Každý, kto si kupuje jazdené auto, ho chce mať v čo najmenej opotrebovanom stave, s nízkym počtom kilometrov a na pohľad ako nové. Ale…
„Pri kúpe jazdeného auta je najlepšie si prizvať odborníka. Ak ho nemáte, všímajte si minimálne niekoľko faktorov, ktoré naznačia reálny stav vozidla, aby ste na kúpu nedoplatili,“ radí Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel spoločnosti Würth Slovensko.
Čo prezradí vonkajší vzhľad
Už pohľad na lak karosérie prezradí, či je pôvodný, alebo narýchlo prestriekaný. „Ak nájdete v laku malé smietky, teda malé výstupky do cca 0,5 mm a v priemere do 1 mm, daný diel bol určite nanovo lakovaný a nedokonale vybrúsený a vyleštený,“ konštatuje Jozef Mišurda. Práve nový lak môže zakryť nedokonalosti ako začínajúcu koróziu, škrabance a podobne.
Častým trikom na zastretie stavu opotrebenia vozidla je výmena volantu, riadiacej páky či pedálov. Ich výmena je lacná, preto sa riaďte skôr stavom opotrebovanosti sedadiel, stavu bŕzd, tlmičov, prípadnou nerovnomernosťou opotrebenia pneumatík. „Prezradiť stav vozidla pomôže aj hlučný motor stieračov, slabá svietivosť stretávacích svetiel, hlučné motorčeky sťahovania okien, nefunkčné vyhrievanie zadného okna, rôzne nežiaduce zvuky pri behu motora na voľnobeh, ako klepanie, cvakanie, pískanie, ďalej znížený výkon motora, sklepanie motora pri vypnutí, „plávanie“ vozidla kvôli opotrebovaným častiam podvozka a mnoho ďalších,“ vypočítava. Dôležité je skontrolovať aj stav a funkčnosť klímy, pretože jej prípadná oprava by sa mohla poriadne predražiť „Najlepšie je ísť do nezávislého autorizovaného servisu, kde vám vedia prezradiť aj prípadné záručné opravy a posledný servisný úkon,“ konštatuje odborník. Ako dodáva, nebojte sa žiadať si skúšobnú jazdu, aby ste zistili neduhy.
Ako zistiť zaplavený motor
Práve po výdatnejších záplavách sa často objavujú inzeráty o predaji vozidiel za zaujímavé ceny. Dôvodom je opäť zakryť stav vozidla. „Zaplavené auto je často krát možné spoznať až čiastočným rozobratím interiéru,“ hovorí Jozef Mišurda. Ak aj na prvý pohľad bola snaha majiteľa interiér vyčistiť, odkrytím napríklad koberčekov a podobne možno objaviť jemné nánosy špiny po záplavách.
„Autá s dpf filtrom ho budú mať takmer na 100 % poškodený nánosom blata z dôvodu záplav,“ upozorňuje Jozef Mišurda. Motor podľa neho ide aj v takom prípade spojazdniť, treba ho poriadne prepláchnuť, no horšie je na tom hlavne elektronika. „Displeje na nižších miestach budú fľakaté, niektoré elektronické prvky nebudú fungovať vôbec kvôli oxidácii kontaktov,“ konštatuje. Vhodné je podľa neho odpojiť batériu a skontrolovať konektory v interiéri, ktoré sú nízko pri podlahe. „Ak sú zoxidované, určite vieme, že do auta minimálne zateká voda, alebo bolo vytopené,“ dodáva.
Stočenky sú už zakázané, ale…
Hoci od marca tohto roku je už na Slovensku zakázané predávať, obchodovať či vlastniť vozidlá so stočeným odometrom, rizikom je stále kúpa auta priamo v zahraničí. Najlepšie je nájsť si referencie na predajcu či majiteľa, prípadne si získať reálne údaje o stave vozidla. „Počet kilometrov, ktoré vozidlo ročne najazdí, sa ukladá nielen do prístrojového panela. Ak ich niekto zámerne stočil, je viacero možností, ako to zistíte skôr, než na to doplatíte,“ hovorí Jozef Mišurda. Najlepšie je zobrať vozidlo do servisu a vyžiadať si kontrolu riadiacich modulov v aute. „Kilometre najazdené vozidlom sa ukladajú nielen do prístrojového panela, ale takisto aj do rôznych ďalších riadiacich modulov. Napríklad ABS, AIRBAG, ECU či do riadiaceho modulu filtra pevných častíc pri dieselových motorizáciách,“ radí Jozef Mišurda. Ak úpravu údajov o najazdených kilometroch nerobil profesionál, potrebné údaje z daných modulov prečítate. „Ak sa kvôli poruche menil prístrojový panel, aj záznamy o tejto oprave musia byť v servisnej knižke vozidla. Alebo nájdete kilometre „nakódované“ do nového prístrojového panela, ktorý zaznamená aj reálne údaje,“ konštatuje Jozef Mišurda.
Rady pri kúpe jazdeného auta:
- Zistite si referencie o predajcovi – medzi tie najzákladnejšie spôsoby zistenia si dôveryhodnosti predajcu sú určite jeho referencie. Ak ponúka viacero vozidiel, nie je problém si nájsť na internete referencie od spokojných alebo nespokojných zákazníkov a posúdiť tak jeho dôveryhodnosť.
- Pozrite si online záznamy STK – ak vozidlo kupujete od neznámeho kupujúceho, prvý krok, ako zistiť nejaké údaje o vozidle, sú online záznamy STK alebo Kontroly originality (KO) na stránkach www.ko.sk alebo www.stkonline.sk. Každý poctivý predávajúci, ktorý nemá čo skrývať, by vám mal na vyžiadanie poskytnúť VIN číslo vozidla.
- Skontrolujte dokumenty k vozidlu – čím viac ich je, tým jednoduchšie to budete mať. Samozrejme, aj tu sa dá podvádzať. Na druhej strane stačí napísať do spoločnosti, kde podľa záznamov vozidlo servisovali, a vyžiadať si históriu servisných prác či opráv.
- Pozrite sa na údaje z riadiacich jednotiek – Kilometre najazdené vozidlom sa ukladajú do prístrojového panela, ako aj do rôznych ďalších riadiacich modulov. Napríklad ABS, AIRBAG, ECU či do riadiaceho modulu filtra pevných častíc pri dieselových motorizáciách. Ak sa kvôli poruche menil prístrojový panel, aj záznamy o tejto oprave musia byť v servisnej knižke vozidla. Alebo nájdete kilometre „nakódované“ do nového prístrojového panela.