Konzumujeme dostatočné množstvo repkového oleja?

Ak by sme nazreli do slovenských kuchýň, pravdepodobne by sme v nich našli najmä olivový a slnečnicový olej. Najväčšiu tradíciu, a to najmä z hľadiska lokality, má však repkový olej a našťastie sa jeho pozícia mení. Ľudia si začínajú uvedomovať výhody jeho využitia, stále je však na mieste otázka – konzumujeme dostatočné množstvo repkového oleja? 

„V Európe sa táto plodina využíva približne od roku 1200. Pestovanie repky v strednej Európe je dostatočne zdokumentované od roku 1868 až po súčasnosť, ale existujú aj staršie záznamy, napríklad z obdobia vlády Márie Terézie (1741 – 1780),“ potvrdzuje prof. Ing. Štefan Schmidt, PhD.

V Poľsku sa od začiatku 90-tych rokov pestujú výlučne odrody repkového oleja, ktorý je dvakrát šľachtený. Tento druh neobsahuje kyselinu erukovú a v porovnaní s odrodami šľachtenými v minulosti, majú značne znížený podiel glukozinolátov. A práve tento dvakrát šľachtený repkový olej je bohatým zdrojom omega-3 mastných kyselín a obsahuje 10-krát viac omega-3 ako olivový olej.

Olej alebo orechy
Práve esenciálne nenasýtené mastné kyseliny zo skupiny omega-3 patria k nedostatočne zastúpeným v našej strave a veľmi sa odporúča zvýšiť ich príjem. Ale prečo je to tak a ako je to v iných krajinách sveta? „Jednoznačne sa dá povedať, že príjem omega-3 mastných kyselín je podstatne vyšší v krajinách, kde je rozvinutý rybolov, t. j. v stredomorských alebo v severských krajinách, než v tých bez prístupu k moru. Žiaľ, do druhej skupiny patria aj Slovensko, Česká republika a Maďarsko. Z tohto dôvodu je dôležité dodať telu omega-3 mastné kyseliny z iných zdrojov – jesť orechy alebo použivať oleje, napríklad repkový olej,“ dodáva Schmidt.

Japonci sú prví
Najvyšší príjem omega-3 mastných kyselín majú už tradične Japonci. Nelíši sa to ani v iných krajinách Ázie. Optimálny príjem omega-3 mastných kyselín by mal byť 2 g na deň – ide o kyselinu ALA. V Číne a v Kanade, kde je repkový olej veľmi populárny, sa tieto hodnoty dosahujú. „Využívanie repkového oleja v Ázii je v podstate totožné ako u nás. Je ideálny do teplej, ale aj do studenej kuchyne. Najmä v studenej kuchyni je bohato dopĺňaný niektorými, v našich podmienkach menej tradičnými rastlinnými olejmi, ako napríklad ryžovým, olivovým, podzemnicovým, bavlníkovým alebo skvelým sezamovým olejom,“ uzatvára odborník.

Zdroj: Lucia Č.