TOTO je skutočný dôvod, prečo sú pneumatiky áut čierne: Vedeli ste o tom?

Ako uvádza portál santeplusmag, za touto estetickou voľbou je skutočne veľmi špecifický dôvod. Najmä preto, že to tak nebolo vždy.

Prečo majú pneumatiky vždy čiernu farbu?

Možno ste to nevedeli, ale až do konca 19. storočia boli pneumatiky vozidiel celé biele alebo svetlosivé. Ale táto farba samozrejme nebola veľmi praktická. V tom čase neboli cesty vyhovujúce ani také funkčné ako dnes. V dôsledku toho boli pneumatiky vždy veľmi znečistené. Zásadná nepríjemnosť, ktorá však nemala dlhé trvanie, pretože problém vyriešila začiatkom 20. storočia známa značka BF Goodrich (špecialista na automobilové pneumatiky).

V roku 1910 bol pridaný uhlíkový extrakt na ich zafarbenie na čierno, aby sa znížila potreba ich čistenia a zlepšil sa vzhľad kolies. Navyše, vďaka tomuto materiálu bola pneumatika päťkrát odolnejšia. Tento štandard bol potom prijatý po celom svete. Niektorí sa však vďaka pokročilým technológiám odvážili vyrábať farebné pneumatiky bez toho, aby bola ohrozená ich odolnosť.
V 90. rokoch to bol gigant Michelin, ktorý sa pokúsil uviesť na trh nové farby, aby sa odlíšil.

Foto: pixabay

Žiaľ, úspech sa nedostavil a predaje boli veľmi nízke.
Uskutočnením štúdie trhu značka zistila, že spotrebitelia sa nenechali zlákať týmito farebnými kolesami, ktoré sa považovali za menej atraktívne.
Aj keď tieto pneumatiky úplne nevymizli zo sortimentu automobilových produktov, je jasné, že čierna farba dominuje na trhu a vodiči si na ne veľmi zvykli.

Prečo sú pneumatiky vyrobené z gumy?

Pneumatiku prvýkrát predstavil Robert William Thomson, ktorý svoj patent podal v roku 1846. Táto verzia však bola príliš zjednodušená a veľmi slabá.
Po mnohých evolúciách prichádza na scénu guma.
Bude však potrebné počkať až do roku 1891, aby sme boli svedkami udatnosti bratov Michelinovcov, ktorí zdvojnásobili svoje úsilie, aby vylepšili jej dizajn.
Pozrime sa teraz, prečo je guma základným materiálom na výrobu pneumatík.

Problém stability

Gumové pneumatiky uľahčujú priľnavosť a zostávajú stabilné aj na tých najšmykľavejších cestách.
Tento materiál má schopnosť udržať priľnavosť bez ohľadu na to, aká drsná je cesta.

Dlhšia životnosť a lacnejšie

Foto: pixabay

Zdrojom syntetického kaučuku je šťava z kaučukovníka.
Výrobcovia pneumatík ju spájajú s ropnými derivátmi, butadiénom a styrénom.

Schopnosť niesť náklad

Výrobcovia kombinujú gumu so silou stlačeného vzduchu, aby dosiahli ešte pevnejšie a odolnejšie kolesá.
To umožňuje vozidlu prepraviť viac nákladu bez prílišného tlaku a zachovať dokonalú priľnavosť k vozovke.
Guma je navyše mäkká a vytvára tak menší hluk na ceste.

Užitočné informácie:
Pneumatiky sú vyrobené z prírodného a syntetického kaučuku. Prírodný kaučuk pochádza z latexu, preto je drahší a nákladnejší na výrobu.

Naproti tomu syntetický kaučuk sa pripravuje s rôznymi polymérmi, ktoré nie sú ničím iným ako ropnými derivátmi.

Ako zistíte, že potrebujete vymeniť pneumatiky?

Okrem sezónnych zmien musíte pri výmene pneumatík vziať do úvahy niekoľko kritérií.
Existuje populárny test, ktorý je veľmi jednoduchý na diagnostiku stavu pneumatiky a identifikáciu možného opotrebovania.
Vložte 2 eurovú mincu do hlavnej drážky pneumatiky.
Ak si všimnete, že vonkajší strieborný okraj (približne 3 mm) sa ľahko zasúva, potom je všetko v poriadku a vaše koleso je stále funkčné.

Na druhej strane, ak kovový okraj dielu zostane dobre viditeľný, mali by ste zvážiť rýchlu výmenu pneumatiky.

Keď sú pneumatiky vystavené vysokej teplote a ultrafialovým lúčom zo slnka, môže to spôsobiť štrukturálne zmeny vašich pneumatík. Samozrejme, pneumatiky majú aj dátum spotreby.
Väčšina výrobcov odporúča ich výmenu po 10 rokoch.  Je však dôležité vždy skontrolovať odporúčania výrobcu týkajúce sa vašich konkrétnych pneumatík. Nie je nezvyčajné ich pravidelne meniť.

Veríme, že boli tieto informácie pre vás užitočné a prajeme veľa šťastných kilometrov na cestách.
Keďže guma je vysokoelastický materiál, pneumatiky majú tiež tú výhodu, že znášajú veľké zaťaženie.

Zdroj: To je nápad, Miroslava