Prvý superšport medzi SUV: Lamborghini Urus

Tak a konečne je to tu: výrobca superšportových kupé, talianska značka Lamborghini (patriaca pod ochranné krídla Audi a koncernu VW), predstavila svetu svoje nové SUV s názvom Urus. Čo všetko dokáže a čo ponúka?

 Na svete je veľa extrémne silných SUV – spomeňme len BMW X6 M, Porsche Cayenne Turbo S, alebo Mercedes-AMG GLE 63 S – ale žiadne nie je také sexi ako nové Lamborghini! Veď sa len pozrite na tie ostré tvary – dovolíme si tvrdiť, že spojenie superšportu a SUV sa jeho tvorcom podarilo dokonale…

Čo teda dokáže? Vďaka motoru 4,0 V8 twin-turbo (prvý turbomotor od Lamborghini) ponúkne najvyšší výkon 650 koní a krútiaci moment 850 Nm. Z nuly na stovku dokáže toto hranaté monštrum s hmotnosťou 2,2 tony zrýchliť za 3,6 sekundy a dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 305 km/h (najrýchlejšie SUV na svete). Jeho pohon všetkých štyroch kolies disponuje aktívnym systémom Torque Vectoring, navyše má aj riadenie zadnej nápravy. Distribúcia výkonu je rozdelená v pomere 40/60 na predok a na zadok, môže sa však dynamicky meniť až na 70% vpredu alebo 87% vzadu.

Automatická prevodovka má osem stupňov s elektro-hydraulicky ovládaním. O spoľahlivé spomalenie sa postarajú karbónovo-keramické brzdy, ktoré dostane Urus sériovo. Zo stovky vďaka nim zastaví na dráhe len 33,7 metra.

O pohodlie pasažierov sa zasa stará adaptívny vzduchový podvozok. V základe je Urus „obutý“ na 21-palcových diskoch, no za príplatok je možné mať až 23-palcové disky kolies.

Urus, ktorého názov je opäť zo sveta španielskych bojových býkov, ponúkne šesť jazdných režimov, nastaviteľných ovládačom „Tamburo“ na stredovej konzole. Zaujímavosťou je pomenovanie týchtorežimov v taliančine: Terra(krajina), Strada (cesta), Corsa (okruh), Neve (sneh), Sabbia (piesok). Svetlá výška vozidla je závislá na zvolenom jazdnom režime. V režimoch Sport a Corsa sa bude toto výnimočné SUV správať ako športiak s poriadne pretáčavým charakterom.

V interiéri hranaté a ostré tvary pokračujú – orientácia na vodiča je pochopiteľná, drevo tu nenájdete, ale zato kožu a karbón celkom určite. Nechýbajú tu tri displeje na ovládanie a sledovanie funkcií, ako aj pre dokonalú konektivitu (podobne ako v novom  Audi A8), ani štyri samostatné sedadlá rovnakých rozmerov.

Vďaka rázvoru vyše troch metrov je Urus teda vlastne superšportové kupé, ktoré odvezie štyroch pasažierov a dovolí vám aj návštevu ciest s nespevnených povrchmi – rozumej šotolina, piesok alebo sneh.

A tá najlepšia správa na záver? Urus stojí menej ako Bentley Bentayga! Jeho cena sa začína na sume 171 429 eur. No nekúpte to, za tie prachy…