Zo zimy sa tešia hlavne deti, šoféri a majitelia automobilov už trošku menej. Aby zima nebola problémovým obdobím, máme pre vás pár rád ako ju v ľahkosti prežiť.
Automobil je komplexný produkt vyžadujúci aj komplexnú starostlivosť. Mnohí sa sústredia len na výmenu letných pneumatík za zimné a tým ich príprava automobilu končí. Prezutím pneumatík by však príprava auta mala len začať.
Lebo počas zimy výrazne trpí akumulátor. Zimné štarty a krátke jazdy bez jeho riadneho nabitia môžu mať fatálne následky. Preto si nechajte skontrolovať jeho napätie, ale aj kapacitu záťažovým testom. Ak sú náhodou hodnoty medzne, zvážte jeho výmenu alebo prípadne skúste ho dať nabiť a po čase test zopakovať. Nezabudnite, že súčasné akumulátory vybavené systémom štart/stop trpia ďaleko viac, a sú aj drahšie. Podobne je to i u naftových motorov. Ak preto jazdíte kratšie alebo až extrémne krátke vzdialenosti, z času na čas sa radšej vyberte na rodinný výlet. A pre istotu si do batožinového priestoru hoďte štartovacie káble.
Krátke dni a dlhé noci so sebou nesú väčšiu záťaž na oči. Šero a následná noc je pre ne priam peklom. Vidieť však znamená nielen mať oči v priadku, ale hlavne čelné sklo a svetlomety. Sklo vyčistite nielen z vonkajšej ale aj z vnútornej strany prípravkom proti zahmlievaniu. Následne vymeňte kvapalinu v ostrekovači. Dôležité je si vybrať správnu kvapalinu – niektoré sú totiž koncentráty vyžadujúce zriedenie! Pri tej príležitosti rovno skontrolujte stav gumičiek na stieračoch. Ak už počas leta nezotieral rovnomerne, stav nebude o nič lepší ani počas zimy. Dbajte aj na to, aby neprichádzalo k častému suchému stieraniu.
Servis svetlometov je už náročnejší úkon vyžadujúci odbornú pomoc. Mnohí totiž pri zistení nízkeho svetelného výkonu svetlometu menia primárne žiarovku, čo však nemusí stačiť. Problém je totiž ukrytý v parabole a v čelnom krycom plexiskle. Plexisklo nestačí len zbrúsiť, čo je logicky najjednoduchší úkon, ale aj opäť nalakovať lakom s ochranným UV faktorom. Bez neho plexisklo opäť po čase zažltne alebo vznikne na ňom „mliečny“ povrch. Ošetrenie paraboly ale už nutne vyžaduje odborníka, o to viac ako ide o xenónové výbojky či nebodaj LED svetlomety. Verte, že takáto starostlivosť zabezpečí obligátne „vidieť a byť videný“.
Nakoniec ešte pár maličkostí. Nezabudnite, že podľa našich zákonov sneh na aute nemôže byť. Treba ho dať z auta dole. Takže je dobré mať v aute nielen poriadnu škrabku na ľad ale aj metličku. Ak totiž poriadne neočistíte strechu, môžete ublížiť vodičovi idúcemu za vami ale hlavne sebe pri prudšom brzdení kedy sa sneh zošmykne na čelné sklo a stierače ho nemusia promptne zotrieť.
Ak sa Vám nechce každé ráno škrabkať ľad z okien, zakúpte si tekutý odstraňovač námrazy. Stačí ho nastriekať, počkať pár sekúnd a zotrieť stieračmi alebo handričkou. Ideálným prípravkom môže pre vás byť napríklad rozmrazovač námrazy Autoglym De-Icer, ktorý neobsahuje vodu a preto sa pri rozbehnutí s autom nestane, že by vám sklo opäť namŕzalo.
Zima je síce náročné obdobie, no premysleným správaním sa dá prežiť absolútne bez ujmy na zdraví a stave vozidla.
Zdroj: Daniela K.