Domov Blog Stránka 5

V TRNAVE OSLÁVIA PRÍCHOD JARI TRADIČNÝMI PODUJATIAMI

Trnavčania sa rozlúčia so zimou folklórnym podujatím Na Kvetnú nedzelu, ktoré je spojené s vynášaním Moreny. Deti z materských a základných škôl počas tohto týždňa vyzdobia korzo veľkonočnými kraslicami a nebudú chýbať ani koncerty a predstavenia.

 

Tradičným programom Na Kvetnú nedzelu udržiavajú v Trnave ľudové tradície z regiónu.Mesto sa na toto podujatie chystá každý rok. Začína sa veľkonočnou výzdobou korza v centre, s ktorou pomáhajú deti z materských a základných škôl. V nedeľu popoludní sa pridajú miestne folklórne súbory a celý sprievod, spolu s Trnavčanmi, sa najprv rozlúči so zimou vynášaním Moreny a následne privíta jar prinášaním Letečka, hovorí Alexander Prostinák, riaditeľ OOCR Trnava Tourism. 

Tohtoročný program Na Kvetnú nedzelu sa začne o 15:00 h. pred radnicou. 

„Podujatie spestrí ako farebná výzdoba mesta, tak aj hudba, spev a tanec. Vystúpia folklórne súbory DFS Trnavček, DFS Drienka a UFS Trnafčan,“ hovorí Terézia Krupčíková z Mestského kultúrneho strediska – Zaži v Trnave. 

Nedeľné popoludnie obohatia stánky s remeselnými výrobkami. Návštevníci budú mať možnosť si zakúpiť veľkonočné ozdoby, kraslice, tkané košíky, prútené šibáky, ale aj výtvory z medovníkov.

Pre najmenších si organizátori pripravili divadelné predstavenie O 12 mesiačikoch od Divadla Dvor Zázrakov, ktoré sa začne na Námestí SNP o 16:00 h.

Pre dospelých divákov bude v nedeľu 24. marca v Divadle Jána Palárika hudobné predstavenie rodáka z Trnavy – Miloša Biháryho, s názvom Klavírny večer s virtuózom.

„Počas recitálu zaznejú dve vrcholné diela klavírnej literatúry, a to Klavírna sonáta h moll od Franza Liszta a Obrázky z výstavy od skladateľa Modesta Petroviča Musorgského. Súčasťou klavírneho koncertu bude aj prezentácia na plátne o histórii vzniku a zaujímavostiach interpretovaných klavírnych diel,“ dodáva Katarína Čučková z Divadla Jána Palárika.

 

PROGRAM PODUJATIA NA KVETNÚ NEDZELU:
15:00 h. – Morenovanie, vynášanie Moreny a Letečkovanie, prinášanie Letečka (sprievod od radnice po Námestie SNP)
15:30 h. – UFS Trnafčan, DFS Trnavček a Drienka
16:00 h. – O 12 mesiačikoch, Divadlo Dvor Zázrakov
18:00 h. – Klavírny večer s virtuózom, Divadlo Jána Palárika

Viac informácií o podujatiach na: https://kultura.trnava.sk/podujatie/na-kvetnu-nedzelu-2024
Klavírny večer s Milošom Bihárym:
https://www.facebook.com/events/1165687591085091/?acontext=%7B%22event_action_history%22%3A[]%7D&locale=sk_SK

Košická katedrála v nádhernej exkluzívnej knižnej podobe

Vychutnajte si unikátnu prehliadku gotickej metropolitnej katedrály. Zaujímavé texty a úžasné fotografie, ktoré vám ju ukážu tak, ako by ste si ju nemohli pozrieť ani naživo.
Dóm svätej Alžbety je nádherne graficky spracovaná kniha o najväčšom kostole na Slovensku, ktorý stojí na mieste, kde sa udial eucharistický zázrak. Kniha vás prevedie dómom, jeho dejinami, vzácnymi pamiatkami, obrazmi a kontextmi v detailoch, celkoch aj v presahoch.

 

Dóm svätej Alžbety

O exkluzivitu sa postaral najmä svetovo uznávaný fotograf Jan Wiliam Drnek, ktorý historické reálie dokázal spracovať na vysokej umeleckej i odbornej úrovni. Jeho objektív osobitým pohľadom nazerá do detailov krás košického klenotu. Katedrálu fotil priebežne počas troch rokov a napríklad jedna fotografia v knihe sa skladá aj z 300 snímok.

Použitím špeciálnej techniky a najnovších technológií zhotovil unikátne snímky, pri ktorých budete mať pocit, že sa pozeráte na skutočný trojrozmerný objekt. Ambíciou fotografií nie je umeleckým spôsobom interpretovať pamiatku. Naopak, podávajú ju v technicky precíznych záberoch, ktoré sprostredkúvajú realitu vernú pohľadu ľudského oka. Niektoré detaily uvidíte na fotografiách dokonca lepšie než voľným zrakom priamo v katedrále.

Tvorbu textov vynikajúco zvládla historička Východoslovenskej galérie v Košiciach Mgr. Katarína Nádaská, PhD. „Košická katedrála patrí k najvýznamnejším zachovaným stavbám v celej strednej Európe,“ tvrdí.

 

Tri verzie publikácie

Dóm svätej Alžbety vychádza v rámci Luxusnej knižnice v dvoch limitovaných prevedeniach + tzv. trejdová, čiže klasická kniha, ktorú nájdete vo všetkých kníhkupectvách.

  1. Dóm svätej Alžbety v najluxusnejšej verzii a v limitovanom náklade len 111 výtlačkov. Je ručne viazaná v hovädzej štepanej koži so zlatou razbou v kníhviazačskej dielni Richarda Mayera v nemeckom Esslingene. Má zlatú oriezku, každý výtlačok je ručne číslovaný kaligrafom a je v okrasnom puzdre.
    Ku knihe dostanete darček – otváracie retabulum, tiež certifikát originality a biele rukavice.
  2. Dóm svätej Alžbety – v rovnakej veľkosti ako je luxusná verzia. Vyšla v limitovanom náklade 909 očíslovaných výtlačkov na oriezke. 6-farebnou tlačou ju vytlačili Tlačiarne Banská Bystrica, na obálke je razba zlatou fóliou. Ku knihe je darček v podobe 20-eurového voucheru na nákup na stránke www.LuxusnaKniznica.sk.
  3. Dóm svätej Alžbety v zmenšenej verzii – nájdete ju na všetkých internetových kníhkupectvách, aj v klasických kamenných kníhkupectvách. Je to klasická kniha v menšom formáte ako dve predošlé. Bez darčekov, či exkluzívneho vydavateľského prevedenia. Obsah aj fotografie však zostávajú rovnaké.

 

Uvedenie do života

Na slávnostnej prezentácii publikácie Dóm svätej Alžbety sa zúčastnili nielen samotní autori, ale i predstavitelia mesta Košice, predstavení Rímskokatolíckej cirkvi v Košiciach a mnohé významné osobnosti. Knihu prezentovali duša Luxusnej knižnice Gabriela Belopotocká a generálny riaditeľ vydavateľstva Ikar Marek Néma, ktorý tvrdí: „Takéto publikácie sú vždy náročné na prípravu, na realizáciu. Snažili sme sa zachovať punc jednak edukatívnosti publikácie, ale nechceli sme, aby bola tá kniha až príliš encyklopedická. Aby bola naozaj pútavá a zaujímavá.“

Knihu uviedli do života prostredníctvom modlitby Mons. Bernard Bober, košický arcibiskup- -metropolita, ako aj Mons. Allan Tomáš, dekan Dómu svätej Alžbety.
Podujatím sprevádzal kurátor Dómu svätej Alžbety Tomáš Harbuľák.
O hudobný vstup sa postaral operný spevák Titusz Tóbisz.

 

Exkluzívne spracovanie knihy

Knižný komplet obsahuje: exkluzívnu obrazovú publikáciu ručne viazanú v koži, 304 strán, rozmer 26 × 37,5 cm, okrasné puzdro so zlatou razbou, otváracie retabulum ako darček, certifikát originality a biele rukavice. Jedineční fotografie sú tlačené šesťfarebnou tlačou (hexachróm). Publikácia je ručne viazaná v hovädzej štiepanej koži so zlatou razbou a oriezkou. Každý výtlačok je ručne číslovaný kaligrafom.

Milan Buno, knižný publicista

 

 

Viete si správne vybrať steak?

Hovorí sa, že steak je kráľom gastronómie. Má znamenitú chuť, chrumkavú kôrku a vo svojom vnútri je krehký. Jeho tajomstvo však nespočíva len v správnom dochutení či presnej tepelnej úprave. Jeho výnimočnosť sa skrýva aj v správnom výbere mäsa.

 

„Základom dobrého steaku je kvalitné mäso. Naše má pôvod v Južnej Amerike. Dôležité sú aj informácie o tom, ako dlho mäso zrelo a z akej časti zvieraťa mäso pochádza. Našim hosťom preto ponúkame sviečkovú, ktorá je najdrahšia a zároveň najjemnejšia časť z hovädzieho mäsa. Taktiež má vysoký obsah bielkovín a výnimočnú chuť vďaka svojej štruktúre,“ vysvetľuje Róbert Dukon, kuchár bratislavského hotela Sheraton.

Správne pripravený steak spoznáte podľa toho, že sa vám rozplýva na jazyku. Doba jeho pečenia závisí od toho, aký steak si želáte. Štandardne je šesť stupňov pečenia: rare – krvavý až surový; medium rare – ružový a menej krvavý, vlažný stred; medium – ružový a pevný stred; medium well – tmavoružový s pevným stredom alebo well done – hnedý a pevný stred.

„Osobne mám najradšej medium, prípadne medium rare. To znamená, že v jadre steaku treba dosiahnuť 65 – 70 stupňov. Vo vyhriatej rúre na 180 stupňov ho nechám 7 minút. Potom ho dokončím na lávovom grile, kde ho opečiem z každej strany a potriem maslom. Po lávovom grile steak nechám odležať 4 až 3 minúty a takto pripravený ho podávam,“ dodáva Róbert Dukon.

V Brasserie Anjou môžete ochutnať steak s hľuzovkami, zelenými fazuľkami, foie gras a hľuzovkovou omáčkou alebo verziu Surf & Turf s grilovanými tigrími krevetami, rukolovým šalátom a sušenými paradajkami. Vychutnať si ho môžete aj s kvalitným červeným vínom, ktoré vám odporučí skúsený someliér. Nebojte sa zaexperimentovať a dať si k nemu pivo či suché biele víno. Upozornenie na záver: pripravte sa na silný gastronomický zážitok.

Zdroj: Simona N.

Zdroj: Hotel Sheraton

 

 

 

Prémiové hamburgery Maestro od šéfkuchára Přemka Forejta sú späť!

Nové hamburgery Maestro sa vrátili do všetkých slovenských reštaurácií McDonald’s. Úplne nová kombinácia chutí vznikla pod taktovkou šéfkuchára Přemka Forejta, ktorý tentoraz prináša poctivý burger s dvomi omáčkami, originálnou žemľou a poriadnym hovädzím alebo šťavnatým kuracím mäsom. Limitovaná edícia bude k dispozícii nasledujúcich šesť týždňov.

 

Oceňovaný šéfkuchár a porotca obľúbenej série MasterChef Česko chce dokázať, že kulinárske majstrovské dielo nemusí byť niečo vzdialené a nedosiahnuteľné. Spoločnosť McDonald’s preto po úspechu predchádzajúcej edície znovu zaraďuje sezónnu ponuku Maestro vytvorenú presne podľa predstáv a chuti Přemka Forejta, aby mohla potešiť chuťové poháriky čo najväčšieho počtu Slovákov a Čechov.

 

Burgery, ako ich vidí Maestro

Spolupráca obľúbenej reštauračnej siete a hviezdy českej gastroscény deklaruje kvalitu surovín bez kompromisov. Nové Maestro, Gourmet Deluxe Beef a Gourmet Deluxe Chicken burgery, obsahujú prémiové hovädzie alebo kuracie mäso, ktoré dokonale dopĺňajú starostlivo skombinované ingrediencie ukryté v chilli sezamovej žemli. Každý burger obsahuje sušené paradajky, slaninu, dva plátky čedaru, šalát, sušenú cibuľu či ikonické McDonald’s nakladané uhorky. Všetky chute dolaďujú do dokonalosti dve omáčky McBacon a Tomato Chargrill.

Přemek Forejt sa nebojí prinášať nový pohľad na gastronómiu, inovovať prípravu jedál a experimentovať s kombináciami a ingredienciami. Aj preto sa McDonald’s opäť rozhodol zveriť svoje najprémiovejšie burgery práve do jeho rúk. Mladý kreatívny šéfkuchár sa aj v tomto roku zameral na vytvorenie burgeru, ktorý by si v McDonald’s sám rád objednal. Výsledkom jeho nadšenia sú šťavnaté, prémiové a vysoko kvalitné špeciality Maestro by Chef, ktoré sú v slovenských a českých reštauráciách McDonald’s dostupné od 11. marca 2024.

 

O spolupráci

Spoločnosť McDonald’s spolupracuje s popredným českým šéfkuchárom od februára 2022, odkedy cestuje po dodávateľskom reťazci a odhaľuje zákulisie pôvodu používaných surovín a výrobných procesov. Přemek Forejt vo videách na platforme YouTube fanúšikom detailne odhaľuje pôvod a výrobu napríklad ikonických hranolčekov, hovädzieho mäsa do burgerov, nakladaných uhoriek a omáčok. Navštívil aj jednu z českých fariem, ktorá je dodávateľom prémiového hovädzieho mäsa.

Zdroj: Nikoleta Š.

Svieti vám kontrolka? Nepanikárte!

Zelené, oranžové, červené a niekedy aj modré. Kontrolky na palubnej doske nám hovoria, čo sa s autom deje. Niektoré sú menej významné, iné znamenajú ohrozenie, pre ktoré je potrebné okamžite zastaviť vozidlo. Ako sa v nich vyznať, keď sa rozsvietia? Nebojte sa, podľa jednoduchého systému sa ich naučíte ľahko čítať. Pri príležitosti dnešného Dňa paniky vám ŠKODA poradí,  ako im porozumieť a zbytočne nepanikáriť.

 

Pri moderných autách už, našťastie, nemusíte mať stále uši v „pohotovosti“ a počúvať, či všetko znie tak, ako má. Dnešné autá s vami komunikujú prostredníctvom malých ikoniek, ktorým hovoríme varovné kontrolky a má ich každý dôležitý systém, takže ani pri kontrole svietenia svetiel, či stierania stieračov nemusí vodič obiehať auto a kontrolovať stav. Varovné kontrolky v aute možno rozdeliť do troch farebných škál – červené, oranžové a zelené, resp. zelené a modré.

Prvé menované, červené, sú najdôležitejšie. „Červená kontrolka vždy signalizuje vážny problém, ktorý treba ihneď vyriešiť. Niekedy ide o akútne situácie, pri ktorých je lepšie auto okamžite zastaviť a privolať odborníka. Inak sa vystavíte riziku, že auto ostane nepojazdné, či dôjde k trvalému poškodeniu niektorého z dielov,“ upozorňuje Robert Hukel, vedúci popredajných služieb v ŠKODA AUTO Slovensko.

Oranžové signalizujú istý druh požiadavky, resp. potreby auta. Najčastejšie ide napríklad o doplnenie kvapaliny, dofúkanie pneumatiky, prípadne automobil upozorňuje na vychýlenie funkcie od normálu (napr. iný režim stabilizačného systému). „Aj oranžovým kontrolkám treba venovať náležitú pozornosť. Už len fakt, že nie je k dispozícii kvapalina do ostrekovačov, môže pri silne znečistenom čelnom skle výrazne zvýšiť riziko dopravnej nehody. Pokiaľ odignorujete kontrolku doplniť AdBlue a kvapalina sa minie, auto vám neumožní naštartovať motor, “ dopĺňa Robert Hukel. 

Zelené a modré kontrolky sú informačné a oznamujú vodičovi správy o chode automobilu a aktívnych funkciách (tempomat, svetlomety a podobne).

Aby ste sa v jednotlivých kontrolkách vyznali, ŠKODA pripravila zoznam najdôležitejších upozornení spolu s ich vysvetlivkami.

Zdroj: ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o.

Zimný rez už ďalej nepočká!

V zimných mesiacoch záhradkári oddychujú, ale len na oko. A hoci záhrada ešte stále oddychuje, v skutočnosti sa pomaly pripravuje na ďalšie vegetačné obdobie. Takže nečakajte, treba ju čím skôr pripraviť.

 

Zima je totiž obdobie, keď môžeme podporiť bohatú úrodu na stromoch.

Takzvaný zimný rez ovocných stromov neublíži. Naopak, zmohutnejú, budú odolnejšie a včas, bohato a kvalitne zarodia. Zimný rez ovocných stromov sa robí, keď stromy nemajú listy, čiže počas vegetačného pokoja. Všetky životné procesy stromu sú spomalené, a preto si lepšie poradí so zrezaním, pri ktorom príde o časť drevnej hmoty. Pozitívom je aj minimálny výskyt zárodkov chorôb a škodcov.

 

Viac plodov v lete

Úlohou zimného rezu ovocných stromov je udržať tvar koruny a zabezpečiť dobrý zdravotný stav stromu. Do piateho roka po vysadení sa robí na strome výchovný rez, ktorý pomáha vytvoriť primerane hustú a pravidelnú korunu a podporuje rast stromu. V ďalších rokoch sa robí už len presvetľujúci rez, ktorý podporuje plodnosť.

Prečo je presvetľujúci rez dôležitý? Husté koruny stromov sa pod ťarchou konárov  vyčerpávajú a napádajú ich choroby častejšie ako presvetlené ovocné dreviny. Presvetľujúcim rezom odstraňujeme mŕtve a choré drevo, ktoré už na strome nemá žiadnu funkciu, napríklad holé konáre. Presvetlenie korún ovocných drevín podporí rast zdravých výhonov, správne rozvetvenie i tvar koruny. V korune stromov a kríkov bude dosť svetla, vďaka čomu sa budú vyvíjať zdravé plody v správnej veľkosti a dobrej chuti. Presvetlenie koruny chráni strom pred tieňom, vlhkosťou a hubovitými chorobami.

 

Najmä ovocné dreviny

Rez stromov v zime zosúladíme s vývojom počasia. Robíme ho približne v období od decembra do marca. Vyberieme si radšej dni, keď už silnejšie mrazy odznejú. Vhodný čas na presvetlenie korún ovocných drevín je, keď teploty vystúpia aspoň na dva až päť stupňov nad nulou.  Zimný rez robíme najmä na jabloniach a hruškách. Prospeje však aj dulám, hlohom, jarabinám, malinám, ríbezliam a egrešom. Výnimkou sú čerešne, višne, skoré broskyne, nektárinky a marhule, pri ktorých je najlepšie robiť rez po zbere plodov. Rovnako slivky by v tomto období trpeli výtokom miazgy, preto ich prerezávame v čase kvitnutia.

 

Univerzálny návod nie je

Ak potrebujete tip na ideálny zimný rez, neexistuje. Rez drevín je pre záhradkárov tvrdý oriešok. Každý má osvedčený spôsob a uprednostňuje iné tvarovanie. Je pravda, že v ideálnom prípade by sme mali zimný rez nechať na odborníkov. Je to totiž zásah, ktorý si vyžaduje dlhoročnú prax a odborné vedomosti. Ak sa do toho chcete pustiť, dodržte nasledovný postup.

Prvý krok je celkom jednoduchý – odstránime zaschnuté, choré a poškodené konáre a to asi dvadsať centimetrov pod napadnutým miestom. Potom začína presvetľovanie. Treba dodržať niekoľko zásad – rezať šikmo a zanechávať čisté a hladké rezy. Cieľom rezu je dostať do koruny viac slnečného svetla, takže strom zbavíme väčšej časti jednotlivých konárov. Na starších stromoch odstraňujeme suché, poškodené, choré vetvy a konáre, ktoré sa križujú a zahusťujú korunu, alebo rastú súbežne blízko seba. Necháme vetvu, ktorá je silnejšia a rastie vhodnejším smerom. V korune nemajú vznikať nežiaduce priestory – diery. Odstránime tenké a mladé výhonky, ktoré rastú kolmo nahor. Mladé konáriky skracujeme tak, aby najvrchnejší púčik smeroval tam, kde chceme mať budúci konár, obyčajne by mal smerovať von z koruny. Rez robíme tesne nad horným púčikom pod miernym uhlom, nie veľmi šikmo. Hrubšie konáre odstraňujeme tesne pri kmeni. Pri odstraňovaní hrubších konárov použijeme pílku a rez rozdelíme na dve časti. Najprv odpílime konár na pahýľ, dlhý asi desať centimetrov a potom ho odpílime tesne pri kmeni, aby sme nevytvorili pahýľ. Ten sa môže totiž neskôr stať vstupnou bránou pre rôzne huby a škodcov.

 

Kvalitné náradie

Vzniknuté rany zahladíme nožíkom – žabkou a ošetríme štepárskym voskom alebo stromovým balzamom. Pri reze je dôležité mať kvalitné záhradnícke náradie, najmä otáčavé záhradnícke pílky a nožnice. S nekvalitným náradím sa rezné rany zle zaceľujú. Po rezoch môžu na stromoch vznikať nekrózy a bakteriálne choroby. Odrezané konáre odpraceme na bezpečné miesto, alebo ich spálime či rozdrvíme. Zlikvidujeme tým aj škodcov, čo mohli v drevine prezimovať.

Neskúsení záhradkári sa obávajú, že hlbokým rezom strom vyhynie. Je to však  naopak. Postupným zmladením staršie stromy doslova ožijú, na ich starých konároch sa vytvoria mladé vlky a z nich nové rodiace drevo, ktoré prináša najkrajšie plody. Prezerané stromy sa dožívajú vyššieho veku ako dreviny, čo necháme v pôvodnom stave. Sú vysoké, bočný konáriky sú prestarnuté, stromy postupne odumierajú a čakajú na našu pomoc, aby sme ich upravili a predĺžili im život.

Autor: -aka-

Prieskum medzi slovenskými mužmi odhalil, ako vnímajú svoju krásu

Vyše 68 percent opýtaných mužov si myslí, že sa dnes od chlapa vo všeobecnosti očakáva, že bude vyzerať dobre. Avšak takmer polovica respondentov vníma tému mužskej krásy ako tabu. Vysoké percento mužov v prieskume Dermatologicko-laserovej kliniky TOMAR uviedlo, že je podľa nich dobré, ak sa muži o seba starajú a sú pre ženy príťažliví. Drvivá väčšina je presvedčená, že to opačné pohlavie ocení.

 

Ako vnímajú slovenskí muži svoju krásu? Starajú sa o seba? Chcú vyzerať dobre? Je táto téma na Slovensku stále tabu alebo sme v nej už otvorenejší? Ostýchajú sa muži priznať, že sa o svoj zovňajšok starajú? Aj to sme sa pýtali 500 slovenských mužov. Výsledky vás možno prekvapia.

Prieskumu sa zúčastnilo 500 slovenských mužov vo veku 15-65 rokov. Hneď v úvode sme sa ich pýtali, či je podľa nich dôležité, aby sa muži starali o svoj vzhľad. Takmer polovica odpovedala kladne s tým, že aj muži predsa nemusia mať hlboké vrásky či dvojitú bradu v päťdesiatke. Ďalších takmer 47 percent odpovedalo kladne, ale podľa nich to chlap nemá preháňať, teda dôkladná hygiena, upravená brada a vlasy sú tak akurát. Len necelé 4 percentá opýtaných vyslovilo opačný názor, a teda, že muž má ostať mužom, umyté zuby a sprcha musia stačiť. „Je to rovnako dôležité, ako sa starať o svoje vnútro – aby mohol byť človek sám so sebou spokojný a zdravý,“ uviedol jeden z respondentov.

Očakávania spoločnosti – muži by mali vyzerať dobre, nech však o tom nerozprávajú

Vyše 68 percent opýtaných mužov si myslí, že sa dnes od chlapa vo všeobecnosti očakáva, že bude vyzerať dobre. Určite to spoločnosť očakáva  viac, ako v minulosti. Necelých 30 percent má podobný názor, avšak tieto očakávania sú podľa nich špecifikom vybraných spoločenských kruhov. Len 12 mužov z celkového počtu 500 opýtaných uviedlo, že spoločnosť to nerieši, keďže u mužov je to úplne jedno. Takmer polovica respondentov uviedla, že muži, ktorým záleží na tom ako vyzerajú, sa to ostýchajú priznať a téma mužskej krásy je podľa nich na Slovensku stále tabu. „Osobne sa to nehanbím priznať, ale myslím si, že veľa známych to berie tak, že keď sa o seba aspoň trošku staráš, si metrosexuál,“ zaznelo v jednej z odpovedí. Viacerí respondenti v odpovediach uvádzajú, že v tejto otázke záleží od veku. Čím mladší muži, tým menší problém má priznať to, že mu na vzhľade záleží a stará sa oň.

Dobrou správou je,  že väčšina mužov sa nehanbí priznať či praktizovať pred svojou partnerkou beauty rutiny. Takmer 84 percent opýtaných uvádza,  že je to podľa nich úplne normálne. Stále je tu však 10 percent, ktorí to „riskovať“ nemienia a radšej sa o svoju krásu starajú v súkromí. V odpovediach sa často opakuje aj to, že samotné partnerky mužom beauty rutinu nastavujú či ju s nimi zdieľajú. „Žena ma krémuje sama. A ja si to užívam, celú tú jej skinker (alebo ako to nazýva),“ prezradil jeden zo spokojných respondentov.

Mužská slovenská krása

Ako to teda vnímajú slovenskí muži? Vyše 90 percent opýtaných mužov zastáva názor, že chlapi by sa nemali hanbiť za to, že sa o seba starajú. Práve naopak, mali by chcieť byť pre opačné pohlavie príťažliví. Necelých 5 percent mužov uvádza, že chlap má byť prirodzený, nemá strácať čas starostlivosťou o svoj zovňajšok, keďže mužnosť nevychádza z krásy. Z odpovedí je zrejmé, že slovenskí muži sa chcú páčiť, chcú sa o seba starať a myslia si, že ženy túto ich snahu ocenia. Len 9 z 500 mužov, ktorí sa prieskumu zúčastnili, si myslí, že ženy chcú prirodzených mužov s trčiacimi chĺpkami z nosa a neupravenou bradou. „Nie každému sa páči hustá brada a po druhé, je to ložisko baktérií porovnateľné so záchodovou misou,“ odznelo v jednej z odpovedí. Vyše polovica opýtaných mužov si už okrem základnej hygieny zvykla na malé beauty rutiny ako pleťový hydratačný či anti-age krém, balzam na vlasy, pleťové séra a pravidelné návštevy u barbera.

Muži a estetická medicína

Výsledky prieskumu ukazujú, že slovenskí muži zatiaľ s estetickou medicínou veľa skúseností nemajú. Len dve percentá opýtaných uviedlo, že im veľmi záleží na vzhľade z rôznych súkromných či pracovných dôvodov a okrem pravidelnej domácej starostlivosti využívajú aj služby estetickej dermatológie či plastickej chirurgie. Takmer 65 percent opýtaných však jedným dychom dodáva, že by nemali problém zveriť sa do rúk odborníka, ak by šlo o väčšie nedokonalosti ako napríklad rozsiahle jazvy, akné či rôzne výrastky na tvári. Vyše 10 percent opýtaných by profesionálom zverilo aj starostlivosť o hlboké vrásky, dvojitú bradu či rozšírené póry, ak by mali tú možnosť. Tento trend potvrdzujú aj skúsenosti z praxe primárky Dermatologicko-laserovej kliniky TOMAR MUDr. Adriany Tomekovej. „Na našej klinike stále častejšie vítame aj mužov. Je prirodzené, že aj muž v určitom postavení a veku potrebuje a chce dobre vyzerať, nároky spoločnosti sa stále zvyšujú. Muži chcú vyzerať a cítiť sa sviežo a mladistvo. Naši klienti podstupujú predovšetkým neinvazívne zákroky, akými sú liftingy tváre pre elasticitu pleti, botulotoxín v oblasti čela, medzi obočím, očami či jeho aplikáciu pre elimináciu potenia. Častými sú aj zákroky ako laserové odstraňovanie jaziev, akné, žiliek, pigmentových fľakov na tvári a iných nedokonalostí pleti. Myslím, že muži by sa nemali hanbiť za to, že sa o seba starajú, chcú vyzerať a cítiť sa dobre,“ dodáva k téme mužskej krásy MUDr. Tomeková. Rovnako to vidí aj známy televízny moderátor Branislav (Bruno) Ciberej: „Myslím si, že v dnešnej dobe by sa už žiaden muž nemal a nemusel hanbiť za to, že sa o seba stará, že chce vyzerať a cítiť sa dobre. U mňa je svieži vzhľad takmer povinnosťou, keďže si to vyžaduje moje povolanie a kamera je neúprosná. Sám využívam možnosti, ktoré sú v rámci starostlivosti o pleť a telo dostupné pre domácu starostlivosť a rád sa zverím aj do rúk odborníkov, ktorým dôverujem. Aj preto už niekoľko mesiacov navštevujem kliniku Tomar, kde som absolvoval niekoľko ošetrujúcich aj omladzujúcich procedúr. Myslím, že výsledok je aj vidieť. Aspoň ja pozitívnu zmenu vnímam, a to je vždy najdôležitejšie.“  

Zdroj: Radmila L.

Martin Kuchta, Michal Jankovič: MANAŽMENT SOCIÁLNYCH SIETÍ

Manažment sociálnych sietí ponúka prehľad sociálnymi sieťami a detailne sa venuje sociálnym sieťam relevantným pre lokálny trh. Na manažment jednotlivých sociálnych sietí sa pozerá z obsahového aj z výkonnostného hľadiska a čitateľovi buduje poznatkovú bázu potrebnú pre efektívny manažment sociálnych sietí. 

 

Sociálne siete zmenili pohľad na marketingovú komunikáciu na internete. Internetoví používatelia sa z pasívnych príjemcov marketingových správ stali aktívnymi účastníkmi konverzácie, nad ktorou má firma limitovanú kontrolu.

Manažment sociálnych sietí prináša komplexný pohľad na sociálne siete, ich vplyv na marketing, firmu a spoločnosť ako takú. Ponúka prehľad sociálnymi sieťami a detailne sa venuje sociálnym sieťam relevantným pre lokálny trh. Na manažment jednotlivých sociálnych sietí sa pozerá z obsahového aj z výkonnostného hľadiska a čitateľovi buduje poznatkovú bázu potrebnú pre efektívny manažment sociálnych sietí.

Zdroj: Vydavateľstvo GRADA

Allianz poistila polovicu filmov nominovaných na Oscara za najlepší film

  • Allianz Commercial poistila filmy nominované na Oscara – Barbie, Oppenheimer, Zabijaci rozkvitnutého mesiaca, Chudiatko a Zimné prázdniny
  • Zo všetkých filmov, ktoré Allianz poistil v tomto ročníku je až 52 nominácií na Oscara
  • Allianz poisťuje filmy od konca 19. storočia. Poisťovala od nemých filmov po bondovky

 

Najočakávanejšia šoubiznisová udalosť – Oscary, je za rohom. Už v nedeľu 10. marca bude 96. ročník udeľovania Ceny Akadémie s napätím sledovať okrem milovníkov filmovej tvorby aj tím Allianz Commercial, ktorý je dlhoročným poisťovateľom veľkých filmových produkcií. Tento rok Allianz Commercial poistil až polovicu z 10 nominácií v kategórii za najlepší film. Išlo o filmy Barbie, Oppenheimer, Zabijaci rozkvitnutého mesiaca, Chudiatko a Zimné prázdniny. V tomto ročníku Oscarov Allianz poistil snímky, ktoré získali dohromady 52 nominácií na Oscarov.

Filmový priemysel sa spamätáva zo šokov

Filmový priemysel stále rieši viaceré problémy ako dlhé minuloročné štrajky scenáristov a hercov, ktoré spôsobili oneskorenie výroby, zmeny diváckych návykov, či pokračujúce spamätávanie sa celého odvetvia z pandémie Covid. „Aj keď stále pociťujeme následky narušených plánov natáčania a problémy s dostupnosťou v tomto odvetví, je mimoriadne povzbudivé vidieť, ako sa filmový svet vracia do normálneho chodu,“ hovorí Wanda Phillipsová z Allianz Commercial.

Spolupráca s hasičmi a kaskadérmi

Prostredie filmovej tvorby sa v posledných rokoch podľa Phillipsovej stalo viac exponované, pretože technológia a kreatívne ambície zvýšili latku pre špeciálne efekty a akčné sekvencie, nehovoriac o natáčaní, ktoré sa odohráva na exponovanejších miestach. „Produkcie sú v súčasnosti zložitejšie, avšak máme skúsenosti a expertízu v oblasti upisovania a hodnotenia rizík, aby sme šli dopredu v súlade s týmito zmenami. Pri posudzovaní rizík spolupracujeme napríklad s bývalými hasičmi či kaskadérmi, ktorí môžu v spolupráci s filmármi navrhnúť, ako možno plánované pády či vyhadzovačky vykonať čo najbezpečnejšie,” vysvetľuje W. Phillipsová.

Zotavenie uvidíme o rok

Prerušenie vo filmovom priemysle počas roku 2023 malo nevyhnutne dominový efekt na zotavenie sa po Covide a možno až v roku 2025 bude zrejmé, či sa tržby vrátia na úroveň pred pandémiou.Inšpirujúca vec na kreatívnom priemysle je ich nekonečná schopnosť potešiť a prekvapiť. Kto mohol predvídať, že sila „filmov o udalostiach“ Barbie a Oppenheimer vzbudí taký obrovský záujem? Zdá sa, že v tomto roku bude medzi divákmi filmov skutočný smäd po sviežom rozprávaní a originalite“, myslí si W. Phillipsová.

Partner filmov už od 19. storočia

Allianz poisťuje filmovú produkciu už od konca 19. storočia, od prvých nemých komédií až po každý film z Bondovej franšízy, ako aj nezávislé a arthouse filmy, televízne dokumenty a postprodukciu. „S našimi filmovými klientmi sme partnermi už desaťročia, obdivujeme ich vynaliezavosť a podporujeme ich pri inováciách a odzrkadľovaní zmien, ktoré všetci vidíme okolo nás. Sledovať, ako sú naši najvýkonnejší klienti oceňovaní na tej najvyššej úrovni počas noci Oscarov – či už vyhrajú alebo nie – je niečo, čo si nemôžem nechať ujsť,” uzatvára W. Phillipsová.

Zdroj: Allianz – Slovenská poisťovňa, a.s.

 

 

Bratislava zažije najväčšiu výstavu motoriek v histórii

Motorky boli odjakživa stelesnením slobody, voľnosti a relaxu a ich obľúbenosť rastie. Podľa štatistík bolo na Slovensku vlani prihlásených 8 579 nových motocyklov[1], čo je medziročne o takmer 10 percent viac. Dôkazom, že motorky majú množstvo priaznivcov, bude aj výstava Motocykel v bratislavskej Inchebe, ktorá od 7. do 10. marca prestaví stroje rekordných až 40 značiek. Návštevníkom sa počas štyroch dní predstaví 120 vystavovateľov zo Slovenska, Belgicka, Česka, Holandska, Nemecka, Rakúska, Španielska a Talianska.

 

Haly výstavno-kongresového centra obsadia stroje značiek Aprilia, Benelli, Bimota, BMW, Brixton, Brough Superior, BRP, CAN AM, CFMOTO, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Husquarna, JAWA, Kawasaki, Keeway, Kove, KTM, Kymco, Lambretta, Linhai, Moto Guzzi, Moto Morini, Piaggio, Praga, Segway, Super Socco, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, UM, Vanderhall, Vespa, Vmoto, Yamaha a Zontes. Štandardne nebudú chýbať doplnky pre motorkárov vrátane prilieb, oblečenia a obuvi.

Aktuálny 22. ročník výstavy motoriek bude z hľadiska počtu zastúpených značiek aj rozsahu vôbec najväčší v histórii.

 

Výstavné premiéry a najočakávanejšie novinky

Prítomné značky v Inchebe ukážu desiatky výstavných premiér.

Ducati prináša až 4 slovenské výstavné premiéry (Hypermotard 698 Mono RVE, Multistrada V4 S Grand Tour, Multistrada V4 RS, DesertX Rally) a množstvo ďalších modelov. Viacero premiér prináša aj Honda, pričom hlavnou hviezdou bude nová špička rozširujúcej sa rodiny Hornet – model CB1000 Hornet. Suzuki ukáže tri novinky: GSX-8R, GSX-S1000GX a V-Strom 800. Vmoto privezie na výstavu Motocykel novinky zo sveta jednostopovej elektromobility, pričom slávnostne predstaví modely STASH a F01 – CITI. Harley-Davidson na Motocykel príde so štyrmi úplne novými modelmi: CVO Road Glide ST, CVO Pan America, Street Glide a Road Glide. Návštevníci tak uvidia novinky Harley-Davidson pre modelový rok 2024 naživo v absolútnej premiére. CFMOTO v rámci noviniek ukáže okrem iného aj cestovné enduro 450MT a model 800NK Sport/Advanded.

MR43 do Bratislavy prináša množstvo exkluzívnych modelov, medzi ktorými budú dve „špeciality“. Jedinečný dizajn, špičkové materiály a moderný odkaz na históriu si návštevníci budú môcť vychutnať v podobe motocykla Praga ZS 800, ktorého cena presahuje 100 tisíc eur. Zároveň bude na výstave predstavená „tajná“ novinka pre rok 2024: model Jawa 42 Bobber.

Návštevníci si tak budú môcť pod jednou strechou porovnať modely v rôznych kategóriách a spoznať najočakávanejšie novinky pre rok 2024. Nebudú medzi nimi chýbať silné športové motorky, „naháče“, cestovné endurá, choppery, športovo-turistické motorky, štvorkolky a, samozrejme, skútre. Práve tie patria k najpredávanejším typom motocyklov na Slovensku.

 

Sekcia motoriek na mieru s medzinárodným zastúpením

Na svoje si prídu aj fanúšikovia úprav a prestavieb. Sekcia Customs of Slovakia, ktorá je neodmysliteľnou súčasťou výstavy, v tomto roku exkluzívne predstaví najlepšie motorky vyrobené a upravené na mieru zo Slovenska aj zahraničia. Účasť prisľúbila poľská, maďarská, česká a chorvátska custom špička. Posledná menovaná, chorvátska CPR garáž so svojim Speed Bob-om vyhrala cenu neodbornej verejnosti na 120. narodeninách Harley Davidson v Budapešti v roku 2023. Atmosféru a zážitok doplní expozícia veteránov českej a slovenskej výroby. Počas víkendu návštevníci naživo uvidia aj maľovanie na motorku Harley Davidson v podaní talentovaného poľského umelca @dixon_pinstriping.

 

Odvážne jazdy moto-kaskadérov

Na výstave Motocykel nebude chýbať ani množstvo adrenalínu, napätia a rýchlosti. Každý deň spestrí nádielka odvážnych a nebezpečných kúskov v podaní českého moto-kaskadéra Adama Peschla a jeho Special Brothers Team. Pri ukážkach jazdy na zadnom kolese, ale aj show na štvorkolkách, drift show či stunt riding show bude tuhnúť krv v žilách.

 

Rally Dakar a motocykloví jazdci

Návštevníci budú tiež môcť osobne stretnúť viacerých motocyklových jazdcov. Štefan Svitko, Martin Vaculík a Juraj Varga porozprávajú o svojich zážitkoch z pretekov a rozdajú autogramy. Štefan Svitko navyše na Motocykel privezie vybavenie, ktoré používa počas dakarských pretekov vrátane dodávky, stanu a motocykla, na ktorom štartoval. Slovakia Ring prináša okruhové motorky Yamaha R1 od Maco Racing Team a Yamaha R6 Supersport Limited Edition roadracing pretekára Tomáša Tótha.

Návštevníkov svojou prítomnosťou poteší aj cestovateľ Igor Brezovar, ktorý na motorke prešiel 135 štátov.

sprievodnom programe je na pláne aj poradenstvo o výbere vhodného oblečenia a doplnkov na motorku, prednáška o jazde na motorke cez Maroko, predstavenie projektu Public Enemy moto-legendy Pepu Sršňa či tattoo show.

 

Zábava s mediálnym partnerom, Rádiom Rock a súťaže

V sobotu sa návštevníci môžu tešiť na najväčšie rockové hity všetkých čias, súťaže a zábavu s moderátormi Rádia Rock a na rockové koncerty kapiel Zoči Voči a Green Day Tribute.

Každý návštevník so vstupenkou sa navyše počas výstavy bude môcť zapojiť do žrebovania o skvelé ceny. Hlavnou výhrou bude štýlový skúter Suzuki Address 125.

Výstava sa bude konať od 7. do 10. marca. Podrobnejšie informácie sú dostupné na https://www.incheba.sk/veltrh-a-vystavy/motocykel-2024/.

Ďalšími partnermi výstavy Motocykel sú zoznam.sk, startitup.sk, pravda.sk, svetmotorov.sk, motocykel.sk, motoride.sk, motoscena.sk, finreport.sk, Svet motocyklov, Záhorácke rádio a Slovakia Ring.

[1] Počet registrácií nových motocyklov v SR za obdobie 01-12/2023, ZAP SR

Zdroj: Martina M. Incheba