Návrat ďalšej legendy socializmu: JAWA 350

Pre mnohých to bola za totality ich prvá „veľká“ motorka, dodnes na ňu mnohí spomínajú s láskou. „Triapúla“ od Jawy sa vracia vo veľkom štýle.

Doprajme si na začiatok niečo málo z histórie: v roku 1929 Ing. František Janeček riešil odbytovú krízu produkcie svojej zbrojovky zakúpením licencie na výrobu motocyklu Wanderer 500 OHV od firmy Wanderer. V tom istom roku zbrojovka Ing. F. Janečka zaregistrovala ochrannú známku JAWA (JAneček + WAnderer). V 50- a 60-tych rokoch minulého storočia boli dvojtaktné modely s objemom 250 cm³, známe pod označením „Pérák“ alebo „Kývačka“, s nádherným aerodynamickým dizajnom, špičkou medzi motocyklami na svete. Od zahájenia výroby v roku 1929 do konca roku 2013 (teda za 85 rokov výroby) bolo v Jawe vyrobených celkom 3 472 508 ks motocyklov, z toho 2 319 605 ks motocyklov so zdvihovým objemom motora 350 cm³ a 959 771 ks motocyklov so zdvihovým objemom motora 250 cm³.

Moderná „triapúla“

Prejdime však na hranatejší model, z ktorého vychádza dnešná „novinka“ s tradičným označením JAWA 350 OHC. V roku 1973 bola zahájená výroba motocyklov JAWA, typ 634. Práve konštrukčné riešenie tohto motocykla sa stalo základom pre novinku s dodatkom OHC. To naznačuje najväčšiu zmenu – celkom nový motor. Namiesto zastaraného dvojtaktného dvojvalca totiž novinku poháňa vzduchom chladený štvortaktný jednovalec s objemom takmer 400 cm³ a výkonom 28 koní, ktorý spĺňa normu súčasnú Euro 4. Ako prvá JAWA vôbec prichádza model 350 OHC so systémom ABS. Napriek jednovalcovej konštrukcii má aj nová „triapúla“ dvojicu výfukov, ktorých dizajn tvarovo nadväzuje na rad štvortaktných motocyklov (napr. JAWA 500 OHC). Radosť z jazdy určite umocní aj spotreba, pohybujúca sa ľahko cez tri litre benzínu na 100 km. Na Slovensku je predajná cena určená veľmi priaznivo – od 3 890 eur. Za veľmi skromný príplatok dostanete také extra doplnky ako klasické nožné „nakopávanie“, zadný nosič batožiny, alebo aj chrániče rúk.

V ponuke budú tri farebné kombinácie – tradičná červená, klasická čierna a „vojenská“ zelená. Skvelú cenu umožnila – napriek montáži motocyklov v Čechách – čínska výroba motora a komponentov. Veríme, že napriek tomu bude kvalita na dostatočne vysokej úrovni…