Pracovať len v priestoroch zamestnávateľa je pre Slovákov čoraz menej atraktívne. Možnosť pracovať flexibilne aj mimo kancelárie ako pracovný benefit vyžadujú najmä mileniáli*, ktorí potrebujú mať pocit voľnosti a slobody. Najčastejšie na prácu odkiaľkoľvek mileniáli využívajú tzv. home office a pracujú z domu (32 %). V Európe mimo kancelárie z domu pracuje občas 27 % mileniálov. Druhým najobľúbenejším miestom mileniálov na prácu na diaľku sú zdieľané kancelárie, ktoré na Slovensku niekedy využíva 15 % ľudí do 34 rokov (17 % v Európe). Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Microsoft v 19 európskych krajinách vrátane Slovenska a Česka.
Slobodu výberu miesta na prácu či už v kancelárii, doma, v kaviarni či v zdieľaných priestoroch podporuje Microsoft už šiesty rok iniciatívou Deň spolupráce odkiaľkoľvek, ktorý tento rok pripadne na štvrtok 19. septembra 2019. Cieľom iniciatívy (#takpracujemja) je inšpirovať firmy aj organizácie na zvýšenie flexibility v práci.
„Možnosť spolupracovať na diaľku a odkiaľkoľvek Microsoft dáva svojim zamestnancom už šesť rokov. Flexibilite práce sme prispôsobili nielen kancelárske priestory, ale aj firemnú kultúru. Zároveň neustále vyvíjame online nástroje špeciálne určené na spoluprácu tímov na diaľku. Technológie by mali tímom pomáhať efektívnejšie komunikovať a lepšie manažovať svoj pracovný čas. Efektom sú nielen spokojnejší zamestnanci, ale aj vyšší výkon, viac inovácií aj lepšie fungujúca tímová práca a nižšie náklady. Možnosť pracovať odkiaľkoľvek najviac využívajú a oceňujú najmä naši mladí kolegovia, čo potvrdzujú aj výsledky prieskumu,“ hovorí Miroslava Aleksieva, manažérka komunikácie spoločnosti Microsoft v Česku a na Slovensku.
Mileniáli využívajú na prácu na diaľku okrem domova aj iné miesta ako napríklad kaviarne či cestovanie. Podľa prieskumu rastie aj obľúbenosť zdieľaných priestorov.
Kde mileniáli najčastejšie pracujú na diaľku? Slovensko: Európa (19 krajín):
1. Z domu 32 % 27 %
2. V zdieľaných kanceláriách 15 % 17 %
3. Pri cestovaní 13 % 13 %
4. V kaviarni 9 % 5 %
5. V start-up huboch 1 % 2%
Zdroj: Prieskum Microsoftu (december 2016 – január 2017)
Trend potvrdzuje aj Nikola Richterová z najväčšieho pracovného portálu Profesia.sk: „Mileniáli už dávno nie sú deti a na trhu práce majú dnes čoraz významnejšie miesto. Zároveň môžeme vidieť, že práve táto generácia je iná ako tie predošlé. Svoj pracovný život si nepredstavujú tak, že prídu na ôsmu do práce a budú končiť striktne o piatej poobede. Vyžadujú viac voľnosti, ale zároveň sú odvážnejší a zodpovednosti sa boja menej ako staršia generácia.“ Podľa portálu zamestnanecké benefity spojené s väčšou voľnosťou pracovného života sú čoraz rozšírenejšie. „Postupne sa zvyšuje podiel pracovníkov na Slovensku, ktorí majú k dispozícii možnosť pracovať z domu. Kým v roku 2015 malo home office 12 percent zamestnancov, v súčasnosti je to už 19 percent,“ dodáva Nikola Richterová.
Prácu z domu, ktorá prináša väčšiu mieru flexibility pre obidve strany, podporuje aj ČSOB. Zamestnanci banky prácu z domu využívajú napríklad, keď pracujú na úlohe, ktorá si vyžaduje väčšiu mieru sústredenia, a domáce prostredie im v tomto prípade vyhovuje viac. „Zamestnancom sme zabezpečili technické možnosti na to, aby mohli využívať tzv. home office a vďaka technike sa mohli na diaľku zúčastňovať napríklad aj na pracovných stretnutiach s ďalšími kolegami. Samozrejme, s ohľadom na charakter pracovnej náplne nie je možné aplikovať tento inštitút pri všetkých pracovných pozíciách,“ vysvetľuje Martin Dobiaš, riaditeľ odboru ľudských zdrojov ČSOB.
Prácu na diaľku, respektíve z domu môžu ako benefit využívať aj zamestnanci slovenského startupu ECOCAPSULE z Bratislavy, ktorý vyrába unikátne energeticky sebestačné mikrodomy. „Medzi výhody určite patrí zmena prostredia a v prípade náročnej samostatnej pracovnej úlohy taktiež vyššia efektivita z dôvodu absencie rušivých elementov – urozprávaní kolegovia, nevyžiadaný multitasking, prerušenie pracovného flow atď. Prácu na diaľku naši zamestnanci využívajú v priemere približne jeden deň z desiatich,“ vysvetľuje Matej Gyárfáš, riaditeľ pre kreatívnu komunikáciu spoločnosti ECOCAPSULE.
Podľa prieskumu k obľúbeným miestam na prácu Slovákov patria okrem domova aj zdieľané priestory – coworkingy. Využíva ich zhruba pätina ľudí na Slovensku, z toho 15 % mileniálov. Zvýšený záujem potvrdzujú aj coworkingy, ktoré využívajú aj zamestnanci korporácií, ktorí sa nevedia sústrediť v open spaceoch alebo nemajú svoje stále miesto v office. „Práca na diaľku v najbližšej budúcnosti ešte viac porastie z dôvodu zvýšeného dopytu po flexibilite v pracovnom pomere. Pracovné prostredie a predstava o ňom sa drasticky menia pod vplyvom generácie mileniálov a pri nástupe gen Z na trh práce to bude ešte citeľnejšie. Niektorým ľuďom práca z domu či z kaviarne nevyhovuje, aj preto hľadajú alternatívu v coworkingoch. V nich sú obklopení ľuďmi z rôznych odvetví – čo im aj v rámci biznisu prospieva – a zároveň sú zodpovední sami za seba,“ prezrádza Sandra Hemzová, riaditeľka coworkingu Campus MLYNY v Bratislave.
Nevyhnutnosťou pre spoluprácu odkiaľkoľvek je vybavenie technológiami, ktoré umožňujú zdieľanie dokumentov a rýchlu komunikáciu. Microsoft predstavil inovatívnu cloudovú službu Microsoft 365, ktorá obsahuje známe funkcionality Office 365 ako napríklad obľúbenú platformu na tímovú spoluprácu Microsoft Teams, poznámkový blok OneNote a užitočné úložisko dokumentov OneDrive. Služba je dostupná aj vo verziách na tablety a smartfóny, čo pomáha k efektívnej výmene informácií či k rýchlemu robeniu poznámok. Od roku 2017 môžu firmy do 300 zamestnancov využívať nástroj Microsoft Teams vo verzii Freemium dokonca zadarmo. Spoločnosť sa tak snaží podporiť malých a stredných podnikateľov v digitálnej transformácii a umožniť každému pracovať v tíme efektívne odkiaľkoľvek. Aj malé tímy tak môžu na diaľku komunikovať, zdieľať kalendáre, flipcharty, spoločné virtuálne stretnutia, dokumenty, fotky, videá, prezentácie i poznámky. Výhodou profesionálnych cloudových nástrojov je aj vysoká bezpečnosť dát.
O prieskume
Prieskum Slovenské firmy – moderné či zaostalé? prebehol v 19 európskych krajinách vrátane Slovenska a Česka od decembra 2016 do januára 2017. Celkový počet respondentov bol 12 804. Respondenti boli z mikrofiriem (1 – 9 pracovníkov), malých (do 49 pracovníkov) a stredných (do 250 pracovníkov) firiem. Prieskum bol realizovaný v spolupráci s Ipsos Mori.
*Pozn.: Mileniáli sú v prieskume od 16 do 34 rokov
Zdroj: Katarína Š.