Náš organizmus dostáva v rozhorúčenom aute zabrať. Trpia vodiči aj spolujazdci, ohrození sú najmä seniori a deti.
Pozor! Iba pitný režim nestačí.
Už teploty okolo 35 stupňov vo vnútri vozidla majú výrazne negatívny vplyv na reakcie vodiča. Po deväťdesiatich minútach jazdy sa reakčný čas zhoršuje o 65 percent, čo je stav porovnateľný s účinkom, ktorý vyvolá 0,5 promile alkoholu v krvi.
„Mení sa srdcová frekvencia vodiča, môže stúpnuť až na rozpätie 94 – 125 úderov za minútu, pričom v normálnych podmienka sa pohybuje 72 – 85 úderov. Zvýšená srdcová frekvencia spôsobuje nepokoj, trasenie rúk, zhoršenie dýchania a koncentrácie, ktorá je dôležitá na konštruktívne riešenie problémov počas cesty,“ vysvetľuje MUDr. Pavel Malovič.
Vedenie motorového vozidla je fyzická aktivita a ako každá iná fyzicko-duševná činnosť vedie ku vzniku telesného tepla. Jeho hodnota môže neúmerne stúpať a hrozí tak prehriatie organizmu. Organizmus má svoj termoregulačný mechanizmus udržiavajúci telesnú teplotu v prijateľnom stave – je ním potenie. „Už pri miernej telesnej aktivite straty dosiahnu tri litre a pri vodičských dlhých trasách, akými sú cesty na dovolenku, to môže byť aj štyri až päť
litrov,“ upozorňuje P. Malovič. Telesný pot je tekutina, obsahujúca z veľkej väčšiny vodu a minerály ako sodík, magnézium, či draslík, ktoré potom pri stratách telu chýbajú. Dôležitý je dostatočný príjem tekutín a dopĺňanie minerálov. Sodík a draslík majú nezastupiteľnú úlohu pri podpore srdcovej činnosti. Magnézium sa podieľa na viac ako 300 biochemických procesoch organizmu a má kľúčovú úlohu v látkovej premene, pôsobí ako prevencia proti svalovým kŕčov a ovplyvňuje duševnú pohodu. Optimálny denný prísun magnézia je 300 – 350 miligramov. Preto by jedlo
počas cesty malo byť ľahké, prípadne doplnené minerálnymi vodami alebo výživovými doplnkami.
Dôležitý je pitný režim, optimálny príjem tekutín je 0,8 l za hodinu. Piť by ste mali priebežne, nie až keď pociťujeme smäd. Vtedy sa už zásoby vody približujú k minimu. Nápoj by nemal byť príliš studený ani sladený. Nikotín a kofeín zvyšujú straty vody potením. Nedostatočný pitný režim ohrozuje najmä seniorov, u ktorých sa pocit smädu vekom znižuje.
Príjemne klimatizované prostredie má blahodarný vplyv na psychiku vodiča, spolujazdcov a znižuje riziko stresu. Lekári odporúčajú opatrné nastavovanie teploty. Pri vonkajšej teplote 30 stupňov, by teplota v interiéri mala byť nastavená na 22 až 25 stupňov, aby pri vystupovaní nebol teplotný rozdiel taký veľký. Klimatizácia nielen ochladzuje interiér, ale aj znižuje vlhkosť a filtruje vzduch, ktorý cirkuluje v aute, čo je dôležité pre alergikov. „Problém nastane pri nesprávnom nastavení teploty a prúdenia vzduchu. Prílišný chlad totiž spôsobuje
negatívnu reakciu organizmu v podobe chorôb z prechladnutia, ako aj bolestí kĺbov – trpia ramená, kolená, lakte,“ upozorňuje P. Malovič.