinám pribudli špeciálne športové tlmiče vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Sachs, predný stabilizátor s väčším priemerom a ľahké 17-palcové zliatinové disky BBS s väčším počtom lúčov, ktoré znižujú hmotnosť vozidla. Vozidlo vážilo menej ako 1200 kg a zrýchlilo na stovku za 6,5 s. Maximálna rýchlosť bola  230 km/h.

GR Yaris 2020
Ako vyzerá nový GR Yaris v porovnaní s hothatchom spred troch rokov? Samozrejme, ešte lepšie! Šesťlitrový 3-valcový motor s turbodúchadlom v kombinácii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou poskytuje vyšší výkon aj krútiaci moment – 261 koní a 360 Nm. Aj napriek vyššej hmotnosti (1280 kg) je kilogramový výkon vozidla len 4,9 kg/k, čo automobilu umožňuje zrýchľovať z 0 na 100 km/h za necelých 5,2 s. Maximálny výkon si vyžiadal elektronické obmedzenie na 230  km/h. Čierna strecha je zhotovená z uhlíkových vlákien a jej tvar bol vylepšený v aerodynamickom tuneli, čoho výsledkom je zníženie o 91 mm.

GR Yaris nie je športovou verziou sériového Yarisu, ale originálny športový automobil, vyrobený na úplne novej platforme. Modulárna architektúra  TNGA umožnila spojiť prednú časť subkompaktnej platformy GA-B, na ktorej vznikol Yaris, so zadnou časťou platformy  GA-C, na ktorej bola postavená Corolla, Prius a Toyota C-HR. Vozidlo tak získalo pohon všetkých štyroch kolies  GR-FOUR, vyvinutý v spolupráci s odborníkmi z tímu Toyota Gazoo Racing World Rally Team pod vedením Tommiho Makinena a bol vyladený s účasťou pilotov svetového šampionátu rely (WRC).

Aj keď sa autá so znakom GR objavili v rade Toyoty už pred tromi rokmi, je to stále len začiatok ich histórie. Môžeme predpokladať, že v nasledujúcich rokoch pribudnú ďalšie.

Zdroj: Eva F.