Zákaz vjazdu dieselových áut do nemeckých miest môže vyvolať ich „výpredaj“ v krajinách strednej a východnej Európy. Očakávajú to experti z TÜV SÜD Slovakia, ktorí hodnotia možné dopady aktuálneho rozhodnutia Nemeckého spolkového správneho súdu o tom, že zavedenie zákazov je prípustné v mene ochrany životného prostredia. Zlacňovanie jazdených aut s naftovým pohonom však bude iba postupné.
Koncom februára Nemecký spolkový správny súd rozhodol, že mestá môžu zakázať vjazd áut s naftovým pohonom, aby znížili znečistenie ovzdušia. Odborníci očakávajú, že prvé zákazy sa môžu objaviť už v tomto roku. Podľa dostupných údajov až 70 miest v Nemecku prekračuje povolené limity znečistenia.
Rozhodnutie nemeckého súdu je súčasťou širších aktivít v Európskej únii, ktorá postupne sprísňuje emisné normy stanovujúce povolené množstvá vypúšťaných splodín – najmä oxidu uhoľnatého (CO), uhľovodíkov (HC), oxidov dusíka (NOx) a pevných častíc (PM). „Nebude veľkým prekvapením, keď podobný postoj zaujme napríklad Francúzsko alebo Veľká Británia,” odhaduje prevádzkový riaditeľ TÜV SÜD Slovakia Martin Tichý.
Plošné zákazy nehrozia
Prípadné zákazy dieslov v nemeckých a iných európskych samosprávach neprídu naraz. Aj samotný nemecký súd vo svojom rozhodnutí upozorňuje na zásadu proporcionality a požaduje prechodné obdobia a výnimky pre priemysel pri zavádzaní zákazov. „Úplný zákaz vjazdu dieselových vozidiel do miest nie je v najbližších rokoch reálny. Ich podiel vo vozových parkoch jednotlivých štátov EU je stále vysoký. Rýchly zákaz by mestá paralyzoval – napríklad zásobovanie sa deje poväčšine naftovými úžitkovými a nákladnými autami, vysoký podiel majú aj naftové mestské autobusy. Očakávam, že v najbližšej budúcnosti budeme svedkami zavádzania nových poplatkov, či mestských daní zaťažujúcich tento druh pohonu, obzvlášť u starších vozidiel. Zvyšovanie prevádzkových nákladov urýchli vývoj alternatívnych pohonov a zmení preferencie zákazníkov pri nákupe nových vozidiel,” myslí si prevádzkový riaditeľ TÜV SÜD Slovakia Martin Tichý.
Jazdené diesle skončia aj u nás
Martin Tichý neočakáva davové zbavovanie sa naftových áut v západnej Európe. Ojazdené naftové autá sa však budú postupne presúvať zo západnej Európy do nášho regiónu a následne ďalej na východ, respektíve do krajín Balkánu. Krajiny v strednej a východnej Európe sú omnoho miernejšie v tlaku na obmedzovanie dieslov.
Prípadná zvýšená ponuka jazdených naftových áut u nás prirodzene bude tlačiť na ich cenu. “Ceny dieselových áut môžu klesať, v najbližších rokoch však len pozvoľne. Medzi ojazdenými autami je stále veľký záujem o tie s naftovým motorom. V niektorých kategóriách – ako napríklad SUV – mnohé automobilky ani benzínovú, či hybridnú, o elektrickej ani nehovoriac, alternatívu neponúkajú,” podotkol Tichý.
Ktorý pohon je najekologickejší ?
Odborníci z TÜV SÜD zároveň poukazujú na fakt, že najmodernejšie motory spĺňajúce aktuálnu emisnú normu Euro 6 vypúšťajú do ovzdušia nízke množstvo škodlivých látok bez ohľadu na druh paliva. Vozidlá s týmito motormi majú podľa TÜV SÜD menší dopad na životné prostredie, než vozidlá na hybridný alebo elektrický pohon. “Aktuálna popularita elektromobilov nemá veľa spoločného s ekológiou. Najmä ak hodnotíme škodliviny a účinnosť v širšom kontexte ´well-to-wheel´, teda od zdroja až po kolesá,” myslí si Tichý.
Za najekologickejšie autá Tichý považuje vozidlá na vodíkový pohon za predpokladu efektívnej a čistej výroby tohto nosiča energie. Kým sa však tento pohon dostane do sériovej výroby sú benzínové motory spolu s CNG najšetrnejšou alternatívou.