Nový mestský crossover Lexus UX, predstavený na ženevskom autosalóne, priťahuje pozornosť štíhlou a dynamickou siluetou a okázalým dizajnom. Nemenej zaujímavé je to, čo na prvý pohľad nevidieť – moderné konštrukčné riešenia, ktoré sa prejavujú vo vynikajúcich úžitkových vlastnostiach.
Najmenšie auto prémiovej triedy zo stajne japonskej automobilky je prvým modelom Lexus postaveným na novej platforme GA-C (Global Architecture – Compact) navrhnutej tak, aby poskytovala optimálnu ovládateľnosť, stabilitu a bezpečnosť. Pri karosérii tvorcovia navrhli pevnú oceľ s využitím technológie spájania dielov predných a zadných dverí laserovým zváraním (Laser Screw Welding). Výsledkom je pevná karoséria s nízkou hmotnosťou – prispelo k tomu tiež použitie hliníka pri konštrukcii dverí, predných blatníkov a krytu motora, ako aj dverí batožinového priestoru z kompozitných materiálov.
Nový hybrid
Pohon základnej verzie UX 250h predstavuje hybridná elektrická jednotka štvrtej generácie s dvojlitrovým benzínovým motorom a s rekordnou tepelnou účinnosťou 41%, ktorá spolupracuje s elektromotorom pomocou prevodovky e-CVT. Celkový výkon systému je 178 kW (131 kW) ktorý sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom nového pohonu s nízkym trením. Vylepšený regulátor energie znižuje straty energie v podobe tepla.
Nová podtlaková batéria s hybridom niklu a kovu je umiestnená pod zadným sedadlom, čím vznikol väčší batožinový priestor. Variant s pohonom všetkých štyroch kolies využíva systém E-Four s dodatočným elektromotorom umiestneným na zadnej náprave, ktorý spúšťa počítač po detekovaní sklzu predných kolies.
Dodatočný prevod
Verziu s konvenčným pohonom UX 200 poháňa nový benzínový dvojlitrový motor, ktorý sa vyznačuje neobyčajne vysokou termodynamickou účinnosťou 40 percent a nízkou spotrebou paliva pri veľmi dobrej dynamike. Tento vynikajúci výsledok bol dosiahnutý vďaka priamemu vstrekovaniu paliva, variabilnému olejovému okruhu, samostatnému chladiacemu systému pre blok motora a hlavu valcov a plynulému variabilnému časovaniu ventilov na strane sania. Motor spolupracuje s revolučnou prevodovkou DirectShift, ktorá spája výhody manuálnej prevodovky s plynulou zmenou prevodových pomerov. Prevodovka má jeden špeciálny prevod pre rozjazd a prvú fázu zrýchlenia, čo umožňuje lepšiu dynamiku a súčasne odľahčenie prevodového remeňa, ktorý má vďaka tomu menšie rozmery a dlhšiu životnosť.
Exkluzívny tuning
V športovom prevedení Lexus UX F Sport konštruktéri navrhli exkluzívny tuning podvozku s úpravami pružín a stabilizátorov a zadných tlmičov aktívneho odpruženia, čo zvyšuje stabilitu vyplývajúcu z nízkeho ťažiska platformy GA-C a zaručuje ešte lepšie jazdné vlastnosti. Dostupný je aj v kombinácii so špeciálne upravenou verziou nového systému adaptívneho odpruženia AVS (Adaptive Variable Suspension) známeho z vlajkového kupé Lexus LC. Ten v režime Sport S+ elektronicky sleduje a upravuje tlmiacu silu na všetkých štyroch kolesách súčasne. Tlmiace sily sa pri jazde v priamom smere potláčajú a naopak, v zákrutách alebo pri predchádzaní sa v záujme stability zvyšujú pri minimálnych náklonoch karosérie.
Zážitok z jazdy si možno ešte zintenzívniť prostredníctvom akustického systému Active Sound Control, ktorý poskytuje zvukovú spätnú väzbu s počuteľným efektom radenia vyšších a nižších prevodových stupňov, pripomínajúcu automatickú prevodovku s prevodmi.