Všetkým benzínovým a naftovým motorom, ktoré sa používajú iba sezónne, je potrebné venovať zvýšenú pozornosť pred ich „zazimovaním“ alebo odstavením z prevádzky na dobu dlhšiu ako tri mesiace. V prípade, že zariadenie nebude odstavené v priestoroch poskytujúcich optimálne podmienky, môže trpieť najmä palivo. Správne pripraviť motory na zimu je pritom jednoduché. Kľúčové je naplniť nádrž vhodným palivom s nižším obsahom biozložky. Či už ide o kosačky, vyžínače, motorové píly, snehové frézy, tiež lodné motory, veterány, motorky, ale napríklad aj o autá sviatočných vodičov, je možné ich bez problémov pripraviť na dlhšiu odstávku. Prečo je tento krok dôležitý a ako na to?
Väčšina palív na trhu obsahuje biozložky, ktoré pomáhajú znižovať emisie z prevádzky spaľovacích motorov. Až do desiatich percent objemu biozložky sa nachádza v benzíne a do siedmich percent v nafte. Mnohé zariadenia so spaľovacími motormi sa pritom cez zimu nenachádzajú v podmienkach potrebných na zachovávanie kvality paliva (tzn. stabilná teplota 12 °C, bez prístupu vzduchu), preto môže palivo v ich nádrži po pár mesiacoch začať strácať svoje pôvodné vlastnosti.
„Pred dlhším odstavením akéhokoľvek zážihového motora, vrátane záhradnej techniky či člnov, sa odporúča automobilový benzín s obsahom biozložky do 10 % (E10) spotrebovať alebo vyjazdiť a nahradiť ho benzínom s nižším podielom biozložky (označený ako E5). V prípade palív Shell odporúčam natankovať benzín Shell V-Power Racing 100 (E5) obsahujúci ETBE, ktorý výrazne znižuje klepanie, potláča nedokonalé horenie a zároveň má schopnosť 100 % odstraňovať usadeniny znižujúce výkon. Alternatívou je nechať nádrž počas odstávky prázdnu a pred opätovným uvedením do prevádzky ju natankovať čerstvým palivom. Túto prvú nádrž po odstávke vyjsť tzv. do sucha a až potom sa vrátiť k bežnému štýlu tankovania,“ uviedla Markéta Jakoubková, ktorá zodpovedá za kvalitu palív Shell v Česku, na Slovensku a v ďalších piatich európskych krajinách.*
Pomocníci na záhrade
Ak máte doma alebo na chate benzínovú kosačku, vyžínač, motorovú pílu či ďalšie náradie s benzínovým motorom, pred ich uskladnením venujte pozornosť palivu. Najľahším riešením je spotrebovať ho počas poslednej sezónnej práce. Pokiaľ sa to nepodarí, je vhodné natankovať palivo so špecifikáciou E5. Toto označenie nájdete v čiernom kruhu na výdajnom stojane a na výdajnej pištoli, napríklad pri benzíne Shell V-Power Racing 100.
Dôležité je tiež stroj pravidelne servisovať a na konci sezóny nezanedbať jeho vyčistenie. To oceníte najmä na jar, keď sa budete chcieť znova pustiť do práce. Správnu starostlivosť o motor počas aktívnej sezóny zaistíte aj tankovaním kvalitných aditivovaných palív, ako je napríklad Shell V-Power, ktorý 100 % čistí kľúčové časti motora, zbavuje ho karbónových usadenín a vracia mu pôvodný výkon.* V prípade, že nedokážete techniku po dlhšej odstávke naštartovať a naliali ste do nej čerstvé palivo, treba hľadať iný technický problém.
Motorky, veterány, lodné motory
Pri týchto typoch strojov je taktiež vhodné pred dlhším odstavením palivo spotrebovať. Je to problém všetkých nádrží, ktoré nie sú hermeticky uzavreté, najmä pri starších vozidlách a motorkách. Benzín, ktorý je dlhší čas vystavený vzduchu a teplu, stráca prchavé látky potrebné na naštartovanie motora. Preto je vhodnejšie pred zazimovaním benzín spotrebovať, nenechávať ho v nádrži a na jar natankovať nový.
Dobrá rada
Neskladujte palivo doma v kanistroch. Nie je to optimálne na zachovanie jeho pôvodnej kvality a zloženia. Staré palivo buď vyčerpajte, alebo odneste do špecializovaných firiem na likvidáciu. Pokiaľ z nejakého dôvodu musíte mať palivo takto uskladnené, umiestnite ho na tmavom mieste so stálou teplotou (ideálne 12 °C, pri ktorých je skladované v podzemných tankoch na čerpacích staniciach) a spotrebujte ho najlepšie do dvoch mesiacov od natankovania. Vždy sa snažte tankovať nové, čerstvé palivo určené na danú sezónu.
Zdroj: Tomáš K.