Tri automobily, deväť pretekárov a 5000 kilometrov, ktoré treba prekonať v priebehu dňa. Toyota je tento rok pripravená konečne vyhrať legendárne 24-hodinové preteky v Le Mans.
Na triumf v pretekoch, ktoré sú vrcholom motoristických súťaží pre jazdcov i výrobcov automobilov, čaká Toyota už takmer 40 rokov. Tímy tvrdo pracujú celý rok na príprave vozidiel, ktoré majú bezchybne fungovať počas jediných pretekov. Takže 24 hodín na trati je obrovskou skúškou pre pilotov aj pre celé tímy, ktoré majú vozidlá na starosti.
Prvá Toyota, ktorá sa objavia na trase Le Mans 24h, bola Celica LB Turbo. Zostrojil ju tím TOM’S v roku 1980. O päť rokov neskôr sa japonský výrobca začal venovať výrobe prototypov – najprv v spolupráci so skupinou TOM’S – a od roku 1987 už vo vlastnej réžii.
Toyota začala vyvíjať prototyp, ktorý bol v podobe modelu 89C-V a v roku 1989 mu chýbalo málo do vybojovania pole position. O rok neskôr dorazil modernejší model 90C-V do cieľa v prvej šestke. V roku 1991 sa zmenili predpisy a Toyota pripravila nový model TS010, ktorý rok nato viedol napínavý boj o prvenstvo s tímom Peugeot. Japonskí pretekári dorazili do cieľa druhí.
Ďalší útok na popredné miesta naplánovala Toyota na koniec 90-tych rokov. Za volant modelu TS020 si sadli piloti so skúsenosťami z Formuly 1. Martin Brundle, Thierry Boutsen a Ukyo Katayama. Mali byť zárukou úspechu, no v roku 1998 bolo rýchlejšie Porsche. O rok neskôr piloti Toyoty dosahovali najrýchlejšie časy okruhov, dokonca vytvorili rekord, ktorý nebol prekonaný šesť rokov, ale v závere pretekov sklamalo auto.
Po sérií neúspechov v Le Mans sa Toyota rozhodla pre Formulu 1. K pretekom na dlhé trate sa vrátila v roku 2012, aby v extrémnych podmienkach vyskúšala svoju hybridnú technológiu. Na preteky bol pripravený model Toyota TS030 HYBRID s pohonom Toyota Hybrid System – Racing. Systém umožňoval prenos výkonu z elektromotora vo veľmi krátkom čase. Auto vyhrávalo v majstrovstvách sveta vo vytrvalostných pretekoch (FIA WEC), ale úspech v Le Mans sa nedostavil. I keď v roku 2013 už mali víťazstov na dosah, auto s posádkou Anthonym Davidsonom, Stephanom Sarrazinom a Sebastianom Buemiem prekonalo cieľovú líniu ako druhé, so stratou jediného okruhu. V roku 2014 získala Toyota v sérii FIA WEC majstrovstvá sveta konštruktérov a pilotov pre Davidsona a Buemieho a vyhrala 5 z 8 pretekov, ale v Le Mans skončila na 3. mieste.
Ešte bližšie k víťazstvu bola Toyota v roku 2016. Automobil TS050 HYBRID číslo päť s posádkou Davidson, Buemi a Kazuki Nakajima išlo vytrvalo za víťazstvom. Japonské auto bolo v čele 23 hodín a 55 minút. Až v cieľovej rovinke, na jednom z posledných okruhov, auto odmietlo poslušnosť. Pokazila sa malá súčiastka medzi turbínou a intercoolerom. V Le Mans opäť triumfovali piloti Porsche.
V tomto roku má japonský tím jediný cieľ – konečne vyhrať v Le Mans. ,,Nemáme žiaden iný cieľ. Tomuto sme podriadili celú sezónu. Ak vyhráme majstrovstvá vo WEC, ale nezískame víťazstvo v Le Mans, tento rok znova nebude úspešný. Le Mans je náš sen.” hovorí Alastair Moffit z tímu Toyota.
Tím tenoraz siahol hlbšie do vrecka. Po prvýkrát budú pre preteky určené tri vozidlá. Maximálne využili čas určený na testovanie a kontroly nastavenia, aby hybridný systém dosiahol čo najväčšiu výkonnosť. Tím tvrdo pracoval na spoľahlivosti vozidla. Prvé testy dopadli veľmi nádejne. Toyota boli najrýchlejšia pri otvorení sezóny v Monze, vyhrala prvé kolo WEC na okruhu v Silverstone a získala dvojnásobné víťazstvo na legendárnych 6-hodinových pretekoch Spa.
„To nie ty vyhrávaš Le Mans, ale Le Mans ti dovoľuje zvíťaziť,” konštatuje Rob Leupen, šéf pretekárskeho tímu Toyota.