Čo s autobatériou, ak v zime s autom nejazdíte? Ako štartovať cez káble, aby sme ju nezničili a podľa čoho autobatériu vyberať? Poradíme vám.
Nízke teploty v zime potrápia pri štartovaní vozidla najmä autobatériu. Zabrať však poriadne dostane aj vtedy, ak napríklad zabudnete vypnúť svetlá auta a úplne ju vybijete. Úplne vybiť autobatériu v zime a potom ju prudko nabíjať cez alternátor a štartovacie káble je asi to najhoršie, čo pre ňu môže byť. Stačí to spraviť párkrát a autobatéria úplne stratí kapacitu.
Vyššie nároky na autobatériu, aj kvalitu
Práve zimné obdobie je pre autobatériu poriadnou skúškou – vyššie nároky na štartovací prúd, hustejší olej v motore, ale aj zamrznutý štartér či tesnejšie doľahnutie jednotlivých komponentov spôsobuje, že stráca na výkone. Základom je prevencia, ale aj investovanie do kvalitnej autobatérie a prípadne štartovacích káblov. Ich kvalita sa dá otestovať veľmi jednoducho už pri kúpe – otvorte svorku a pozrite sa, aká je hrúbka medenej žily vo vnútri, poprípade hliníkovej, ak má hliníkovú. Najkvalitnejšia sú medené káble, dôležité je vyberať podľa hrúbky kábla. Ak je kábel hrubý asi ako malíček a izolácia je zhruba 2-milimetrová, ide o kvalitné káble. No pozor si treba dávať na lacné a nekvalitné káble, kde možno hrúbka kábla je o veľkosti palca, ale izolácia je takmer pol centimetra, takže medená či hliníková žila vo vnútri je veľmi tenká a v podstate bez adekvátneho výkonu.
Ako nabíjať?
Ak už k vybitiu autobatérie došlo a chcete štartovať cez štartovacie káble pomocou druhého auta, aj tu je potrebné dodržať postup, aby ste si nezničili nielen káble, ale aj autobatériu vozidla, ktorým štartujete.
Na aute, ktoré idete štartovať, teda s vybitou autobatériou, najprv pripájate červený kábel na plus pol batérie až potom čierny, mínusový kábel, pripájate na kovovú časť motora. Neodporúča sa ju pripájať na kostru batérie, pretože pri štartovaní vzniká veľký prúdový odber. Na aute, ktorým štartujete, teda s nabitou autobatériou, pripájate červený plusový aj čierny mínusový kábel priamo na batériu.
Nabíjať stačí v prípade kvalitných káblov 5 až 30 sekúnd, potom by už auto malo naštartovať. Káble treba následne čo najrýchlejšie odpojiť. Dôvodom je, že alternátor sa pri jednotlivých značkách vozidiel líši a môže tak dôjsť k rôznemu prúdovému zaťaženiu.
Dodržať postup je dôležité aj pri odpájaní káblov. Vždy sa odpája ako prvý mínusový pól. Dôvodom je bezpečnosť. Ak by ste ako prvý odpojili plusový pól a náhodou by vám štartovací kábel padol na kostru auta, došlo by k prepojeniu obvodu. Začali by buď horieť káble, alebo v horšom prípade by došlo k spáleniu alternátora a zničeniu batérie v aute, ktorým štartujete.
Ak nejazdíte, batériu uskladnite
Ak nepatríte medzi vodičov, ktorí v zime jazdia, batériu v aute zbytočne nenechávajte, aby sa nevybíjala. Autobatériu treba odpojiť a najlepšie vybrať. Odporúčame ju uložiť na suché miesto, ideálne s teplotou okolo 15-25 stupňov Celzia. Dobré je napojiť ju na udržiavací prúd. Cena nabíjačiek sa dnes na trhu pohybuje od 30 eur. Je to rozhodne lacnejšie, než v prípade zničenia kupovať novú batériu, kde sa cena pohybuje od 50 nahor len pri menších autách.