Spoločnosť Shell predstavila koncept mestského vozidla, ktoré by v prípade uvedenia do sériovej výroby, mohlo výrazne znížiť energetickú náročnosť osobných áut. Trojmiestne vozidlo je rukolapným dôkazom toho, že autá dokážu jazdiť zásadne úspornejšie ako dnes, ak výrobca súčasne vyvíja karosériu, motor aj mazivá.
Nový koncept vozidla spoločnosti Shell spotrebuje o 34 % menej celkovej energie počas celého životného cyklu v porovnaní s typickým mestským vozidlom. Zároveň je jeho výroba výrazne energeticky úspornejšia. Nezávislé testovanie a štúdie životného cyklu dokazujú, že auto ušetrí oproti typickému malému mestskému automobilu až polovicu energie. Pri porovnaní s typickým SUV automobilom dosahuje úspora až 69 % energie.
Shell koncept v sebe spája prevratnú technológiu (auto váži len 550 kg) a materiály, ktoré predstavujú úsporu energie, emisií CO2 a zanechávajú len minimálnu ekologickú stopu. Vozidlo má integrovanú upravenú verziu aplikácie Shell Drive, ktorá poskytuje vodičovi priamo na čelnom skle všetky potrebné informácie o spotrebe paliva a umožňuje mu znížiť spotrebu zmenou štýlu jazdy. Množstvo komponentov použitých vo vozidle vzniklo pomocou 3D tlače, a to najmä kvôli urýchleniu celého procesu výroby. V konštrukcii auta sa použili recyklované karbónové vlákna, ktoré znižujú vstupné náklady na štvrtinu oproti bežným autám. Navyše, auto sa po skončení životnosti dá kompletne recyklovať. Celá konštrukcia auta vychádza z patentovanej platformy iStream od štúdia Gordon Murray Design, ktorá čerpá zo skúseností z formuly 1 najmä v otázke ochrany pasažierov a redukovania hmotnosti. Zároveň predstavuje radikálnu zmenu v prístupe k dizajnu, vývoju a produkcii automobilov.
Shell koncept vychádza z mestského automobilu T.25 štúdia Gordon Murray Design, ktorý vznikol v roku 2010 a pre ktorý navrhol Shell špeciálny prototyp motorového oleja, aby podčiarkol jeho energetickú efektívnosť. Je výsledkom spolupráce inžinierov zaoberajúcich sa vývojom automobilov, motorov či špeciálnych mazív, a je navrhnutý tak, aby každá jedna časť dokonale ladila s tými ostatnými. Reálne zníženie energetickej náročnosti vyžaduje celkový pohľad na znižovanie spotreby energie, ktorý začína pri dizajne materiálu, dynamickom znižovaní hmotnosti a končí pri zvyšovaní efektívnosti cez inovatívny dizajn motora ale aj špecifické zloženie motorového oleja. Spotreba benzínu vozidla bola meraná na základe širokej palety testovacích protokolov zahrňujúcich plynulý aj mestský štýl jazdy. Výsledky testov ukazujú, že podľa nového modelu európskeho jazdného cyklu (NEDC) bolo dosiahnutá spotreba 2,64 l/100km pri rýchlosti 70 km/h a znížené hodnoty emisií CO2 na 4,67 g/km pri použití špeciálneho motorového oleja, zaisťujúceho 5% zníženie spotreby paliva v porovnaní s bežne dostupnými mazivami. Koncept úsporného vozidla Shell bol s porovnateľnými podmienkami testovaný v britskom certifikovanom automobilovom testovacom centre spoločne s ďalším radom vozidiel. Meraná bola spotreba paliva a emisie CO2. Pri formálnych NEDC testoch dosiahol koncept nižšie emisie CO2 ako typický mestský automobil so spaľovacím motorom (o 28 %) i ako hybridné vozidlo (o 32 %).
Shell pre koncept úsporného vozidla vyvinul špeciálny motorový olej, ktorý dosahuje úsporu najmä znižovaním trenia. Vznikol na základe prémiového produktu Shell Helix Ultra s technológiou PurePlus. Geo Technology na čele s Osamu Gotom zase optimalizoval a redizajnoval trojvalcový benzínový motor a veľa jeho komponentov, ktoré ovplyvňujú veľkosť trenia.
Z pohľadu dizajnu prináša Shell koncept vysoké a štíhle línie a zdôrazňuje výnimočný pocit z jazdy umiestnením sedadla vodiča uprostred s dvoma sedadlami spolujazdcov v zadnej časti. Ide o skutočne unikátny systém rozmiestnenia sedadiel, ktorý napriek malým vnútorným rozmerom vozidla odvezie až troch pasažierov. Má menší polomer otáčania ako vozidlo londýnskej taxislužby, čo z neho robí ideálneho spoločníka pre jazdu po meste.
Text: Martin Benkovič, foto: archív LPM