Domov Blog Stránka 165

Cestujete s deťmi na dovolenku? Poradíme vám, ako cestu zvládnuť čo najlepšie!

Ako urobiť cestu autom pre malé ratolesti príjemnú a pohodovú, ale zároveň bezpečnú pre celú posádku? Poradíme vám!

Chystáte sa v lete na dovolenku k moru či do hôr autom a máte malé deti? Cesta nemusí byť pre ne vždy fádna, prípadne plná nervozity a kriku. Prinášame tipy, ako si ju spríjemniť a čo pred cestou a počas cesty dodržať, aby bola nielen pohodová, ale zároveň aj bezpečná.

 

  1. Skontrolujte auto

Pred dlhšou cestou je na mieste nielen poriadne umyť a povysávať auto, ale hlavne dôkladne skontrolovať jeho technický stav, predovšetkým funkčnosť bŕzd – brzdového obloženia, doštičiek aj tlmičov, stav autobatérie, ďalej funkčnosť svetiel, stieračov či stav kvapalín, hustotu pneumatík. Skontrolujte si aj stav náhradných žiaroviek, náhradnú pneumatiku alebo opravnú sadu, stav lekárničky a prekontrolujte si aj potrebný počet reflexných viest a ich umiestnenie. Napríklad, ak sa chystáte do Rakúska či Talianska, musíte ich mať poruke, inak vás môžu pokutovať. Do zásoby si pribaľte aj letnú zmes do ostrekovačov. Hmyz či prach na ceste vie s viditeľnosťou okna urobiť svoje. A, samozrejme, nezabudnite skontrolovať aj stav klimatizácie a prípadne ju nechať vyčistiť. V horúčavách je na nezaplatenie.

 

  1. Zväčšite si veľkosť vozidla

Ak ste početnejšia rodina a chystáte sa stanovať či bývať na súkromí a batožinový priestor vášho vozidla vám nestačí, je dobré ešte pred dovolenkou zistiť, či nemáte možnosť zameniť na čas dovolenky vaše menšie vozidlo za väčšie. A nemusí ísť vždy o autopožičovňu. Napríklad ak máte k dispozícii služobné vozidlo aj na súkromné účely a spoločnosť využíva operatívny lízing, správu vozidlového parku, alebo má rámcovú zmluvu o poskytovaní mobility, dá sa na daný čas požiadať o krátkodobý prenájom iného, aj väčšieho vozidla. Hlavnou výhodou je, že dané vozidlo užívate 24 hodín denne, vrátane plnej starostlivosti a odbúraní administratívy. Už aj pri mesačných prenájmoch pritom môžete napríklad na Slovensku využívať aj palivové karty.

 

  1. Bez kontaktov ani na krok

Najmä pri ceste do zahraničia si prekontrolujte aktuálnosť kontaktov na asistenčnú službu, ktorá by mala byť k dispozícii nonstop v každej krajine, ale aj na slovenské konzulárne oddelenie v danej krajine. Obvykle by vám mala po prechode hraníc prísť prostredníctvom mobilného operátora od Ministerstva zahraničných vecí SR aj sms s kontaktom, kam v prípade nehody, krádeže či inej poistnej udalosti volať. Získate tak cennú pomoc, ako vzniknutú situáciu riešiť.

 

  1. Myslite na poistenie

Pri kontrole platnosti cestovných dokladov určite neprehliadnite aj platnosť zelenej karty, ktorá potvrdzuje medzinárodné poistenie zodpovednosti za škodu. Hlavne pri vstupe do nečlenských krajín EÚ sa môže stať, že vás bez nej do krajiny ani nepustia. V aute by ste mali mať pre prípad potreby aj tlačivo správy o nehode. Pred cestou tiež zvážte havarijné poistenie vozidla, pripoistenie, ako aj vaše cestovné poistenie.

 

  1. Neriskujte

Aj tá najlepšia poistka je vám nanič, ak jazdu neprispôsobíte stavu vozovky, vediete vozidlo bez vodičského preukazu či s požitím alkoholu. Poisťovňa vám môže krátiť plnenie aj vtedy, ak vám vznikla škoda na vozidle, lebo ste neprispôsobili jazdu stavu vozovky. Napríklad ste jazdili po zaplavenej ceste či sa snažili nasilu prejsť prekážky, ako napríklad spadnutý strom po víchrici. Poisťovňa to môže zobrať ako úmyselné zavinenie a plnenie rovnako odmietnuť či krátiť.

 

  1. Myslite na bezpečnosť

Hoci dlhá cesta autom býva únavná, vždy musíte dbať o bezpečnosť nielen seba, ale aj celej posádky vo vozidle. V prvom rade, bezpečnostný pás používajte nielen vy, ale aj deti. Hneď na začiatku si nastavte sedadlo a opierku tak, aby ste mali chránenú hlavu aj krk. Na ceste dodržujte bezpečnú vzdialenosť, ako aj povolenú rýchlosť. Vždy sa koncentrujte. Moment nepozornosti vás môže stáť život. Robte si prestávky každé dve hodiny aspoň na 15 minút. Ak cítite únavu, zastavte na najbližšom odpočívadle. Ak patríte k „nočným cestovateľom s deťmi“, nevydávajte sa na dlhú cestu bez predošlého niekoľkohodinového spánku. Počas jazdy neposielajte sms, ani netelefonujte. Ak potrebujete telefonovať, použite hands-free zariadenie. A, samozrejme, predvídajte, pozorujte a buďte na ceste riadne osvetlení aj vy.

 

  1. Dobrodružstvo cez prestávku

Snažte sa vyhnúť tomu, aby bola cesta autom pre deti, najmä ak sú malé, nudná. Predídete ich mrnkaniu v aute, ktoré by vás pri jazde zbytočne znervózňovalo. Pripravte ešte pred cestou pre deti hry či maľovanky, ktorými si cestu autom môžu krátiť. Hru v aute však môžete prepojiť aj s pozorovaním okolitej krajiny, ktorou prechádzate, a hádaním, kde sa čo skrýva. Pozrite si pre istotu vopred aj možné destinácie, kde by ste v prípade potreby mohli prespať, prípadne zaujímavé miesta, ktoré by ste v rámci pravidelnej prestávky mohli navštíviť.

 

  1. Nehodu zdokumentujte

Ak predsa len dôjde k poistnej udalosti, jej priebeh riadne zdokumentujte bez ohľadu na to, či privoláte políciu alebo nie. Políciu privolajte určite vtedy, ak si nie ste istí výškou škody či určením vinníka. Vodič by mal zavolať políciu vždy, keď je predpokladaná škoda vyššia ako 4 000 eur. Prípadne aj v prípadoch, ak ju nevedia odhadnúť alebo vodičovi spôsobil škodu niekto iný.

 

  1. Nelákajte zlodejov

Ani počas prestávok, ani pri odstavení vozidla na parkovisku pred hotelom zbytočne nelákajte zlodejov interiérom, teda ponechaním akýchkoľvek hodnotných vecí v aute. Nenechávajte vozidlo ani na opustených miestach, kde majú zlodeji dostatok času a priestoru na prekonanie zabezpečení. Pri opustení vozidla aktivujte všetky spôsoby zabezpečenia, ktoré vozidlo má. V prípade krádeže vecí vo vozidle platí, že poisťovňa preplatí škodu len vtedy, ak veci neboli voľne pohodené a viditeľné. Teda napríklad došlo k škodám na elektronických prístrojoch, ktoré sú pevne spojené s vozidlom, či ku krádeži vecí z batožinového priestoru vozidla.

 

Milujete motorky? Vyhrajte pre svojho „haríka“ úpravu v hodnote 5 000 eur!

Harley-Davidson spúšťa v týchto dňoch svoju špeciálnu letnú súťaž, na ktorej konci jeden šťastný výherca získa odmenu v podobe úpravy motocykla v hodnote 5000 eur!

Stačí, ak si do 7. júla zakúpite akýkoľvek motocykel rady Dark Custom a následne treba mať už len šťastie pri náhodnom výbere. V rámci súťaže je možné absolvovať aj skúšobnú jazdu, ktorá však pre zaradenie do súťaže nie je podmienkou. A stranou nezostanú ani tí, ktorí si motocykel objednali už skôr, ale zaplatia ho až v tomto období.

 Harley-Davidson plní sny aj úpravou presne podľa vašich predstáv

Momentálne najpopulárnejší rad motocyklov Harley-Davidson: Dark Custom, ponúka záujemcom ďalší príjemný bonus. Akcia sa vzťahuje na modely Street 750, Street Rod, Iron 883, Forty-Eight, Roadster, Street Bob, Fat Bob a Low Rider S.

Úpravy motocyklov sú jednoznačne dlhodobým trendom a s akou inou značkou by mali byť najviac spájané, než s Harley-Davidson. Už len katalóg doplnkov zahŕňa tisíce položiek a v kombinácii s umom našich dealerov dokážeme pripraviť jedinečný stroj na mieru skutočne ktorémukoľvek zákazníkovi, čo každoročne demonštrujeme aj v našej súťaži dealerských prestavieb Battle of the Kings. Teraz majú naši noví zákazníci, ktorí o customizácii primárne neuvažujú, šancu získať pri kúpe akéhokoľvek motocykla z rady Dark Custom realizovanej do 7. júla úpravu novozakúpeného stroja v hodnote 5 000 eur. Táto čiastka zahŕňa doplnky a prácu našich dealerov a jeden šťastný výherca si tak splní sen o motocykli presne podľa svojich predstáv,“ na tlačovej besede uviedol Michal Frič, Marketing manager Harley-Davidson pre strednú a východnú Európu.

Doplňme, že jediný výherca bude vybraný 10. augusta a informáciu o svojej výhre obdrží 22. augusta. Zároveň je však stále aktuálna aj limitovaná jarná kampaň, kedy pri kúpe ľubovoľného motocykla z rady Sportster s obsahom 1 200 cm³ a Dyna získa servis svojho stroja na 2 roky úplne zdarma.

 

Bližšie informácie o súťaži nájdete na:

https://ridedarkcustom.harley-davidson.com/cs_CZ/

alebo v jednotlivých dílerstvách Harley-Davidson v Bratislave, Prešove a Banskej Bystrici.

KDE BOLO, TAM BOLO… interaktívny a kreatívny rozprávkový festival rúca kreativitou všetky bariéry!

Už o niekoľko dní sa otvoria pomyselné brány VI. ročníka rozprávkového festivalu KDE BOLO, TAM BOLO… Jedinečné interaktívne a kreatívne podujatie určené nielen tým najmenším, ale aj ich rodičom sa uskutoční

10.-11. júna v Starej tržnici v Bratislave.

Nosnou témou tohto ročníka je opäť svet Inakosti, akejkoľvek. Kreativite a fantázii sa medze nekladú! Inakosť je inšpirujúca  a mala by sa stať prirodzenou súčasťou nášho bytia.

Aj v roku 2017 je festival KDE BOLO, TAM BOLO… o tolerancii, stieraní hraníc, predsudkov a stereotypov k chorým a hendikepovaným. Je o stavaní mostov porozumenia kreatívnym a interaktívnym spôsobom. Je o rozprávke, kde každý má šťastný priestor pre šťastné detstvo.

Každé dieťa je výnimočné!“

KDE BOLO, TAM BOLO je rozprávková krajina, v ktorej sa fantázii a kreativite medze nekladú, preto tu neexistujú žiadne bariéry ani predsudky. Sny všetkých detí, či už zdravých, chorých, hendikepovaných (a nielen detí) sa tu stávajú aspoň na chvíľu skutočnosťou,“ hovorí organizátorka a zakladateľka festivalu architektka Broňa Tarnócy.

Centrum hlavného mesta ovládne festival plný neutíchajúcej detskej radosti, kreativity a zážitkov získaných cez pestrú paletu výtvarného umenia, hudby, tanca, fotografie, módy, ale aj chuťových pohárikov. Na množstve kreatívnych a najmä interaktívnych workshopov, ktoré prebehnú pod taktovkou známych osobností spoločenského a kultúrneho života, sa vyšantia všetky deti, ako aj deti so sluchovým postihnutím, keďže celé podujatie bude tlmočené do posunkového jazyka.

Farebná zmes aktivít a tvorivý proces prinesú účastníkom mnohé nezabudnuteľné chvíle, pohodu a najmä dobrú náladu.

Inakosť je darom. Byť iný a sám sebou inšpiruje! Toto úžasné podujatie vo mne prebúdza detskú tvorivú dušičku. Teším sa, že mám opäť možnosť aktívne prispieť k zážitkovej energii tohto festivalu,“ hovorí známy herec a moderátor Roman Pomajbo, ktorý, spolu so Janette Maziniovou Motlovou z neziskovej organizácie Eduma, prevedie deti  obľúbeným workshopom a interaktívnou besedou „Deti deťom“. Deti sa na festivale budú môcť stať maliarmi, architektmi, módnymi návrhármi, kuchármi, hercami, hudobníkmi či  umelcami. Sobotný festivalový program otvorí výstava víťazných prác e-lerningového kurzu Deti a architektúra, ktorý organizuje Občianske združenie Euroarch (v nedeľu sa bude konať slávnostné výhlásenie víťazov). Malí kreatívci budú môcť  zároveň sledovať úžasné detské divadielko či spoznávať svet plný farieb, cudzokrajných chutí a vôní pod taktovkou kuchárov zo sveta v rámci FOOD workshopu.

Pre malé parádnice bude pripravený FASHION workshop pod taktovkou známych módnych návrhárok Dany Kleinert, Moniky Vontszemuovej, Lenky Sršňovej a Kristíny Vontszemuovej. Modely, ktoré deti navrhnú a ušijú, budú môcť aj predviesť v záverečnom defilé. Známa návrhárka krásnych čeleniek Hogo Fogo, Slávka Toscherová, vyrobí s deťmi doslova umelecké diela. Stať sa na chvíľu hudobníkom? Áno, v podaní speváčky Lucky Lužinskej je pripravených niekoľko príjemných prekvapení. Počas workshopu Farebné sny si deti vytvoria originálne interiérové doplnky, ktoré budú zdobiť ich detskú izbičku. Celú starú tržnicu roztancuje fantastická Aron Mitu so svojou skupinou.

Malých architektov svetom architektúry prevedie tím významných architektonických ateliérov a osobností architektúry. Deti si budú môcť navrhnúť a vytvoriť vlastný domček Inakosti pre svojich priateľov, ktorí k nám prišli bývať z krajiny Inakosť. Rozvíjať jemnú motoriku, technické myslenie, sociálne interakcie či dopravné zručnosti budú môcť deti prostredníctvom nádherných slovenských drevených stavebníc Moy Toy.

Vyskúšať si prácu výtvarníkov, umeleckých maliarov či sochárov? Áno, pod taktovkou skvelých umelcov Ašot Haasa, Erika Šilleho a manželov MonikyBohuša Kubinských.

Dá sa hovoriť rukami a počúvať očami? Ako sa dá tancovať a spievať, ak nepočujem? Na festivale sú pripravené opäť i špeciálne workshopy s hlavnými hrdinami Počujkou a Počujkom. Naši hostia naučia vaše detičky vážiť si svoje ušká a pomáhať tým, čo zdravé ušká, žiaľ, nemajú. Ľubka a Fero Majtánovci z OZ Nepočujúce dieťa vás budú sprevádzať pestrofarebným svetom, kde všade znie smiech, radosť a džavot.

Pripravili sme pre vás i veselé hračkovaky, ktoré majú pre všetkých prichystané legové tajomstvá! Budete mať možnosť kreatívne tvoriť a precvičiť si nielen prsty ale i predstavivosť. K dispozícií budú aj pásky na oči, ktoré nás naučia, aké to je vidieť viac srdcom ako očami a posunú tak hranice našej kreativity ešte o kúsok ďalej. Na vlastnej koži môžete zažiť i pocit slabozrakého pri hre plnej pocitov – Memonik, ktorá získala za svoju unikátnosť významné ocenenia. 

Chcete objaviť vzácny Talent svojich miláčikov? Neváhajte a príďte na workshop Myslenie prvej ligy, kde spoznáte silné stránky a talenty svojich detí. Dáša Černá GejdošováZuzka Haasová zoberú vás i vaše deti na cestu za úspechom a objavom vlastného potenciálu.

Do krajiny fantázie vás prostredníctvom príbehu o rybke, princeznej či rakete, zoberie ilustrátorka AnU, Anna ČernákováĽubica Borš, spoluzakladateľka Mini Artist. Čo v príbehu objavíte, farbami si zachytíte. Výsledkom vašej práce bude umelecké dielo – tričko, jedinečné a inaké ako každý z nás.

Už tradíciou festivalu je i podpora chránených dielní, ktoré budú mať prostredníctvom Trhu chránených dielní tento rok vskutku bohaté zastúpenie. Chýbať nebude ani rodičovský kútik, kam môžu deti bezpečne odložiť svojich rodičov a tí si tu vychutnajú šálku dobrej kávy či prečítajú skvelú knihu.

Záštitu nad festivalom KDE BOLO, TAM BOLO… 2017 prijal primátor mesta Bratislavy Ivo Nesrovnal. Interaktívny a kreatívny festival KDE BOLO, TAM BOLO… je súčasťou Bratislavského kultúrneho leta a hradných slávností a záštitu nad festivalom prijal i Vladimír Grežo, riaditeľ BKIS. Podujatie ARCHinak/ARCHinak sa koná pod záštitou predsedu Slovenskej komory architektov Imricha Pleidela a spoločnosti VELUX Slovensko.

Generálnym partnerom KDE BOLO, TAM BOLO… je Telekom.

Hlavným partnerom je Poisťovňa Slovenskej sporiteľne a spoločnosť VELUX Slovensko.

 Myšlienku festivalu podporili Bratislavský samosprávny kraj, nezisková organizácia Eduma a nadačný fond Telekom pri Nadácii Pontis.

Ak sa chcete s nami zatúlať do rozprávky, tvoriť a snívať spolu s deťmi, tak neváhajte a príďte 10– 11. júna medzi nás do Starej tržnice v Bratislave.

Viac informácii o festivale a programe nájdete na:

www.kdebolotambolo.com

https://www.facebook.com/pages/KDE-BOLO-TAM-BOLO/338773879507704?ref=bookmarks

Viete, ako spoznáte ten skutočný, pravý rum?

Súčasná doba je zvláštna… Aspoň v tom ohľade, že nahráva istým nepravdám, ktoré ovplyvňujú nás všetkých. Ako zákazníci nie sme radi klamaní a začíname pátrať po tom, čo jeme a aké výrobky používame. Čo sa týka alkoholu, nie sme ešte zatiaľ tak ďaleko. A to by sa malo zmeniť. Ono totiž nie je rum ako rum…

Možno si v bare práve dopriavate pohárik s pocitom, že ste si vybrali dobre – avšak nemusí to byť tak úplne pravda. Ako ale spoznať ten pravý rum, ktorý sa naň iba nehrá?

Skutočný rum musí byť vyrobený z cukrovej trstiny a musí mať minimálne 37,5 % alkoholu. Mnohí výrobcovia sa snažia zákazníkov oklamať rôznym spôsobom, napríklad tak, že prezentujú slovo rum nie ako označenie výrobku, ale v mene firmy, ktorá je veľkým písmom na etikete.

Kvalitu rumu potom určuje predovšetkým zrenie a postup, nie cena. Lacnejším „rumom“ je chuť dodávaná dochucovadlami, ktorá nie sú nevyhnutné!

To dokazujú napríklad aj rumy Havana Club Añejo Especial, kde sa na chuti podieľa dvojité zrenie. Rum po prvý krát zreje v nových sudoch z bieleho dubu, ktorý mu dodá jemný nádych vanilky, a po dva a pol roku sa presunie do starých sudov, čím získa intenzívnu a bohatú chuť.

Systém Solera vs. blendovanie

Pri zrení rumu sa používajú dve metódy – solera systém a tzv. blendovanie. Solera systém uvádza na fľaši najstaršiu kvapku bez ohľadu na to, ako je veľká. Pokiaľ je vo fľaši čo i len jedno percento desaťročného rumu, tak už je na etikete prezentovaný vek desať rokov aj keď v priemere by bol vek napríklad len päť rokov. Výrobca Havana Club používa blendovanie, pretože im to voči zákazníkom príde korektnejšie. Prezentuje sa najmladšia kvapka, napr. keď si kúpite sedemročný rum Havana Club, môžete si byť istí, že najmladšia časť je stará 7 rokov aj keď v priemere sa jedná o 10 ročný rum.

Záleží vám na tom, či pijete skutočný a kvalitný rum plný chuti? Potom si dajte pozor na to:

– aby mal min. 37,5 % alkoholu

– bol vyrobený z cukrovej trstiny

– zrel metódou blendovania

– chuť mu nebola dodávaná umelo prostredníctvom dochucovadiel, ale zrením v sudoch

Prvý slovenský tím na svetoznámych pretekoch: Miro Konôpka pokrstil auto na 24h Le Mans

Slovenský prototyp Ligier JS P217 Gibson, s ktorým náš tím ARC Bratislava odštartuje v tohtoročnej edícii slávnych pretekov 24h Le Mans, už má svoje meno. Pretekár a majiteľ tímu Miro Konôpka spolu s členmi svojho tímu ho pokrstili rýdzo slovenským menom ONDREJ.

 

 

Krstným otcom tohto špeciálu sa stal herec Činohry SND Tomáš Maštalír.

Každé auto v Le Mans musí mať svoje meno,“ vysvetľoval prítomným na slávnosti pred Starou tržnicou v Bratislave Miro Konôpka. „My sme prvý slovenský tím na týchto pretekoch, a tak sme si vybrali pekné slovenské meno Ondrej. Medzi mechanikmi sa to už uchytilo, a tak tomuto nádhernému a rýchlemu autu dnes môžeme oficiálne dať toto meno.  Som rád, že úlohu krstného otca prijal Tomáš Maštalír, ktorý má sám k pretekaniu veľmi blízko.“

Známy herec pokrstil prototyp kategórie LM P2 originálnym francúzskym šampanským: „Nezostáva mi nič iné, iba popriať tomuto autu veľkú rýchlosť, výdrž a veľa šťastia v pretekoch, ktoré budeme všetci v júni sledovať,“ povedal pri krstení Tomáš Maštalír.

Legendárne preteky 24h Le Mans sa na okruhu La Sarthe začínajú v sobotu 17. júna. Tím ARC Bratislava odcestoval na oficiálne testovanie už v sobotu 27. mája. Držme im spoločne palce, priatelia!

Vodíkové autá dostali zelenú – zatiaľ ale iba v Japonsku…

Spoločnosti Toyota Motor Corporation, Nissan Motor Corporation, Honda Motor, JXTG Nippon Oil & Energy, Idemitsu Kosan, Iwatani Corporation, Tokyo Gas, Toho Gas, Air Liquide Japan, Toyota Tsusho Corporation a Japonská rozvojová banka podpísali predbežnú zmluvu o spolupráci v rámci rozsiahleho projektu výstavby vodíkových čerpacích staníc pre vozidlá poháňané palivovými článkami (FCV).

Cieľom predbežnej zmluvy je urýchliť výstavbu vodíkových čerpacích staníc v súčasnej ranej fáze komerčného využívania vozidiel FCV, a to formou „celojaponského“ prístupu, založeného na spolupráci týchto 11 spoločností.

Nová snaha vychádza zo „Strategického plánu pre vodík a palivové články“ japonskej vlády z marca 2016, ktorého cieľom je do konca fiškálneho roku 2020 postaviť v Japonsku celkovo 160 funkčných vodíkových čerpacích staníc pre 40 tisíc vozidiel typu FCV.

Vzájomná spolupráca týchto spoločností by mala podporiť dopyt po vozidlách poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Týchto 11 firiem zváži ešte v roku 2017 založenie novej spoločnosti. Jej cieľom by malo byť dosiahnutie stabilného tempa výstavby vodíkových čerpacích staníc, vyššej popularity vozidiel typu FCV a sebestačnosti komerčného prevádzkovania vodíkových čerpacích staníc prostredníctvom znižovania nákladov.

Ponuka sa rozširuje

Jedným z najnovších automobilov, do ktorých sa tankuje skvapalnený vodík, je aj nová Honda Clarity Fuel Cell. Jedná sa o prvé vozidlo s palivovými článkami na svete, ktoré má usporiadanie sedanu pre päť cestujúcich (konkurenčná Toyota Mirai odvezie iba štyroch). Inovatívne zmenšovanie sústavy palivových článkov umožnilo uloženie kompletného hnacieho ústrojenstva pod kapotou. Ľahký, ale mimoriadne pevný rám s karosériou, ktorá predstavuje pokročilý prúdnicový dizajn prináša najdlhší maximálny dojazd zo všetkých vozidiel s nulovými emisiami na svete – až 650 km.

Do roku 2022 bude Honda v rámci európskych predvádzacích projektov prevádzkovať špeciálnu flotilu nových vozidiel Clarity Fuel Cell, na ktorých nebude predstavovať len svoje vedúce postavenie v zdokonalených palivových článkoch, ale aj pôsobivé vlastnosti týchto vozidiel v reálnych podmienkach.

 

 

Baťov kanál v Skalici

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vnútrozemská vodná cesta Baťov kanál vznikla v 30. rokoch 20. storočia ako projekt využívaný na zavlažovanie územia. Firma Baťa vlastnila lignitovú baňu v Ratiškoviciach a plavebnú cestu využila na prepravu paliva. Na tieto účely sa využívala až do roku 1960. V 90. rokoch sa opäť obnovil jej význam a začala sa využívať na turistické účely

Táto unikátna vodná cesta dostala oficiálne meno Baťov kanál 1. mája 2002 za účasti Tomáša Baťu ml. a obnovil sa tak ľudový názov „Baťák“. Plavebná trasa Baťovho kanála začína slovenským prístavom v Skalici a končí v ČR prístavom v Otrokoviciach. Rozmanitosť Baťovho kanála potvrdzuje jeho cezhraničná poloha, ktorá spája dva slovensko-moravské kraje plné bohatej histórie, krásnej kultúry a folklóru.

V súčasnosti má Baťov kanál 60 km, začína na Slovensku prístavom v Skalici. Na celom toku je niekoľko prístavov a prístavísk, ktoré slúžia ako zázemie pre turistov a zároveň ponúkajú turistické služby. Baťov kanál vedie čiastočne po umelo vybudovaných kanálových častiach a čiastočne po rieke Morave. Na kanáli je 13 plavebných komôr, ktoré pomáhajú prekonať výškový rozdiel 18,6 m medzi Skalicou a Otrokovicami. Plavebná hĺbka kanálu je v priemere 1,5 m.

Plavebné komory: Petrov, Strážnice II, Strážnice I, Vnorovy II, Vnorovy I, Veselí nad Moravou,  Uherský Ostroh, Nedakonice, Kunovický les, Staré Město, Babice, Spytihněv, Huštěnovice.

Skalica bola súčasťou tohto vodného diela už od jeho budovania v 30. rokoch minulého storočia. Stavba Prístavu Skalica začala v apríli 2006. Stavba bola realizovaná za podpory Európskej únie, štátneho rozpočtu a Mesta Skalica.

Prístav Skalica na Baťovom kanáli Vám dnes ponúka možnosť zapožičať si loď a plaviť sa touto vodnou cestou. Je to výborný spôsob relaxu pre náročných i menej náročných, pre rodiny i pre jednotlivcov. Urobte si pekný a netradičný výlet loďou spolu s priateľmi alebo si príďte odpočinúť do prístavu ďaleko od hluku mesta. Baťov kanál je tu dnes pre Vás k dispozícii s nespočetným množstvom dobrodružstiev a zážitkov, ktoré na ňom môžete zažiť.

Zdroj: Prvá plavebná

Top 5: toto sú najlepšie voňavky pre mužov na toto leto!

Prinášajú so sebou vôňu mora: vybrali sme sa pre vás hľadať tie najlepšie tohtoročné voňavky pre pánov na toto leto. A našli sme ich práve v blízkosti prímorských letovísk – všetkých päť parfumov nesie modrú farbu a zaručene vás, aj vašu nežnejšiu polovičku, nalákajú na exotickú dovolenku niekde na pláži.

 DOLCE & GABBANA: LIGHT BLUE POUR HOMME EAU INTENSE

Dolce & Gabbana stelesňuje – ako žiadna iná značka – veselý, farebný, taliansky životný štýl. Nová verzia „klasiky“ s názvom Light Blue prináša presne tieto pocity a atribúty. Jej vôňa je intenzívna, rezká a pritom mondénna. Po prvom nastriekaní budete mať hneď pocit, akoby ste skutočne išli na skútri Vespa okolo svetoznámej rímskej Fontana di Trevi. Na pokožke zanechá citrusový nádych, podčiarknutý korenistými, drevitými tónmi. Ak je vôňa ako letná pohľadnica, tak i flakón tomu plne nasvedčuje. Vôňa sa zahaľuje do azúrovo modrého zafarbenia, dokonale evokujúcom letnú oblohu alebo farbu vĺn. Tvar flakóna spočíva v pevných základoch a oblých ramenách plných zmyselnosti. Chrómový golier v podobe hrdielka a uzáveru prináša väčšiu modernosť a eleganciu. Pieskované sklo flakónu je echom pre sviežosť vône. Cena za 100 ml: 81 eur.

DAVIDOFF: COOL WATER WAVE

Vôňa, ako jazda na surfe po perfektnej vlne. Aj keď budete stovky kilometrov od najbližšej pláže sedieť vo svojej kancelárii, prinesie vám tento parfum dobrú náladu. Vonia po trpko-sladkastých citrusových plodoch, borievke a teplom santalovom dreve. Na pokožke si v nej konkurujú dva komponenty: dozretý grapefruit a ohnivo ostré korenie. Neskôr sa pridá ešte aj horúci, zmyselný závan pačuli. Cena za 125 ml: 65 eur.

JEAN PAUL GAULTIER: LE MALE SUPERMAN EAU FRAICHE

Chcete vedieť, ako vonia super-hrdina? Presne tak: po studenej oceli. Okrem toho aj po vanilke a bôboch tonka. Na pokožke sa rozvinú aj aldehydy (syntetické molekuly vôní), pomiešané s poriadnou dávkou mäty. Ak ste milovali originálnu vôňu, tak potom budete letnú, limitovanú edíciu milovať! Cena za 75 ml, 56 eur.

 

GUERLAIN: L’HOMME IDEAL SPORT

Monsieur Thierry Wasser je šéf-parfumérom značky Guerlain. Okrem toho je aj posledným skutočným džentlmenom vo svojej branži. Jeho najnovšia kreácia sa nesie v teplých korenistých tónoch, spolu so sladkým pačuli. Táto kolínska pritom vonia skutočne športovo. Hodí sa ale skôr pre vyzretých pánov v cennom automobilovom veteránovi na Riviére, než pre mladých fitness fanatikov počas návštevy ich obľúbeného aerobic centra. Na pokožke sa rozvinie vôňa zelených tráv, zmiešaná s nádychom kumarínu. V spojení s elegantne sladkou vôňou sa napokon vytvorí nádherne nostalgická letná aróma. Cena za 100 ml: 98 eur.

 

HUGO BOSS: BOSS BOTTLED TONIC

Ak milujete presne strihnuté saká, určite poznáte aj značku Hugo Boss.  Počas horúcich letných dní, celkom určite siahnete skôr po vzdušnejších modeloch, rovnako ako po ľahších, športovejších vôňach. Presne takou je aj nová interpretácia klasickej „Boss Bottled“, ktorá bola obohatená o čerstvé tóny, aké potrebujete na osvieženie v rozhorúčenom veľkomeste. Vonia po pomarančoch, korení a zázvore. Na pokožke pribudne aj závan klinčekov a škorice. V našom Top 5 hodnotení sa jedná celkom isto o najlepší „modrý“, letný parfém s decentným, nenápadným letným bonusom. Cena za 100 ml: 70 eur.

 

Autíčko, ktoré zberatelia milujú – Toyota Sports 800

Toyota Sports 800 je síce neveľké autíčko, ale pre motorizáciu Japoncov má obrovský význam. Bolo to prvé sériovo vyrábané športové vozidlo z produkcie Toyota Motor Corporation.

Auto sa dostalo na japonský trh v apríli 1965, približne dva a pol roka po prezentácii jeho východiskového modelu  – ľahkého, dvojmiestneho konceptu Toyota Publica Sports  na autosalóne  Tokyo Motor Show 1962.

 Takmer ako koncept

Vozidlo, ktoré má interné označenie UP15, sa od koncepčného modelu líšila naozaj  minimálne. Pri sériovo vyrábanom aute výrobca upustil od  efektného, ale málo praktického krytu kabíny, ktorý sa posúval smerom dozadu. Namiesto neho použil tradičné dvere a novátorský, snímateľný strešný panel, ktorý bolo možno schovať do kufra.  Bolo to jedno z prvých sériovo vyrábaných vozidiel, pri ktorom bola použitá strecha typu targa.

Okrem toho bol ekonomický dvojvalcový motor série U s objemom 697 cm³ použitý v koncepčnom modeli Publica nahradený výkonnejšou verziou 2U-B s objemom  790 cm³. Motor s výkonom 45 koní pri  5400 ot./min poháňal zadné kolesá a zabezpečoval priemernú spotrebu paliva iba 3,9 l na 100 km!

Ľahká ako lietadlo

Výkon motora počítaný v desiatkach konských síl je dnes pri športových automoboloch nemysliteľný, avšak Toyota Sports 800 si s týmto zdanlivým nedostatkom poradila hneď dvomi spôsobmi. Karoséria navrhnutá Shohom Satom patrila v tých časoch k najaerodynamickejším. A po druhé, hlavný dizajnér Tatsuo Hasegawa mal skúsenosti z leteckej brandže, čo mu pomohlo stvoriť autíčko ľahučké a živé, podobné akrobatickému lietadlu.

Samonosná karoséria bola vyrobená z tenkej a pevnej ocele a z ľahkého hliníka vyrobili niektoré súčasti karosérie, snímateľnú časť strechy a rámy sedadiel. Vďaka tomu  auto vážilo len  580 kg a dosahovalo rýchlosť takmer 160 km/h.

Japonský pretekár

V rokoch 1965 – 69 bolo v továrni  Kanto Auto Works (v súčasnosti časť Toyota Motor East Japan, Inc.) vyrobených iba 3 131 exemplárov tohto modelu.  Auto nikdy nebolo exportované a takmer všetky Toyoty Sport 800 mali volant na pravej strane.  Vznikla však aj séria 300 exemplárov s volantom na ľavej strane,  z ktorých sa istá časť v rámci súkromného importu dostala do Spojených štátov. Tieto vozidlá boli vyrobené pre príslušníkov americkej armády na ostrove Okinawa.

Vďaka športovej výkonnosti a  karosérii, ktorá bola napoly kabrioletom, si  Toyota Sports 800 získala popularitu medzi mladými šoférmi. Auto dosahovalo úspechy aj v domácom motošporte, najmä v pretekoch na dlhé trate, kde malo prevahu najmä spoľahlivosťou a nízkou spotrebou paliva.

Pol storočia po začatí výroby sa podľa odhadov zachovalo iba 10 percent vyrobených modelov Toyota Sport 800, väčšina z nich v Japonsku.  Autíčko nazývané často aj láskyplne Yota-Hachi (hachi znamená po japonsky 8), sa stala autom vyhľadávaným zberateľmi. Slávu jej priniesli aj originálne modifikácie.

Začiatky hybridov Toyota

Prvý športový automobil Toyoty sa stal po rokoch základom experimentovania s modernými pohonmi. Na  veľtrh Tokio Motor Show 1979  pripravila Toyota verziu Sports 800 GT Hybrid s elektromotorom, pre ktorý vytváral prúd generátor poháňaný plynovou turbínou. V roku 2011 na bola na tokijskom autosalóne predstavená elektrická Toyota Sports EV-Twin, ktorú projektovali absolventi Toyota Technical College z Tokia. Avšak asi najvýznamnejším dedičstvom, aké po sebe zanechala  Toyota Sports 800, je používanie motora typu boxer v športovej Toyote GT86.

Solídny víkend Homolu v Monze

 

Maťo Homola skončil v pretekoch seriálu TCR International Series v talianskej Monze v oboch pretekoch na bodovaných priečkach. Po sobotňajšom 7. mieste (na ktoré sa posunul po penalizácii Maďara Tassiho), vybojoval v nedeľu 6. miesto v dramatických pretekoch plných tvrdých predbiehacích manévrov.

Po štarte zo 6. pozície sa v nedeľu vyhol kolíziám v prvej šikane a po útoku na Taliana Colciaga bol piaty. No v 4. kole ho víťaz prvej jazdy na Monze so svojou Hondou ťukol v prvej šikane, Maťo dostal šmyk a Colciago s Vervischom na Audi sa po skrátení šikany dostali pred neho. A hoci to nebolo fér, pozíciu mu späť nevrátili. Maťo sa tak snažil so 7. miesta dostať vyššie. Podarilo sa mu to po peknom predbehnutí Oriolu vonkajškom tretej zákruty. No viac ako 6. miesto už nemal čas dosiahnuť.

„Mal som dobrý štart, dal som si pozor na kolízie a hneď som sa posunul o pozíciu vyššie,“ sumarizoval druhé preteky v Monze Maťo Homola. „dokázal som držať tempo, najmä v prvom sektore som jazdil dobré časy. Druhá a tretia časť okruhu už môjmu autu až tak nesedela, znovu sa prejavila vyššia nedotáčavosť, ale išiel som konkurencieschopné časy. Nechcel som riskovať nejakým neuváženým manévrom stratu pozície. No v ten osudný moment, keď som prišiel o dve miesta, som ani nečakal, že ma Colciago bude chcieť predbiehať. Zrazu som pocítil náraz a auto sa mi stočilo doprava. Šmyk som dobre zachytil, no obaja súperi za mnou strihli šikanu a dostali sa predo mňa. Bolo to podľa mňa už dosť cez čiaru.“

Šéf tímu DG Sport Compétiotion Christian Jupsin bol po pretekoch spokojný, veď Maťo konečne končí na bodovaných pozíciách, ktoré mu bezpochyby patria. Na ten manéver sme sa pozreli a podali protest. A riaditeľstvo pretekov nám dalo za pravdu. Ale všeobecne sme radi, že auto už začína fungovať tak, ako Maťo potrebuje.“

Vedenie pretekov uznalo, že Homola prišiel o pozíciu neprávom, no späť mu ju nevrátilo. Colciago dostal trest piatich miest na štarte ďalších pretekov, v ktorých bude štartovať.

V priebežnom hodnotení TCR International Series sa Maťo Homola so ziskom 20 bodov posunul na 14. miesto.