Domov Blog Stránka 164

Pánska jazda s F&F

Páni, užívajte si leto pohodlne, a pritom štýlovo oblečený na každú príležitosť. Či už vás čaká posedenie na terase s kamarátmi, večerné rande alebo horúci pracovný týždeň, s F&F bude váš šatník plne vždy kvalitne vybavený. Navyše, navzájom ľahko kombinovateľné kúsky kvalitných materiálov nezaťažia výrazne ani vašu peňaženku.  

Pohodlne a hravo

V lete jednoznačne vyhráva pohodlnosť. Horúčavy si doslova pýtajú ľahké a vzdušné materiály, v ktorých sa budete počas celého dňa cítiť dobre. K vode, s kamarátmi na pivo alebo na grilovačku určite každý muž ocení jednoduchú športovú polokošeľu a šortky. K tomu už len pohodlné sandále alebo tenisky a ideálny letný outfit je na svete. K tradičným čiernym či modrým tričkám, ktoré patria do každého šatníka, sú vhodným kontrastom kúsky červenej, bielej či dokonca ružovej farby. Nebojte sa po nich siahnuť. Dodajú šmrnc a spestria každý jednoliaty šatník.

 

 

 Elegantný aj v lete

Saká a košele sú povinnou jazdou počas pracovných povinností alebo sviatočných príležitostí. Tie nechýbajú v  kalendároch ani počas letných mesiacov. Dokonalo padnúca košeľa a trendy topánky sú základom celého outfitu a zaujmú oko nejednej okoloidúcej dámy. Ku klasickej bielej košeli si zaobstarajte napríklad košeľu z kára, ktoré je aktuálne veľmi trendy. Ak sa ani v lete nemôžete vzdať saka, voľte skôr športovejšie, zachováte si eleganciu a zároveň uvoľnený letný look.

 

Ako prežiť horúčavu v aute? Poradíme vám!

Nastúpiť do rozhorúčeného auta nie je vôbec príjemné. A čo je horšie, vysoké teploty oslabujú náš organizmus natoľko, že sa zvyšuje nehodovosť. V aute rozpálenom na 37 stupňov sa zhoršuje reakčný čas vodiča až natoľko, že riziko nehody je až o tretinu vyššie než za normálnych okolností.

Po hodine a pol jazdy v takomto aute sa reakčný čas zhoršuje o 65 percent, čo možno porovnať s účinkom, ktorý vyvolá 0,5 promile alkoholu v krvi. Počas horúčavy však vo vozidle môžete pokojne namerať aj päťdesiatku. A to už je teplota, pri ktorej sa „zapotí“ každý skúsený šofér. Ako teda teplotu v aute efektívne znižovať a vyhnúť sa tak kolapsu?

Prevencia pred jazdou

Pri vysokých teplotách sa zvyšuje tep, telo sa s horúčavou vyrovnáva potením, šofér sa stáva agresívnejším kvôli stresu z tepla. Na schladenie auta by ste preto mali myslieť už predtým, ako doňho nasadnete. Pokiaľ nemáte možnosť zaparkovať v tieni, používajte slnečnú clonu na palubnú dosku. Ďalšou možnosťou je zakryť auto bielou plachtou. Nasadať sa vám bude podstatne príjemnejšie, ak bielymi tkaninami, napríklad uterákmi, prikryjete aj sedadlá. Mokrým uterákom si môžete schladiť temeno aj počas jazdy.

Vetranie, klíma

Pred naštartovaním auto vyvetrajte otvorením všetkých dverí. Pokiaľ nemáte čas, otvorte na začiatku jazdy aspoň okná. Efektívne vetranie získate, ak otvoríte okná do kríža – napríklad predné vľavo a zadné vpravo. Teplotu klimatizácie nastavujte maximálne o päť stupňov nižšiu ako je vonkajšia teplota. Vyhnete sa tak teplotnému šoku. Pri dlhších trasách môžete klimatizáciu vypnúť ešte pred dorazením do cieľa. Interiér auta sa postupne vyhreje. Cestujete autom na dovolenku? Potom nezabudnite pred cestou skontrolovať stav klimatizácie, najmä čistotu kabínového filtra a chladiacu náplň.

Ľadový nápoj vás neschladí

Aj pri zapnutej klimatizácii nikdy nezabúdajte na dôsledný pitný režim. Optimálne by mal šofér počas jazdy vypiť 0,8 litra tekutín za hodinu, aj pokiaľ nepociťuje smäd. Vyhnite sa však sladeným a perlivým nápojom. Najvhodnejšia je pitná voda, nie však ľadovo studená. Príjem studenej vody do rozhorúčeného tela môže urobiť viac škody než úžitku. Kávu do pitného režimu nerátajte. Spôsobuje totiž zvýšené potenie a s ním súvisiacu dehydratáciu. Ten istý účinok má aj nikotín. Fajčiari a kávičkári by preto mali na pitný režim dbať ešte viac ako ostatní.

Tridsiatka do auta

Pokožku by ste si počas leta mali chrániť každý deň, a platí to aj pri jazde autom. Škodlivé ultrafialové žiarenie totiž žiadne sklo nezastaví a naviac sa odráža aj od palubnej dosky a iných povrchov. Myslite preto na ochranu pokožky nielen na dovolenke, ale aj cestou na ňu, a citlivé miesta si natrite krémom s UV faktorom aspoň 30. A hoci vysoké teploty zvádzajú k ľahkému oblečeniu a obuvi, na šoférovanie nikdy nepoužívajte šľapky, flip-flopy ani topánky s voľnou pätou. Pokiaľ totiž budete potrebovať prudko zabrzdiť alebo pridať plyn, noha sa vám môže pošmyknúť. Pre tento prípad noste so sebou v aute vždy aj rezervné tenisky.

Kryte sa – clonou, aj poistením

No a napokon – na letné cestovanie sa hodí aj cestovné a havarijné poistenie. Zíde sa, ak spôsobíte škodu tretej osobe vy, alebo ju niekto spôsobí vám. Havarijné poistenie kryje aj drobné škrabance a ťukance spôsobené neznámym vinníkom, o ktoré na parkoviskách v lete nie je núdza.

Najšialenejšia motorka roka: karbónové BMW za 80 000 eur

Neviete čo s peniazmi a túžite po skutočne rýchlej motorke? Značka BMW má pre vašu dilemu elegantné riešenie. Jeho názov znie: HP4 Race.

 Exkluzívny superbike BMW HP4 Race vznikne v limitovanej sérii 750 kusov. Z ľahučkého, extra pevného a drahého karbónu má zhotovené nielen kolesá a kapotáž, ale aj samonosný rám. Vďaka tomu dosahuje hmotnosť plne natankovaného motocykla hodnotu iba 171 kilogramov. To je dokonca menej, ako mávajú pretekárske špeciály v seriáli WSBK

Motor – radový štvorvalec – dosahuje najvyšší výkon 215 koní pri takmer 14 tisíc otáčkach. Kapitolou samou o sebe sú pružiace jednotky najvyššej kvality od značky Öhlins. Rovnaké komponenty používajú mnohé tímy v pretekoch WSBK, či dokonca MotoGP… Rovnako aj brzdy Brembo GP4 RR, ktoré nájdete iba na okruhových strojoch. Nechýbajú ani najnovšie elektronické systémy, ako dynamická kontrola trakcie DTC, motorová brzda EBR, systém Launch Control pre perfektný štart, alebo systém kontroly zdvíhania predného kolesa Wheelie Control.

Za sumu 80 000 eur proste zákazník dostane to najlepšie, čo je momentálne dostupné na trhu.

 

 

Tenisky pre najnáročnejších: Hogan pre Aston Martin

V priebehu londýnskeho Fashion Week oznámili značky Aston Martin a Hogan novú spoluprácu na luxusných pánskych kožených sneakersoch určených pre sezónu jeseň/zima 2017/18.

 

Moderná a sofistikovaná estetika spoločnosti Aston Martin sa tak prepojila s krásnou talianskou konštrukciou značky Hogan a vznikla jedinečná línia štyroch modelov športových topánok s prepojeným dizajnom obidvoch značiek. Topánky vychádzajú z modelu Olympia, ktorému skúsení umelci z Aston Martinu dodali kúsky svetlej kože s vygravírovaným logom Aston Martin, aby tak dodali topánkam jedinečný šmrnc. Pár topánok z limitovanej edície 3 000 kusov budete môcť exkluzívne zakúpiť u predajcov od konca júna, ich webstránky, ako aj londýnskeho showroomu značky Aston Martin. Ak sa poponáhľate, tieto exkluzívne tenisky môžu byť vaše za 350 eur.

Najsilnejšia ŠKODA OCTAVIA RS 245 v predaji už aj na Slovensku

Športový model ŠKODA OCTAVIA RS 245, ktorý mal svetovú premiéru na marcovom Autosalóne v Ženeve, je dostupný už aj na našom trhu. Ponúkne maximálnu rýchlosť 250 km/h a novú uzávierku predného diferenciálu.

Nová ŠKODA OCTAVIA RS 245 má výkon až 180 kW (245 k), čo je o 11 kW (15 k) viac ako mala doteraz najsilnejšia verzia RS 230. Silný motor a inovatívna technika podvozku, vrátane elektrohydraulicky ovládanej uzávierky predného diferenciálu (VAQ), zaručujú skvelý zážitok z jazdy. Motoristi si môžu nový model objednať vo verzii liftback alebo kombi u všetkých autorizovaných predajcov značky ŠKODA na Slovensku.

Liftback zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,6 s, kombi za 6,7 ​​s. Mimoriadne pôsobivé sú tiež hodnoty pružného zrýchlenia. Šprint zo 60 na 100 km/h na piatom prevodovom stupni zvláda ŠKODA OCTAVIA RS 245 s manuálnou prevodovkou iba za 6,4 s (OCTAVIA COMBI RS 245: 6,5 s), na zrýchlenie z 80 na 120 km/h stačí iba 6,6 s (OCTAVIA COMBI RS 245: 6,8 s).

Octavia RS 245 s maximálnou rýchlosťou elektronicky obmedzenou na 250 km/h bude dostupná v dvoch karosárskych verziách. Liftback so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je k dispozícii v cene od 30 020 eur a so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG od 32 020 eur. Verziu kombi si môžu motoristi objednať s príplatkom 850 eur.

V základnej výbave ŠKODA OCTAVIA RS 245 ponúka okrem iného Full LED predné svetlomety, LED hmlové svetlomety a TOP LED zadné svetlá, systém Front Assist doplnený o prediktívnu ochranu chodcov, navigačný systém AMUNDSEN s 8 reproduktormi a rozhraním SmartLink+, online služby na 1 rok s mapami Európy, Bluetooth handsfree s hlasovým ovládaním, ambientné osvetlenie interiéru s možnosťami výberu z desiatich farebných tónov, osvetlenie priestoru pre nohy vpredu i vzadu, dáždnik pod sedadlom spolujazdca, parkovacie senzory vzadu i vpredu, multifunkčný športový volant s vencom potiahnutým perforovanou kožou a integrovanými páčkami radenia pre voliteľnú prevodovku DSG.

Nechýbajú ani elektricky nastaviteľné predné sedadlá – pre vodiča aj s pamäťou nastavení. Charakter automobilu prezrádza nielen športový podvozok so zníženou svetlou výškou – v porovnaní s ostatnými modelmi radu RS je o 14 milimetrov nižšia, ale aj 19-palcové disky XTREME z ľahkej zliatiny, čierny dizajn paket s rámikom prednej masky i vonkajšími krytmi spätných zrkadiel v čiernej lesklej farbe a športové sedadlá so zvýšenými bočnicami a integrovanými hlavovými opierkami a s čalúnením v kombinácii Alcantary a kože.

Samozrejmosťou je maximálna komfortná a bezpečnostná výbava vrátane elektronických asistenčných systémov, ktoré výrazne prekonávajú úroveň bežnú v triede kompaktných automobilov.

Nový Attack Homester je prvý mezonetový karavan na svete

Známy konštruktér, vynálezca a otec legendárneho kabrioletu K1 Attack Roadster, pretekárskych špeciálov Attack R4S či Praga, Dick Kvetňanský, sa po viac než desiatich rokoch rozhodol oživiť úspešnú automobilovú značku Attack. V rámci portfólia však neprináša očakávaný superšportiak,  ale ďalší svetový unikát – prvý mezonetový karavan, ktorý svojimi technológiami, riešením, cenou a ponúknutým  veľkorysým priestorom prináša revolúciu do sveta karavaningu. Nový Attack Homester je jednoducho transformer, ktorý ovládate prostredníctvom svojho mobilu.

 „Teším sa, že po rokoch, odkedy som zdokonaľoval v hlave túto kreatívnu motanicu, môžem konečne oficiálne predstaviť nový Attack Homester. V tejto koncepcii vidím revolúciu v oblasti čoraz obľúbenejšieho karavaningu, ktorý práve teraz zažíva svoj 100 ročný boom. Homester je vozidlo, ktoré vám poskytne temer trojnásobne väčší priestor než bežný karavan, dve kúpeľne, vaňu, luxusnú manželskú posteľ, veľkú kuchyňu, jedáleň, WC ako doma, a k tomu celému ešte aj integrovanú garáž na skúter. A čo je najlepšie, dokáže letieť po diaľnici maximálnou rýchlosťou so spotrebou osobáku, pričom ho môžete šoférovať s vodičákom, ktorý ma každý,“ vysvetľuje Kvetňanský, autor patentovanej myšlienky a dodáva: „Návrh nášho základného Homesteru sa postupne vyprofiloval na základe dlhoročných skúseností na závodných okruhoch, tiež na Dakare, kde sme s chlapcami trávili nekonečné hodiny, a tiež rovnako aj z vašich a našich súkromných potrieb. Invencia samotnej myšlienky dvojposchodového ultraľahkého rýchleho karavanu bola inšpirovaná najmä legislatívnymi zmenami v krajinách Európskej Únie.“

Karavan, ktorý môže šoférovať každý

Základná myšlienka karavaningu je neviazaná sloboda a radosť zo života. Mnohí cestovatelia túžia po úteku z nudného nalinajkovaného mestského života, či po možnosti prežiť každý západ slnka v inom kúte sveta, vychutnať si dúšok rannej kávy v kruhu najbližších v lone prírody, schopnosť kedykoľvek zmeniť svoj život a neupadnúť do stereotypu virtuálneho sveta počítačov. Základnou brzdou však bývajú dva argumenty – cena a limity karavanu. „Na šoférovanie väčšieho a luxusnejšieho karavanu potrebujete špeciálne vodičské oprávnenie, rovnaké ako na nákladiaky,“ vysvetľuje Kvetňanský a dodáva: „Okrem toho vás limituje maximálna rýchlosť, rôzne diaľničné poplatky, nemožnosť prísť s karavanom do centra mesta, limity pri parkovaní a v neposlednom rade aj závratná cena na úrovni 60 až 150 tisíc eur. Náš Attack Homester vychádza z klasickej dodávky, na ktorú vám stačí vodičské oprávnenie typu B. Dodávku prestavanú na mezonetový Homester tak môže v zloženom stave šoférovať prakticky ktokoľvek a nebude limitovaný ani politikou parkovania, či zaťažený špeciálnymi poplatkami. Karavanom Attack Homester tak pokladáme základy novej, supermodernej triedy karavanov, ktorá čoskoro vytlačí akúkoľvek inú formu motoristického kempovania na perifériu neatraktívneho a zbytočného plytvania časom, priestorom a peniazmi. To všetko, za ďaleko prijateľnejšiu cenu.

Unikátny transformer s priestorom až do 24 m2

Attack Homester je moderná ultraľahká nadstavba vytvorená z pevných a odolných materiálov používaných v letectve, určená na úžitkový automobil (dodávku). Podobne, ako mnohé nábytkárske koncepty, si zákazník podľa jednoduchého detailného obrazového návodu stavebnicu po dieloch namontuje na dodávku a po dokončení inštalácie vznikne karavan so širokým využitím pre cestovanie, voľný čas, športové účely, alebo širokú škálu komerčného využitia. Stavebnica je určená pre modely Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper verzie L3-H2 a L4-H2, od roku výroby 2005 a vyššie. Samotná hmotnosť karavanu variuje podľa modelu stavebnice, podľa typu a roku výroby použitého vozidla a tiež jeho výbavy a pohonu. Priemerná hmotnosť našej stavebnice aj s našim nábytkom sa pohybuje pod hranicou 900kg tak, aby celková pohotovostná hmotnosť kompletného karavanu vrátane bežnej výbavy, posádky a tiež batožiny nepresiahla dôležitých 3 500 kg. 

Attack Homester je originálne konštruovaný pre štvorčlennú posádku a veľkorysé možnosti doloženia batožiny. Vďaka revolučne nízkej hmotnosti stavebnice a nábytku karavan tiež disponuje vstavanou garážou pre skúter, bicykle, surf, kočíky či iné náčinie.

Prešpikovaný smart technológiami

Unikátnym riešením, ktoré v súčasnosti poskytujú snáď len koncepty najmodernejších automobiliek, je diaľkové elektrické ovládanie všetkých funkcií v karavane, ktoré ovládate pohodlne svojim smartfónom. Pomocou kódovanej A1 aplikácie môžete odomykať samotný karavan, vyklápať a zatvárať vstupné dvere s integrovanými schodíkmi, ovládať svetlá v celom vozidle, zdvíhať či spúšťať prvé poschodie, vysúvať či zasúvať umývadlo so stolíkom na poschodí, otvárať kuchynskú stenu s linkou, alebo nivelizovať polohu karavanu pomocou štyroch samostatne ovládaných stabilizačných nôh. Aplikáciou sa dajú ovládať aj ďalšie prídavné systémy, ako je kúrenie, klimatizácia, elektrická centrála, či rôzne multimediálne zariadenia. Pomocou A1 App monitorovacích WIFI kamier môžete na obrazovke vášho mobilu, tabletu či TV, vo dne v noci sledovať dianie okolo vášho karavanu, rovnako interiér poschodia počas spúšťania strechy, alebo manévrovanie pri parkovaní. Aplikácia kontroluje a informuje na vašom displeji vývoj počasia, interiérové a exteriérové snímače vám posielajú niekoľkokrát za minútu aktuálne teploty, rôzne výstražné snímače monitorujú unikajúci plyn, vodu, či násilné narušenie vozidla zvonka. A1 SmartBox je synchronizovaný so satelitným 4G WIFI routerom, ktorý poskytuje globálne internetové pripojenie pre celú posádku. 

Cena a dostupnosť

Cena stavebnice začína od 36 840 eur netto, pričom prestavať základné vozidlo na Attack Homester by mal zvládnuť doma každý, kto si vie vymeniť koleso a defekt na bicykli. V prípade, že by zákazník mal záujem o kompletnú dodávku (t.j. vozidlo + montáž v autorizovanom montážnom stredisku), spoločnosť poskytuje aj takéto riešenie. Základná stavebnica obsahuje všetky potrebné diely, panely a mechanické súčiastky k stavbe mezonetového uzavretého karavanu. Model LITE predstavuje ekonomicky najmenej náročný základ určený pre vaše vlastné kreácie, nápady, či projekty. Karavan elektricky otvára aj zatvára poschodie, rovnako disponuje už v základe sadou štyroch teleskopicky ovládaných oporných nôh, ktoré zabezpečujú jeho dokonalú stabilitu a nivelizáciu rovnovážnej polohy v akomkoľvek teréne. Firma už prijíma prvé objednávky, sériová výroba sa začína na jeseň tohto roka.

Viac informácií sa dozviete na webstránke www.a1attack.com.

Toyota pripravená vyhrať preteky v Le Mans

Tri automobily, deväť pretekárov a 5000 kilometrov, ktoré treba prekonať  v priebehu dňa.  Toyota je tento rok pripravená konečne vyhrať legendárne 24-hodinové preteky v Le Mans.

Na triumf v pretekoch, ktoré sú vrcholom motoristických súťaží pre jazdcov i výrobcov automobilov, čaká Toyota už takmer 40 rokov. Tímy tvrdo pracujú celý rok na príprave vozidiel, ktoré majú bezchybne fungovať počas jediných pretekov. Takže 24 hodín na trati je obrovskou skúškou  pre pilotov  aj pre celé tímy, ktoré majú vozidlá na starosti.

Prvá Toyota, ktorá sa objavia na trase Le Mans 24h, bola Celica LB Turbo. Zostrojil ju tím TOM’S v roku 1980. O päť rokov neskôr sa japonský výrobca začal venovať výrobe prototypov  – najprv v spolupráci so skupinou TOM’S – a od roku  1987 už vo vlastnej réžii.

Toyota začala vyvíjať prototyp, ktorý bol v podobe modelu 89C-V a v roku 1989 mu chýbalo málo do vybojovania pole position. O rok neskôr dorazil modernejší model 90C-V do cieľa v prvej šestke. V roku 1991 sa zmenili predpisy a Toyota pripravila nový model TS010, ktorý  rok nato viedol napínavý boj o prvenstvo s tímom Peugeot. Japonskí pretekári dorazili do cieľa druhí.

Ďalší útok na popredné miesta naplánovala Toyota na koniec 90-tych rokov. Za volant modelu TS020 si sadli piloti so skúsenosťami z Formuly 1. Martin Brundle, Thierry Boutsen a Ukyo Katayama. Mali byť zárukou úspechu, no v roku 1998 bolo rýchlejšie Porsche. O rok neskôr piloti Toyoty dosahovali najrýchlejšie časy okruhov, dokonca vytvorili rekord, ktorý nebol prekonaný šesť rokov, ale v závere pretekov sklamalo auto.

Po sérií neúspechov v Le Mans sa Toyota rozhodla pre Formulu 1.  K pretekom na dlhé trate sa vrátila v roku 2012, aby v extrémnych podmienkach vyskúšala svoju hybridnú technológiu. Na preteky bol pripravený model  Toyota TS030 HYBRID s pohonom Toyota Hybrid System – Racing. Systém umožňoval prenos výkonu z elektromotora vo veľmi krátkom čase. Auto vyhrávalo v majstrovstvách sveta vo vytrvalostných pretekoch (FIA WEC), ale úspech v Le Mans sa nedostavil. I keď v roku 2013 už mali víťazstov na dosah, auto s posádkou Anthonym Davidsonom, Stephanom Sarrazinom a Sebastianom Buemiem prekonalo cieľovú líniu ako druhé, so stratou jediného okruhu. V roku 2014  získala Toyota v sérii FIA WEC majstrovstvá sveta konštruktérov a pilotov pre Davidsona a Buemieho a vyhrala 5 z 8 pretekov, ale v Le Mans skončila na 3. mieste.

Le Mans 24 Hours. 11th-17th June 2012.
Le Mans, France.

Ešte bližšie k víťazstvu bola Toyota v roku 2016. Automobil TS050 HYBRID číslo päť s posádkou  Davidson, Buemi a Kazuki Nakajima išlo vytrvalo za víťazstvom. Japonské auto bolo v čele 23 hodín a 55 minút. Až v cieľovej rovinke, na jednom z posledných okruhov, auto odmietlo poslušnosť.  Pokazila sa malá súčiastka medzi turbínou a intercoolerom. V  Le Mans opäť triumfovali piloti Porsche.

Le Mans 24 Hours
12th- 19th June 2016.

V tomto roku má japonský tím jediný cieľ – konečne vyhrať v Le Mans. ,,Nemáme žiaden iný cieľ. Tomuto sme podriadili celú sezónu. Ak vyhráme majstrovstvá vo WEC, ale nezískame víťazstvo v Le Mans, tento rok znova nebude úspešný. Le Mans je náš sen.” hovorí  Alastair Moffit z tímu Toyota.

TOYOTA GAZOO Racing.
Le Mans 24 Hours Test, 2nd to 4th June 2017.
Circuit de la Sarthe, Le Mans, France.

Tím tenoraz siahol hlbšie do vrecka. Po prvýkrát budú pre preteky určené tri vozidlá. Maximálne využili čas určený na testovanie a kontroly nastavenia, aby hybridný systém dosiahol čo najväčšiu výkonnosť. Tím tvrdo pracoval na spoľahlivosti vozidla. Prvé testy dopadli veľmi nádejne. Toyota boli najrýchlejšia pri otvorení sezóny v Monze, vyhrala prvé kolo WEC na okruhu v Silverstone a získala dvojnásobné víťazstvo na legendárnych 6-hodinových pretekoch Spa.

„To nie ty vyhrávaš  Le Mans, ale Le Mans ti dovoľuje zvíťaziť,” konštatuje Rob Leupen, šéf pretekárskeho tímu Toyota.

Havaroval – ani Richard Hammond nie je dokonalý

Hviezda motoristických relácií Top Gear a The Grand Tour je známy ako najrýchlejší z trojice populárnych britských moderátorov. Počas uplynulého víkendu však dokázal, že ani on nevládne nad fyzikálnymi zákonmi…

Show The Grand Tour úspešne odštartovala prvou sériu a jej hlavní predstavitelia už poctivo pracujú na pokračovaní. Jeden zo známej trojice – Richard Hammond, mal však uplynulý víkend vážnu dopravnú nehodu.   Jeremy Clarkson i James May zdá sa tak aspoň na chvíľu budú nútení si od kamier odpočinúť.

Nehoda sa udiala vo švajčiarskom Hembergu na akcii „Hill Climb“, pričom Hammond sedel za volantom superšportového elektrického auta Rimac Concept One s výkonom vyše 1 000 koní a krútiacim momentom gigantických 1 600 Nm. Táto elektrická raketa na kolesách dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy a jej maximálna rýchlosť presahuje 350 km/h.

Počas nehody populárny Angličan utrpel fraktúru kolena, elektroauto v hodnote viac ako jedného milióna eur na mieste vyhorelo do tla.

Dôvodom nehody je strata kontroly nad vozidlom, pravdepodobne ako následok príliš vysokej nájazdovej rýchlosti do zákruty. Angličan skončil v nemocnici, kam ho dopravil vrtuľník záchrannej služby. Na Twitteri sa jeho kolega Jeremy Clarkson, známy svojim čiernym humorom, prejavil ako správny kamarát a kolegovi poprial skoré uzdravenie. Údajne sa jednalo o najväčšiu a najhoršiu nehodu, akú kedy videl.

https://twitter.com/thegrandtour/status/873576371179708419/photo/1

Samotný Hammond už krátko po nehode veselo vešal na Twitter svoje fotky na nemocničnom lôžku. Očividne sa mu darí dobre a nehoda nezanechala žiadne šrámy na jeho egu, alebo sebavedomí. Či bude moderátor nie malú škodu platiť zo svojho vrecka, zatiaľ nie je známe…

Video:

 

 

Maťo Homola v Salzburgu na stupňoch víťazov

Automobilový pretekár Maťo Homola zažil v TCR International Series na rakúskom Salzburgringu vydarený víkend. Po víťazstve v kvalifikácii skončil v prvých pretekoch víkendu na vynikajúcom 2. mieste a po prvý raz v tejto sezóne sa postavil na stupne víťazov.

Spolu s 10. miestom z druhých pretekov získal spolu 24 bodov, čo je viac, ako za doterajších päť kôl náročnej sezóny s novým tímom DG Sport Compétition a Astrou TCR.

Po štarte z pole position bojoval Maťo so Srbom Dušanom Borkovičom o prvenstvo v prvých pretekoch na 4,1 km okruhu pri Salzburgu v Rakúsku. V jednom momente po reštarte dokonca dostal nos svojho auta pred Borkovičovu Alfu.Bol som na vonkajšku a mal som rýchlosť, no tesne pred brzdením som pocítil vibrácie z pravého predného kolesa a radšej som zvoľnil. Nechcel som riskovať nehodu, v tej zákrute skončilo v týchto pretekoch niekoľko mojich súperov. A ďalšie kolo sa ide o týždeň, takže ťažká nehoda a krátky čas na opravu by určite ovplyvnili aj prípravu na Hungaroring. Teším sa z 2. miesta, hoci som chcel vyhrať. No konečne sme sa dostali tam, kam patríme, teda na pódium,“ zhodnotil po prvých pretekoch Maťo Homola.

Podľa pravidiel TCR štartuje víťaz kvalifikácie do druhej jazdy víkendu z 10. miesta. Maťo vyrazil skvele, no počas jazdy na náročnom rýchlom okruhu dostali poriadne zabrať predné pneumatiky. Nové totiž v jeho tíme nasadili do prvých pretekov, v tých druhých zostali Homolovi už len použité. Slovenský reprezentant preto nemohol útočiť tak, ako v prvých pretekoch. „V prvej jazde som na konci cítil výraznú nedotáčavosť, tak som to s inžiniermi chcel zmeniť. No nefungovalo to a v druhých pretekoch to bolo ešte horšie. Mohol som skončiť aj lepšie, no Lloyd mňa a Vervischa predbehol pod žltými vlajkami, keď som nebránil pozíciu. No s víkendom ako takým som spokojný, konečne som nabral poriadnu porciu bodov a verím, že to zopakujem aj na Hungaroringu o týždeň. Moji fanúšikovia to majú zo Slovenska blízko, tak verím, že na tribúnach budú aj slovenské vlajky. Videl som ich aj tu na Salzburgringu, všetkým fanúšikom ďakujem za podporu.“

V priebežnom hodnotení TCR International Series sa Maťo Homola posunul na 11. miesto so ziskom 44 bodov. Ďalšie kolo najlepšieho seriálu cestovných vozidiel na svete sa ide už o týždeň 17. a 18. júna na okruhu Hungaroring pri Budapešti v Maďarsku.

Prečo sú džúsy a pyré dobré pre vašu rodinu?

Podľa názorov odborníkov, sa správna výživa v  detstve a v dospelosti u nás neskôr prejaví v podobe dobrej fyzickej kondície a vitálnej staroby. A tu sa priestor aj na konzumáciu džúsov a pyré. Sú dôležitými zložkami dobrej, vyváženej stravy, vhodná súčasť raňajok na naštartovanie do nového dňa, ako aj výborné občerstvenie počas dňa. Ovocie a zelenina sú zdroj vitamínov, minerálov, polyfenolov a karbohydrátov, ktoré prispievajú k regulovaniu funkcií tela. Džúsy neobsahujú umelé prísady, cukor, sirup či iné sladidlá alebo konzervačné látky, farbivá, či iné zložky, ktoré zlepšujú chuť, farbu alebo konzistenciu produktu.

Ako sa džúsy vyrábajú?

Džúsy sú prírodné produkty vyrobené výlučne zo zdravého, čerstvého alebo skladovaného ovocia a zeleniny. Získavajú sa lisovaním dužiny na džús alebo mechanickým trením. Ovocie a zelenina, z ktorej sa vyrába džús, sa umýva, triedi a posúva buď na lisovanie alebo trenie. Niektorá zelenina, napríklad mrkva, sa mechanicky trie, aby sa ošúpala, väčšie ovocie, ako napríklad jablká a zelenina sa krája na menšie kúsku pred lisovaním. Džús z citrusových plodov sa získava špeciálnym spôsobom – vytlačením jednotlivého ovocia. Tlak produkuje džús, ktorý môže byť priamo balený, zahusťovaný alebo pasterizovaný pred uskladnením.

Ako je definovaný džús?

Džús je prírodný produkt získaný z čerstvého, chladeného alebo mrazeného zrelého ovocia, či zeleniny. V zmysle zákona žiadny ovocný alebo zeleninový džús nesmie obsahovať konzervačné látky, farbivá alebo arómy iné než tie, ktoré sa získajú z toho istého ovocia alebo zeleniny, z ktorej je produkt vyrobený. Navyše, ovocné džúsy nesmú obsahovať žiadny pridaný cukor. Farba a chuť preto pochádza vždy z ovocia a zeleniny, z ktorej je produkt vyrobený. Preto sa napríklad jablkový džús môže chuťou líšič, podľa toho, z akých jabĺk je vyrobený – kyslejších alebo sladších.

Do čoho sa balia a pasterizujú džúsy?

Džúsy sa môžu baliť do aseptického skla alebo plastových fliaš, či kartónov. Džúsy v skle bývajú pasterizované ohriatím na približne 80° C, na približne pätnásť minút. Džúsy v inom obale ako je sklenená fľaša sú  pasterizované v prietokových pasterizátoroch, a to počas približne 15 sekúnd, následne rýchlo schladené a balené v sterilných obaloch. Platí princíp, že, čím kratšia lehota pasterizácie, tým vyššia je teplota a naopak. Správna kombinácia času a teploty sa volí individuálne podľa typu ovocia a zeleniny. Vzhľadom na vyššie pH si zeleninové džúsy vyžadujú vyššiu pasterizačnú teplotu. Všetky výrobné procesy  džúsu prebiehajú v špeciálnych podmienkach, aby kvalita a zloženie džúsu boli porovnateľné s kvalitou džúsu získaného priamo z ovocia a zeleniny.

Čo sa môže do džúsov pridávať?

Ovocný džús je formou, ktorá sa môže považovať za formu najbližšiu čerstvému ovociu. Dôvodom je obmedzený počet prísad, ktoré sú povolené pri výrobe ovocného džúsu. Schválené prísady zahŕňajú kyselinu citrónovú (do 3 g/l), vitamíny a minerálne soli, pri rajčinovej šťave tiež soľ, korenie a aromatické bylinky. Umelé arómy, sladidlá a konzervačné látky sú zakázané. Od 28. októbra 2013 ovocné a rajčinové džúsy nesmú obsahovať žiaden typ cukru, vrátane sacharínu, glukózového sirupu, glukózovo-fruktózového sirupu, glukózy a fruktózy.

Čo je to pyré?

Pyré sú produkty získané primárne z ovocnej pasty alebo ovocno-mrkvovej pasty. Vyrábajú sa len zo zdravého, zrelého, čerstvého alebo skladovaného ovocia a zeleniny. Pyré je svojím zložením  produkt veľmi podobný zelenine a ovociu. Jednou z výhod pyré je obsah vlákniny – pektínu, ktorý sa v ňom nachádza. Zlepšuje chuťové vlastnosti pyré a je zdrojom rozpustnej vlákniny. 100g pyré sa vyrovná jednej porcii mrkvy a ovocia (1 z 5 odporúčaných porcií čerstvej zeleniny a ovocia počas dňa), ktorá je  dostupná v  pohodlnom, funkčnom obale. Pyré je vhodná voľba na piknik, cestovanie, do práce, školy alebo do auta.

Aký prínos má pyré?

Pyré obsahuje vlákninu či už v rozpustnej forme – spomínaný pektín, alebo nerozpustnej forme, s obsahom čiastočiek bunkových stien mrkvy a ovocia (celulóza, lignín a hemicelulóza). Pektín v pyré zlepšuje chuťové vlastnosti produktu a dodáva pocit hustoty. Ovocie tiež obsahuje fenolové zložky zo skupiny bioflavonoidov. Pyré na základe mrkvovej pasty obsahuje betakarotén, teda provitamín A. Pyré obsahuje hodnotné a kľúčové zložky, predovšetkým: draslík, vápnik a horčík. Rovnako ako ovocie a zelenina, obsahuje pyré malé množstvá proteínov a tukov.

Ako sa pyré vlastne vyrába?

Pyré je produkt získanými z ovocných a zeleninových zmesí, niekedy aj s pridaním zahusteného džúsu. Stopercentné ovocné a zeleninové pyré obsahuje len ovocie a zeleninu, pridané môžu byť aj arómy.

Ovocné a zeleninové pyré sú produkty, ktorých zloženie je veľmi podobné zloženiu samotnej zeleniny a ovocia. Pyré sa získava zmiešaním ovocných pást (zvyčajne mrkvy so zahusteným džúsom), aby sa získali správne organoleptické parametre: kyslý extrakt a konzistencia. Pyré môže byť obohatené vitamínmi. 100% pyré neobsahuje pridaný cukor, jeho sladká chuť sa pripisuje ovocnej paste a pridaným džúsom. Farba pyré pochádza z prírodných surovín: mrkvy alebo inej zeleniny a ovocia, to znamená, že sa do neho nepridávajú žiadne farbivá.

V čom sa pyré balí?

Hotové pyré (rovnako tak ovocné a zeleninové pasty) sa pasterizuje, chladí a balí do jednotkových balení. Výrobná technológia pre ovocné a zeleninové pyré a pastu zachováva takmer všetky dobré vlastnosti zdrojových surovín a nevyžaduje si použitie konzervačných látok.

Aké druhy džúsov poznáme?

Džúsy sa rozdeľujú podľa: 

1. Zdrojových surovín:

– ovocné džúsy

– zeleninové džúsy

– ovocno-zeleninové džúsy

 

2. Konzistencie:

– dužinatý džús – získaný rozmixovaním celého alebo očisteného ovocia a/alebo zeleniny na polotekutú konzistenciu. Obsahuje vzácne živiny a diétnu vlákninu, ktorá má sýtiace vlastnosti. Dužinaté džúsy sa získavajú hlavne zo zeleniny, ktorá je bohatším zdrojom živín ako ovocie a zároveň je menej kalorická.

– mútny džús – výrobný proces vynecháva filtračnú fázu, preto džúsu ostávajú prírodné zložky, ktoré ho mútia a zahusťujú. Tým sú džúsy bohaté na zdravé, bioaktívne zložky, vrátane vlákniny a pektínu, fenolových zložiek a karotenoidov.

– číri džús – tento typ džúsu je podrobený číreniu a filtrovaniu, neobsahuje dužinu z ovocia a/alebo zeleniny. Obsahuje menej biologicky aktívnych zložiek ako mútny džús, ale ponecháva si väčšinu vitamínov a minerálnych solí.

3. Tepelného spracovania:

nepasterizované džúsy – džús, ktorý nebol konzervovaný pasterizáciou, s kratšou dobou spotreby, zvyčajne od jedného do troch dní. Vyžaduje neprerušené uskladnenie v chladničke od výroby po spotrebu (napr. jednodňový džús)

– džúsy pasterizované nízkou teplotou – podstupujú spracovanie pri teplote okolo 70 °C, s minimálnou dobou spotreby niekoľko týždňov

– pasterizované džúsy – podstupujú tepelné spracovanie pri teplote takmer 80 °C, čo zabezpečuje dobu spotreby na niekoľko mesiacov pri izbovej teplote

 

4. Typu polotovarov:

– priamy NFC (skratka nie z koncentrátu) – džús získaný stlačením, lisovaním alebo trením. Môže byť dužinatý, mútny alebo číry, pasterizovaný, alebo len chladený. V poslednom prípade má džús krátku životnosť a treba ho držať v chladničke.

– rekonštituovaný – získaný zo zahusteného džúsu alebo pyré pridaním rovnakého množstva vody, ktorá bola predtým odobratá (odparená), v tomto prípade môže byť pridaná aróma toho istého typu ovocia a/alebo zeleniny. Zahusťovanie džúsu má ekonomický zmysel, nakoľko znižuje náklady na skladovanie a prepravu, vyrovnáva nerovnováhu v kvantite a kvalite úrody  v rôznych regiónoch a stabilizuje cenové hladiny počas rokov vysokej a nízkej úrody. Kvalita vody, ktorá sa používa pri opätovnom zriedení, musí byť aspoň v kvalite pitnej vody. Najmenej 50% vody sa z produktov odoberie pre priamu spotrebu. Džúsy sú väčšinou zahusťované päť až šesťkrát.

Prečo sa džús nepokazí?

Aby sa zvýšila bezpečnosť pri konzumácii, kvalita a predĺžila sa doba spotreby, podliehajú džúsy pasterizácii.

Čo je to pasterizácia?

V procese pasterizácie sa teplota produktu rýchlo zvýši a následne zníži. Proces je absolútne bezpečný a zdravotne nezávadný, podobá sa príprave domácich zaváranín na zimu. Od domáceho konzervovania sa odlišuje tým, že vďaka moderným riešeniam pasterizácia minimalizuje stratu vitamínov citlivých na teplotu, minerálnych solí alebo makroživín. Úlohou procesu je zachovať hodnotu živín a zároveň zničiť mikroorganizmy a enzýmy, ktoré by v džúse spôsobovali prirodzený proces fermentácie.