dTest: V novom teste zimných pneumatík prepadli aj osvedčené značky

Prípravy na nadchádzajúcu zimu vrcholia. Všetci hľadajú spôsoby, ako ušetriť na
vykurovaní, no na skorý príchod zimy by nemali zabúdať ani motoristi. Výber kvalitných pneumatík s dlhou životnosťou má totiž vplyv nielen na bezpečnosť jazdy, ale aj na spotrebu pohonných hmôt. dTest preto už tradične prináša test zimných pneumatík a odhaľuje, ktoré z nich sa oplatí zaobstarať. Výsledky testu celkovo 32 pneumatík, rozdelených do dvoch kategórií s rozmermi 185/65 R15 a 215/60 R16, si môžete zadarmo prečítať až do 7. októbra na webe dTestu.

 

dTest sa tentokrát sústredil na test zimných pneumatík s populárnymi rozmermi 185/65
R15 a 215/60 R16. Pätnásťpalcové sa hodia najmä na menšie vozidlá, ako je napríklad
Škoda Fabia či Volkswagen Polo a šestnástky pre zmenu dobre sadnú menším SUV
modelom. Testovací program zostal rovnaký ako v minulosti. Merala sa výdrž gúm,
zisťoval sa vplyv pneumatík na spotrebu pohonných hmôt a nezabudlo sa ani na
hlučnosť. „Výsledky nás veľmi nepotešili, v každej zo skupín totiž môžeme s pokojným
svedomím odporučiť iba štvoricu výrobkov. Bohužiaľ, v celkovom hodnotení sme museli
udeliť aj niekoľko dostatočných a nedostatočných známok,“ uvádza šéfredaktorka dTestu
Hana Hoffmannová.

Za najväčším počtom neúspešných modelov bol test jazdy na mokrom povrchu. 15-
palcové čínske pneumatiky Wanli SW611 na mokrom asfalte a betóne úplne prepadli.
Ich brzdná dráha na asfalte merala skoro 48 a na betóne takmer 50 metrov. K tomu
treba pripočítať tragickú ovládateľnosť a pomerne vysokú náchylnosť na aquaplaning.
Pre porovnanie – najlepšie v tomto ohľade dopadli Bridgestone Blizzak LM005, pri
ktorých laboratóriá namerali na asfalte 36,2 a na betóne 39,2 metrov.

Problémy sa však ukázali aj na suchu. Slušné hodnotenie za ovládateľnosť, jazdnú
stabilitu a brzdnú dráhu v oboch rozmeroch získali Bridgestone Blizzak LM005.
Testovací vodiči však boli veľmi kritickí k 15-palcovej trojici Dunlop Winter Response 2,
Fulda Kristall Montero 3 a Barum Polaris 5. Naopak, príjemným zistením boli výsledky
jazdy na snehu, ktoré sa každý rok konajú vo fínskom Laponsku. Za polárnym kruhom
testované pneumatiky, až na niekoľko výnimiek, obstáli.

Mimoriadne sledovaným kritériom bude tento rok určite výdrž pneumatík a ich vplyv na
spotrebu. Tieto faktory majú totiž v konečnom dôsledku na vašu peňaženku väčší dopad
než obstarávacia cena. V niektorých prípadoch sa oplatí priplatiť si a siahnuť po
drahšom výrobku s výrazne vyššou životnosťou. „Výsledky testu životnosti to len
potvrdzujú, rozdiely vo výdrži boli enormné,“ potvrdzuje Hana Hoffmannová a ako príklad uvádza výsledok v rebríčku pätnásťpalcových pneumatík. Zatiaľ čo Michelin Alpin 6
potrebovali výmenu po viac ako 46 000 kilometroch, Avon WT7 Snow vydržali len menej
ako polovicu, zhruba 22 700 kilometrov.

Meranie ukázalo, že výberom správneho sezónneho prezutia sa dá ušetriť aj palivo.
Medzi hlavné faktory, ktoré ovplyvňujú spotrebu PHM patrí štýl či rýchlosť jazdy a
charakter trasy. Ukázalo sa, že svoj podiel tu zohrávajú aj pneumatiky. Ten sa s vyššou
cenou, ktorú za plnú nádrž aktuálne platíme, samozrejme, zvyšuje. Vplyv jednotlivých
pneumatík na spotrebu sa meral pri jazde konštantnou rýchlosťou 100 km/h. Pätnástky
sa testovali na vozidle Volkswagen Polo a šestnástky na Škoda Karoq. Najšetrnejšie sa
ukázali byť pneumatiky Semperit Speed Grip 5, v ich prípade sa spotrebovalo 5,7 l
benzínu na 100 km. Naopak, najviac pohonných hmôt bolo treba pri Maxxis Premitra
Snow WP6 – 6,1 l/100 km.

Zdroj: Tímea P.