Pred 60 rokmi konštruktéri automobilky ŠKODA vytvorili legendárny pretekársky automobil ŠKODA 1100 OHC. Vozidlo s interným typovým označením 968 bolo pôvodne určené na okruhy vytrvalostných pretekov. Jeho vývoj ŠKODA odštartovala na jar 1956. Najprv vznikli dve otvorené vozidlá, na ktoré v roku 1959 nadviazali dve kupé. Červený otvorený špeciál možno dnes obdivovať v zbierkach ŠKODA Múzea v Mladej Boleslavi.
Vývoj dvojmiestneho športového vozidla sa začal na jar v roku 1956. Raritný automobil ŠKODA 1100 OHC poháňa vpredu pozdĺžne uložený radový štvorvalec s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov. So zdvihovým objemom 1089 cm³ dosahuje výkon 92 koní pri 7 700 ot./min. Otáčkové maximum leží na hranici 8 500 ot./min. V dobe svojho vzniku oslnil špičkovým litrovým výkonom 85 k/l. Pôvodne spaľoval vysokooktánový letecký benzín, prúdiaci do dvoch karburátorov československej značky Jikov, neskôr nahradenými talianskymi karburátormi WEBER.
Pretekársky automobil s rázvorom 2 200 mm, vonkajšími rozmermi 3 880 x 1 430 x 964 mm a s karosériou z veľmi ľahkého sklolaminátu, váži iba 550 kg, vďaka čomu vyniká razantným zrýchlením a maximálnou rýchlosťou 190 až 200 km/h, v závislosti od zvoleného stáleho prevodu. Významnú úlohu však zohráva aj nízky aerodynamický odpor účelnej a pritom elegantnej karosérie. Jej prvý variant zaujal aj dvojicou výklopných hlavných svetlometov, ktoré však boli nahradené pre preteky praktickejším riešením so zabudovanými fixnými svetlometmi s aerodynamickými krytmi z organického skla.
Základ špeciálu 1100 OHC tvorí priestorový rám zvarený z tenkostenných oceľových rúrok. K vynikajúcim jazdným vlastnostiam prispieva takmer ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy – vo vozidle s vodičom s hmotnosťou 75 kg v pomere 49,7: 50,3 % v prospech poháňanej zadnej nápravy. Spojka, päťstupňová prevodovka aj rozvodovka boli sústredené vzadu a tvorili jediný montážny celok. Významnú úlohu hrá tiež nezávislé zavesenie kolies, vpredu sa uplatnila lichobežníková náprava, vzadu vlečené trojuholníkové závesy so šikmou osou kývania. Presné a strmé riadenie sa ovláda prostredníctvom trojramenného volantu, ktorý je pre ľahšie nastupovanie odnímateľný. Koncom 50. rokov patrilo k progresívnym prvkom tiež odpruženie drôtových 15-palcových kolies skrutnými tyčami.
Verejnú premiéru a zároveň prvé víťazstvo si automobil ŠKODA 1100 OHC, riadený skúseným jazdcom továrenského pretekárskeho tímu Miroslavom Fouskom, pripísal v júni 1958 na mestskom okruhu v Mladej Boleslavi. Do kokpitu týchto špeciálov sadali tiež ďalší pretekári, ktorí dosahovali úspechy nielen na domácich športových podujatiach, ale aj v zahraničí. Vzhľadom na neľahkú politickú situáciu na prelome 50. a 60. rokov minulého storočia sa však účasť pretekárskeho auta z Mladej Boleslavi obmedzila na súťaže v socialistických krajinách.
Po dvojici otvorených vozidiel s laminátovou karosériou, vyrobenej na konci roka 1957, nasledovali v roku 1959 dva uzavreté automobily ŠKODA 1100 OHC Coupé s karosériou z hliníkových plechov. Pri rozmernejšom kupé sa podarilo dosiahnuť veľmi nízku hmotnosť 618 kg a zachovať vysokú rýchlosť. Obidve kupé boli neskôr zničené pri haváriách v civilnej premávke. Odborníci reštaurátorských dielní ŠKODA Múzea ale v súčasnej dobe intenzívne pripravujú znovuzrodenie ŠKODA 1100 OHC Coupé na základe dochovaného podvozku a agregátu jedného z nich.
Zachovali sa však oba otvorené automobily. Jeden je vystavený v hlavnej expozícii ŠKODA Múzea a tiež sa dlhodobo úspešne zúčastňuje na domácich i zahraničných podujatiach veteránov. Druhý automobil je majetkom oficiálneho zastúpenia ŠKODA v Spojenom kráľovstve a slúži predovšetkým na propagáciu mladoboleslavskej značky na britských ostrovoch.
Video: