Motory typu boxer (s protibežnými piestami) sú jedným z hlavných poznávacích znakov Subaru. Automobily japonskej značky poháňajú už 50 rokov.
Ikonický boxer motor Subaru bol po prvý raz použitý 14. mája 1966 v kompaktnom osobnom modeli Subaru 1000. Štvorvalec s objemom 997 cm³, ktorý disponoval výkonom 41 kW (56 k), znamenal pre značku viaceré nové technické riešenia: okrem konštrukcie typu boxer bol po prvý raz chladený vodou a uložený vpredu v kombinácii s pohonom prednej nápravy.
Subaru odvtedy už pol storočia sústavne pokračuje vo vylepšovaní svojich pohonných jednotiek, aby maximalizovalo ich výhody. Boxer motor poháňa každé dnes predávané Subaru.
V horizontálnom boxer motore sa piesty v symetrickom usporiadaní pohybujú vodorovne oproti sebe, podobne ako päste boxerov. Vzájomne pritom eliminujú svoje zotrvačné sily, čoho výsledkom sú menšie vibrácie, vynikajúca vyváženosť a hladký chod motora až po najvyššie otáčky. Výhody tohto typu konštrukcie, ktoré sa potvrdili pri benzínových pohonných jednotkách, logicky vyústili do vlastného vývoja úspešného naftového motora Boxer Diesel.
Boxer motor je jedným z kľúčových komponentov, z ktorých pozostáva unikátna technológia Subaru – symetrický pohon všetkých kolies (AWD). Spája excelentnú stabilitu a trakciu AWD s vyváženým rozložením hmotnosti symetricky uloženého pohonného reťazca, pričom pozdĺžne montovaný boxer motor je s ním v jednej línii. Výsledkom synergie symetrie a AWD je stabilita pri vysokých rýchlostiach a agilita v zákrutách.
Samozrejme, ani po pol storočí sa vývoj nekončí. Benzínové aj dieselové boxer motory Subaru prechádzajú v rámci sloganu značky Confidence in Motion ďalšími konštrukčnými úpravami, aby naďalej zdokonaľovali svoje vynikajúce vlastnosti a prinášali zákazníkom výnimočné zážitky za volantom, pocit bezpečnosti a radosť z jazdy.
Text: Martin Benkovič, foto: archív LPM