Domov Blog Stránka 170

Unikátne spojenie vo svete Formule 1

Značka Certina prevzala opraty v kolotoči WRC od značky Edox už v roku 2015. Edox následne hľadal cestu, ako sa vrátiť do sveta automobilových pretekov. Koniec koncov – edícia „Chronorally“ má jasne navrhnuté motoristické prvky a jej detaily na nič iné hádam ani odkazovať nemôžu. Novým partnerom sa nedávno stala stajňa Sauber F1 Team s ktorou, pre zmenu, roky pracovala práve Certina. To je ale rivalita, čo?

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team.  Sochi Autodrom.
Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team.
Sochi Autodrom.

 

Limitovaná edícia hodiniek na seba však nechala čakať pomerne dlho, veď trvalo takmer celú sezónu, než bola konečne uvedená na trh. Monoposty Formuly 1 medzitým hrdo niesli logo svojho hodinárskeho partnera, rovnako ako piloti na svojich prilbách, takže – bolo na čase.

Na rad teraz prišla prvá, 555-kusová edícia pomerne robustných hodiniek, ktoré vsádzajú na karbónový číselník a farebne zladený modrý výsek pre zobrazenie dňa, za pomoci retrográdnej ručičky. Ta prislúcha k batériou poháňanému strojčeku, ktorý ponúka taktiež zobrazenie dátumu a funkcií chronografu.

Celkom nové ale tieto atraktívne hodinky nie sú. Skutočné novinky, ktoré prinesie spojenie značiek Edox a Sauber,  by však mali na trh prísť čo nevidieť. Veď veľtrh Basel World je takmer za dverami…

Zahrievať či nezahrievať? Poradíme vám!

Zahrievať či nezahrievať

Auto si v zime vyžaduje viac starostlivosti ako v teplých ročných obdobiach. Problematika ranných štartov a zahrievania motora je opäť aktuálna. Mnoho vodičov pritom stále nevie, čo je správne. Viacerí odborníci totiž radia auto naštartovať a hneď vyraziť. Zohrievanie motora na voľnobehu pred jazdou doslova neodporúčajú. Čo teda robiť? Zahrievať, či nezahrievať?

 

Kedysi to bolo v mrazoch nepríjemné. Ťažké ranné štarty, „mlynkujúci“ štartér, „traktorový“ chod a smrad zo starších motorov. To všetko z ciest pomaly mizne. Technika sa mení a napreduje. Studené motory bolo kedysi nutné pred jazdou zahriať na voľnobeh. Dnes sadnete do auta a môžete vyraziť. Motory idú pekne a hladko hneď po štarte, ako by sa nič nedialo.

Zahrievaniu odzvonilo?

Čím je vonku chladnejšie, tým viac motory trpia. Idú hladko, no olej je stuhnutý a nefunguje optimálne. Žiadať od motora hneď výkon, nie je dobrý nápad. Je určite lepšie počkať, kým olej zredne. Postačí aj päť minútové zahrievanie, kým auto očistíte od snehu a námrazy. Nemusíte dosiahnuť prevádzkovú teplotu (cca 90°C).

Nedávno obehla svet informácia o tom, že auto zahrievať netreba. Opak je však pravdou. Studený motor síce vypúšťa viac emisií, ale rýchly proces zahrievania pod záťažou agregátu nie je dobré riešenie, i keď dosiahnete jeho rýchlejšie zahriatie.

Motor má pohyblivé a pevné časti. Vyrobené sú z rôznych materiálov, väčšinou zo zliatin zahrievanie-motorakovov. Kov vplyvom tepla pracuje, rozťahuje sa. Preto mu rýchla zmena teplôt neprospieva. Pohyblivá časť motora musí byť mazaná olejom. Pre správny chod motora používajte výhradne výrobcom predpísanú špecifikáciu oleja. Olej totiž chladom tuhne. Studený olej vo vozidle nemá také mazacie schopnosti. Keď vodič hneď motor zaťaží, olej sa nestihne ohriať a v systéme mazania neplní svoju funkciu. Motor trpí.

Benzín, diesel alebo LPG?

Naftový motor pracuje inak ako benzínový. Dieselový agregát sa zohrieva dlhšie. Preto nie je vhodný na krátke trasy v meste. Na tieto je určite vhodnejší benzínový motor alebo motor na LPG, a to aj za cenu vyššej spotreby. LPG systémy výrobcovia skvalitnili. Moderné motory zvyčajne štartujú na benzín. Po krátkom zahriatí motora prepnú automaticky na plyn.

 

Zhrnutie: zahrievanie motora pôsobí na auto len pozitívne. Zaručí menšie namáhanie motora, jeho dlhšiu životnosť, komfort teplého interiéru, bezpečnosť v podobe odmrazených skiel a zrkadiel.

 

Rady na záver

  • Zahrievanie motora na mieste je prospešné.
  • Ak máte studený motor, vyhýbajte sa vysokým otáčkam.
  • Počkajte, kým sa motor zohreje, potom pridávajte viac plynu, špeciálne ak máte turbodúchadlo.
  • Vyberajte kvalitné motorové oleje.zahrievanie-motora-2

Na návšteve: múzeum automobilov Toyota v USA

toyota muzeum v USA

Návšteva slávnych múzeí ako napríklad Louvre, Rijksmuseum alebo Prado je priam povinnosťou pri návšteve atraktívnych veľkomiest sveta. Obdivovanie vzácnych kolekcií je obľúbenou zábavou nielen pre milovníkov umenia, ale aj pre fanúšikov štyroch kolies. Toyota, najväčší producent automobilov na svete, má dve múzeá. Známejšie sa nachádza v Tokiu, ale výnimočné je aj múzeum v Kaliforni, kde sú zozbierané exponáty za niekoľko desiatok rokov japonskej značky na americkom trhu.

Toyota Automobile Museum sa nachádza v kalifornskom meste Torrance. Bohatá zbierka pozostáva z  vozidiel a pamiatok, ktoré odzrkadľujú vplyv Toyoty na Severnú Ameriku od debutu prvého modelu značky v tejto krajine z roku 1957 až po súčasnosť. Históriu Toyoty v Amerike ilustruje viac ako 100 sériových automobilov a niekoľko rallye a pretekárskych áut.

 

Dlhý rad klasiky

Hneď pri vchode do hlavnej sály múzea stojí  Toyopet Crown z roku 1958, jeden z 287 exemplárov privezených do Ameriky v prvom roku predaja. Toyota Crown z roku 1971 reprezentuje posledný ročník tohto modelu predávaného v USA – jeho ročný predaj predstavoval 3 934 áut. Prestížne auto, ktoré si v Japonsku veľmi cenili, si nikdy nezískalo srdcia Američanov – na rozdiel od Corolly, nezvyčajne populárnej pred 40 rokmi až dodnes.   Pre porovnanie: Celica ST je jedným zo 17 571 exemplárov predaných v roku 1971 a bola do tej chvíle najúspešnejším debutom nového modelu Toyoty v USA. Je preto celkom možné, že Celica prispela k popularite pretekov v modifikovaných športových  autách v Spojených štátoch.

Jedným z míľnikov v dejinách Toyoty v Severnej Amerike bola premiéra pick-upu Stout v roku 1964. V priebehu dvoch rokov Američania kúpili 4000 exemplárov. Tento model reprezentuje v múzeu červený Stout z roku 1967.

Medzi prvými osobnými automobilmi, ktoré debutovali v Amerike, bola Toyota Corona z roku 1965. Auto s motorom s objemom 1,9 l malo dvakrát väčšiu výkonnosť ako mnohí obľúbení konkurenti. V roku 1966 v Amerike kúpili 14 764 exemplárov, čo bol v tých časoch veľký úspech.

Na výstave najstarších áut je možné nájsť aj vozidlo, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako Model AA z roku 1936, nalakovaný čiernou a slivkovou farbou. Až pri bližsom pohľade je jasné, že je to špeciálny projekt firmy Toyota Technocraft, postavený na základe vtedajšieho Hiluxa.

Začiatky amerických fabrík Toyota

V múzeu v Torrance si možno pozrieť aj tri automobily, ktoré ako prvé zišli z výrobných pásov vo fabrikách Severnej Ameriky. Vo fabrike New United Motor Manufacturing Inc. v Kalifornii ako prvá vznikla v roku 1987  Corolla FX16. O dva roky neskôr bola v novootvorenej fabrike Toyota Motor Manufacturing Kentucky vyrobená ako prvá Camry LE. Ešte v tom istom roku 1989 výrobný pás v Kentucky opustilo viac ako štvrť milióna vozdidiel modelu Camry.

Podnik Toyota Motor Manufacturing Canada bol otvorený v roku  1990. Prvé auto, ktoré v ňom vyrobili, bol sedan Corolla LE. Kanadská fabrika są vo veľkej miere pričinila k zvýšeniu globálneho predaja Corolly. V júni 1990 zaznamenal najpredávanejší model 15 miliónov predaných áut. Dnes je to takmer 45 miliónov.

Klasici úspechov

V Múzeu Toyoty v Kalifornii môžeme nájsť aj pamiatky športových úspechov. Na začiatku je to pomerne prekvapujúce vozidlo v tejto kolekcii – Prius druhej generácie. V auguste 2004 Prius zaznamenal rýchlosť 210,35 km/h na trase  Bonneville Salt Flats, vďaka čomu vznikla nová trieda hybridných áut v slávnych pretekoch National Speed Week.

Viac ako desaťročie predtým, sa na tej istej trase  Toyota MR2 z roku 1991 rozbehla rýchlosťou 382,94 km/h. K športovému šialenstvu prispel aj automobilový pretekár  Rod Millen, ktorý v roku 2000 extrémne upravil model Celica siedmej generácie. Jeho Ultimate Celica bol neskutočne výkonný, 500-koňový štvorkolesový stroj. Asi najzaujímavejším z tejto kolekcie je   IMSA GTU-class Celica, vyvinuté TRD, ktorá v roku  1985 vyhral  štyri preteky v International Motor Sports Association (IMSA) GT Championship. Pozornosť návštevníkov múzea však rovnako priťahuje aj Toyota IMSA GTP Eagle MkIII, ktorá má na konte 21 víťazstiev v 27 pretekoch.

Pozoruhodná zbierka automobilov Toyota sa nemôže zaobísť bez športového kupé 2000GT. V múzeu v Kalifornii są nachádzajú tri exempláry, z ktorých najzaujímavejším je  Golden Car. Toyota vyrobila iba dva takéto automobily, pokryté zlatým lakom a vozidlo vystavené v Torrance zdobilo stánok Toyoty na 14. veľtrhu Tokyo Motor Show v roku 1967.  Modelka, ktorá mala zvýrazniť atraktívnosť tohto auta, bola samotná Twiggy. Japonské superauto są jej tak páčilo, že hneď po premiére si kúpila vlastný exemplár.

2000GT, to bol zasa jeden z najatraktívnejších kúskov zberateľských aukcií. Druhým je Land Cruiser FJ40. Klasický teréniak vystavený v Toyota USA Automobile Museum pochádza z roku  1979 roku a na tachometri má len 3 tisíce míľ.  Je to pravdepodobne najmenej používaný a najviac zachovalý originálny model FJ40 na svete. Auto je vybavené v tých časoch luxusným posilňovačom riadenia  a posilňovačom bŕzd.

 

Európske múzeá motorizácie

Toyota zatiaľ ešte neotvorila svoje múzeum v Európe, ale milovníci motorizácie sa nemôžu sťažovať na nedostatok inštitúcií tohto druhu iných značiek. V Stuttgarte na hostí čakajú múzeá Porsche a Mercedes, v mníchove sa svojou históriou chváli BMW. Vo švédskom Gothenburgu je múzeum Volvo a v Taliansku múzeá Ferrari, Lamborghini a Alfa Romeo. Peugeot predstavuje svoju históriu v meste Sochaux, Citroen v Aulnay-sous-Bois a Renault v Plessis-Robinson v severnom Francúzsku. V českej Mladej Boleslavi sa nachádza Múzeum Škody. Prekvapením môže byť sídlo múzea britskej značky Rolls-Royce v rakúskom meste Dornbirn pri Bodamskom jazere.

 

Do slovenského startupu Blinnker.com vstúpil investor

Blinnker.com, sociálna sieť pre motoristov, získava investíciu vo výške 600-tisíc eur. Túto čiastku prináša do spoločnosti slovenský investičný fond Miller Invest, a.s. výmenou za 20 % podielu v spoločnosti, čo znamená valuáciu spoločnosti Blinnker na hodnotu troch miliónov eur.

Cieľom investície je naďalej rozvíjať najmä funkcie bazáru (predaj áut) a bazáru naruby (dopyt po autách), PZP a ďalšie poistenia, ako aj napojenie na svet IoT (či už Bluetooth OBD II krabičky alebo napojenie na projekt Chytré auto od T-Mobile.cz).

 “V startupe Blinnker.com vidíme veľký potenciál. Sme presvedčení, že aj vďaka našej investícii bude môcť Blinnker.com naďalej rozvíjať svoje funkcionality a stane sa obľúbenou a vyhľadávanou sociálnou sieťou pre všetkých motoristov na celom svete,” povedal Michal Suchoba, zástupca investičnej spoločnosti Miller Invest, a.s.

Blinnker.com ponúka prehľadne na jednom mieste všetko o autách. Užívatelia si tu môžu pridať svoje autá, diskutovať o nich a tiež sa nimi pochváliť medzi svojimi priateľmi. Taktiež môžu nahrávať fotky svojich vysnívaných športiakov, vystavovať na obdiv svoje „vytunené“ vozidlá, dopytovať sa po nich, predávať ich a poistiť si ich.

K ďalším funkcionalitám Blinnkeru patria taktiež dopravné spravodajstvo a ŠPZ Messenger, funkcionalita, ktorá umožňuje poslať správu inému vodičovi pomocou štátnej poznávacej značky jeho vozidla.

“V budúcnosti plánujeme do našej siete pripojiť aj servisy a ďalšie služby súvisiace s motorizmom. Vďaka získanej investícii chceme vylepšovať a rozvíjať funkcionality sociálnej siete tak, aby sa stala prvou voľbou motoristov a miestom, kde sa stretávajú všetci užívatelia áut,” hovorí Martin Szotkovski, zakladateľ a CEO spoločnosti Blinnker.com.

Oproti iným platformám na Slovensku či v Českej republike ponúka Blinnker nielen modernú webovú verziu ale aj natívne aplikácie pre Android a iOS. Mobilné aplikácie zamerané na predaj áut (teda iba menšia časť celej funkčnosti Blinnkeru) dosahujú pritom v susednom Nemecku desiatky miliónov stiahnutí.

Pridanie auta na sociálnu sieť Blinnker.com je veľmi jednoduché. Užívateľ si cez mobilnú aplikáciu svoje auto jednoducho odfotí, z prehľadného zoznamu si vyberie výrobcu a model vozidla a všetko je publikované a pripravené k prezentácii či predaju. Blinnker aplikácia je pre užívateľov k dispozícii zdarma.

Poznáte zázračné účinky semienok Chia? Vyskúšajte ich tiež!

Nedávny výskum potravinovej komisie odhalil, že pravidelná konzumácia semienok Chia môže zlepšiť vaše zdravie, a to mnohými spôsobmi.

 Chia semienka majú vysoký obsah kľúčových živín. A preto…

 

  1. Zabraňujú starnutiu kože
    Vedci z Mexika nedávno odhalili, že Chia semienka majú takmer dvakrát vyššiu koncentráciu antioxidantov, než sa pôvodne myslelo. Navyše bolo dokázané, že vyšší obsah umožňuje zastaviť až 70% neblahých účinkov voľných radikálov. Chia semená tak môžu zabrániť predčasnému starnutiu pokožky v dôsledku zápalu poškodením voľnými radikálmi.chia

 

  1. Hrsť chia semienok sa rovná dennému príjmu vlákninychia-4
    Chia semienka obsahujú super-vysoký obsah vlákniny – takmer 11 gramov na necelých 30 g chia semienok. Hrsť chia semienok Vám tak môže poskytnúť odporúčaný príjem vlákniny na celý jeden deň. Vláknina má okrem iného zásadný význam pre schopnosť vášho tela vyrovnávať hladinu inzulínu v krvi a taktiež pomáha podporovať pravidelnosť stolice.

 

  1. Dokáže liečiť cukrovku
    Vzhľadom k tomu že chia semená sú bohaté na kyselinu alfa-linolenovú a vlákninu, rozhodli sa výskumníci z University of Litoral v Argentíne vyskúmať, ako môžu pomôcť zabrániť metabolickým poruchám ako dyslipidémia (prebytočný tuk v krvi) a schopnosť inzulínovej rezistencie – čo sú dva faktory vo vývoji diabetu. Závery uverejnené v časopise British Journal of Nutrition sú ohromujúce: Chia semená pri pokuse na laboratórnych myšiach dokázali celkom zabrániť vzniku dyslipidémie a inzulínovej rezistencie. V krvi myší sa nenašiel zvýšený cukor, napriek tomu, že tvoril 65% ich potravy po dobu celých 3 týždňov. Kontrolná skupina myší, ktorá chia semienka v potrave nedostávala, naproti tomu z 85% ochorela na cukrovku.chia-5

 

Musíme spomenúť, že zaujímavé zdravotné výhody má aj chia olej. O tom ale až niekedy nabudúce…

Doprajte svojmu iPhone „trocha“ luxusu

Značka Brikk miluje zlato. V minulosti nim pokryla nielen vôdzky na čivavy, či výnimočný fotoaparát Nikon DF, ale aj všetky modely chytrých telefónov iPhone od Apple.

Preto niet divu, že už aj ten siedmy v rade má svoj zlatý obal. Tento krát šiel ale Brikk ešte ďalej. Uprednostňujete 24 karátové zlato, platinu, alebo diamanty? Alebo radšej všetko dohromady? Vyberať môžete hneď zo štyroch kolekcií. Ceny Lux iPhone 7 začínajú na sume 7 600 eur za kolekciu Classic, 12 330 eur zaplatíte za modely Deluxe, kolekcia Solid vás vyjde na 23 700 eur a na zákazku vyrábané modely Bespoke si pripravte čiastku od 28 150 eur až do neuveriteľných 1 232 000 eur.

Rýchlo a zbesilo 8. sa blíži!

Megaúspešný hollywoodsky trhák Rýchlo a zbesilo, pôvodne venovaný extrémne upraveným automobilom a ich akčným majiteľom a sexi majiteľkám, sa pomaly prepracoval na úroveň najlepších akčných filmov. Na jar 2017 príde do kín už jeho ôsme pokračovanie a my vám už teraz ponúkame pohľad na oficiálny trailer, ktorý vás zaručene priláka do kín.

 Okrem množstva rozbitých áut sa krachu tento krát nevyhne ani rodinný zväzok hlavnej postavy celej série – Vina Diesela alias „Dom Toretta“. Jeho protivníkov si zahrali skvelí akční hrdinovia Dwayne „The Rock“ Johnson a Jason Statham.fast-8

Role zloducha, alebo lepšie povedané zlodušky, sa zdarne ujala Charlize Theron. Jej úloha Femme fatale ,Cipher´ je vo filme s názvom „Fast & Furious 8“ skutočne chaotická a čo je najviac prekvapujúce – podpory sa jej dostane práve od „Doma“, ktorý sa otočí chrbtom k svojej rodine.

Nový trailer ukazuje, ako ,Dom´ podrazí svojho parťáka ,Hobbsa´ (Dwayne Johnson), ktorý skončí vo väzení priamo so svojim starým sokom ,Shawom´ (Jason Statham).

Aby zvyšok rodiny dokázal zastaviť ,Cipher´ s ,Domom´, musia sa voľky-nevoľky spojiť fast-8-2práve so ,Shawom´. Ako je už z prvej ukážky jasné, ôsme pokračovanie nebude v ničom zaostávať za predošlými časťami série Rýchlo a zbesilo. Práve naopak – naháňačka obrneného transportéra s ponorkou tu rozhodne ešte nebola!

Hoci si v tejto časti museli producenti vystačiť bez Paula Walkera, veríme že aj tento diel sa u fanúšikov ujme.

Do kín sa najnovší diel série Rýchlo a zbesilo dostane 14. apríla 2017.

Oficiálny trailer:

 

Hitom tohtoročnej zimy je horúci cider

Sezóna vianočných trhov a stretnutí s priateľmi pri pohári punču je v plnom prúde, a vy už máte iste ponuku horúcich nápojov v stánkoch so sviatočnými špecialitami podrobne zmapovanú. Čo tak vymeniť klasický punč za niečo iné príjemne hrejivé? Za nápoj, ktorý tradične zahreje zvnútra a zároveň je netradičný a trendy? Vyskúšajte niektorý z horúcich miešaných drinkov so ciderom Strongbow! Značka ich túto zimu prináša na obohatenie nápojového lístka vo vybraných prevádzkach, na vianočných trhoch či v zimných strediskách. S našimi receptami ich jednoduchú prípravu môžete vyskúšať dokonca aj v pohodlí domova.

 Cider Strongbow si za necelé dva roky po uvedení na trh našiel cestu k chuťovým pohárikom slovenských konzumentov, a v súčasnosti dosahuje približne 85 %-ný podiel na trhu ciderov u nás. „Tento úspech, rovnako ako tohtoročná novinka Strongbow Dark Fruit, ktorý sa zo všetkých krajín najlepšie predáva práve na Slovensku, nás presvedčil, že Slováci milujú cider aj inovácie. Preto sme sa pre túto zimu rozhodli priniesť niečo inovatívne pre segment Food aj Horeca“, hovorí Peter Nikodém, brand manager značky Strongbow v spoločnosti HEINEKEN Slovensko a dodáva: „V maloobchodných predajniach si konzumenti môžu vybrať limitovanú zimnú edíciu Strongbow Winter Spice – cider s chuťou vianočných korenín, ktorý chutí výborne na ľade aj horúci v šálke.  Pre Horeca prevádzky sme pripravili sériu miešaných nápojov s horúcim Strongbow Gold Apple, Red Berries a Dark Fruit.“ Originálne miešané drinky s receptúrou pripravenou exkluzívne pre značku Strongbow sú k dispozícii vo vybraných Horeca prevádzkach ako netradičná alternatíva hrejivých alkoholických nápojov počas zimných mesiacov.

Ako na to?

Príprava miešaých nápojov so Strongbow je jednoduchá, a zvládne ich aj menej skúsený barman či dokonca amatér v pohodlí domova. Základom je vždy jedna z chuťových variácií cideru Strongbow, doplnená o tvrdý alkohol z bežnej ponuky, a kombinácia sa dochutí citrónovou šťavou a medom alebo ochuteným sirupom. Ingrediencie sa v bare zmiešajú v džezve a nápoj sa zohreje naparovacou tryskou, doma stačí zložky zmiešať v menšom hrnci a zohriať, nie prevariť. Ideálne je podávanie v sklenej šálke určenej na horúce nápoje v objeme 470 – 500 ml, ktorú je vhodné vopred nahriať, aby sa predišlo rýchlemu schladeniu nápoja. Pred samotnou prípravou si pripravte dekoráciu podľa receptu, ktorá umocní celkový dojem a arómu nápoja. Dôležité je nápoj podávať vždy horúci a najmä s úsmevom pre svojich hostí.

 

RECEPTY

STRONG PIRATE – Strongbow Gold Apple a rumstrongbow-strongpirate

  1. Do džezvy alebo hrnca s objemom 1 l nalejeme 40 ml rumu. Pridáme čerstvú šťavu z mesiačika citróna, 0,33 l cideru Strongbow Gold Apple a 10 ml medu.
  2. Jemne premiešame celý nápoj lyžicou a zohrejeme naparovacou tryskou alebo v hrnci na platni.
  3. Po zohriatí nápoj prelejeme do servírovacieho pohára, pohár dodekorujeme plátkom citróna a tromi plátkami čerstvého jablka nastoknutými na špajdli. Vianočnú arómu nápoja umocníte pridaním tyčinky celej škorice.

 

 

PEARL LOVE – Strongbow Gold Apple a hruškovicastrongbow-pearlove

  1. Do džezvy alebo hrnca s objemom 1 l nalejeme 40 ml hruškovice. Pridáme čerstvú šťavu z mesiačika citróna, 0,33 l cideru Strongbow Gold Apple, 10 ml medu a 10 ml vanilkového sirupu.
  2. Jemne premiešame celý nápoj lyžicou a zohrejeme naparovacou tryskou alebo v hrnci na platni.
  3. Po zohriatí nápoj prelejeme do servírovacieho pohára, pohár dodekorujeme plátkom citróna a plátkom čerstvej hrušky jemne posypanej škoricou a podávame.

 

SWEET GRENADE – Strongbow Red Berries a Fernet Citrusstrongbow-sweetgrenade

  1. Do džezvy alebo hrnca s objemom 1 l nalejeme 40 ml Fernetu Citrus. Pridáme čerstvú šťavu z mesiačika citróna, 0,33 l cideru Strongbow Red Berries a 10 ml sirupu grenadína.
  2. Jemne premiešame celý nápoj lyžicou a zohrejeme naparovacou tryskou alebo v hrnci na platni.
  3. Po zohriatí nápoj prelejeme do servírovacieho pohára, pohár dodekorujeme plátkom citróna a vetvičkou rozmarínu a podávame.

 

VANILLA inCIDER – Strongbow Red Berries a Metaxastrongbow-vanillaincider

  1. Do džezvy alebo hrnca s objemom 1 l nalejeme 40 ml Metaxy. Pridáme čerstvú šťavu z mesiačika citróna, 0,33l cideru Strongbow Red Berries a 10 ml vanilkového sirupu.
  2. Jemne premiešame lyžicou a zohrejeme naparovacou tryskou alebo v hrnci na platni.
  3. Po zohriatí nápoj prelejeme do servírovacieho pohára, pohár dodekorujeme hrubším plátkom pomaranča a vetvičkou mäty a podávame.

 

GIN IN FOREST – Strongbow Dark Fruit a ginstrongbow-gininforest

  1. Do džezvy alebo hrnca s objemom 1 l nalejeme 40 ml ginu. Pridáme čerstvú šťavu z mesiačika citróna, pridáme 0,33 l cideru Strongbow Dark Fruit a 10 ml malinového sirupu.
  2. Jemne premiešame lyžicou a zohrejeme naparovacou tryskou alebo v hrnci na platni.
  3. Po zohriatí nápoj prelejeme do servírovacieho pohára, pohár dodekorujeme plátkom čerstvého jablka a vetvičkou mäty a podávame.

 

DARK HERBS – Strongbow Dark Fruit a Becherovkastrongbow-darkherbs

  1. Do džezvy alebo hrnca s objemom 1 l nalejeme 40 ml Becherovky. Pridáme čerstvú šťavu z mesiačika citróna, 0,33l cideru Strongbow Dark Fruit a 10 ml levanduľového sirupu.
  2. Jemne premiešame lyžicou a zohrejeme naparovacou tryskou alebo v hrnci na platni.
  3. Po zohriatí nápoj prelejeme do servírovacieho pohára, pohár dodekorujeme mesiačikom čerstvého pomaranča a vetvičkou levandule.

3 dôvody, prečo (nielen) cez Vianoce raňajkovať ako olympionik

Raňajky Mateja Beňuša sú jednoduché, výdatné a také sladučké, že po nich určite nebudete mať chuť vrhnúť sa na celý plech vianočných sladkostí.

„Raňajky u mňa najčastejšie pozostávajú z ovsených vločiek alebo müsli s mliekom či s jogurtom,“ prezrádza Matej, ktorý na letných olympijských hrách v Rio de Janeiro vybojoval pre Slovensko striebro vo vodnom slalome. Úspešný športovec tak ukázal, že na vrcholové výkony si vystačí aj s výživou bežne dostupnou v sieti supermarketov, napríklad v jeho obľúbenej Bille, kde robí rodinné nákupy, aby odbremenil manželku na materskej dovolenke. Inšpirujte sa tipom olympionika a vyhrajte nad únavou!3b

Lacné a sýte

Ani v ére „superpotravín“ netreba rezignovať na jednoduchosť. Obilné vločky sú široko dostupná, trvanlivá a lacná potravina, ktorá vďaka bohatému obsahu zložených sacharidov nikdy nesklame, keď potrebujete nabiť telo energiou. Vysoký podiel minerálov robí z vločiek výživovo hodnotné jedlo a zdravšiu alternatívu k presladeným, prázdnymi kalóriami preplneným cereáliám.

Variabilné

Ovsené, pšeničné, ražné… s kravským mliekom či s rastlinným alebo s jogurtom… s hrozienkami, orechmi, čerstvými i sušenými kúskami ovocia… ako teplá kaša či studený mix… s medom či inými prírodnými sladidlami…  ťažko by ste hľadali variabilnejšie raňajky ako vločky. Môžete ich jesť sedem dní v týždni a vždy inak, aby ste sa vyhli chuťovej rutine.

(Nehriešne) sladké

Prirodzene sladká chuť vločiek a postupne sa uvoľňujúca energia je – zvlášť cez Vianoce – hneď zrána overenou „prevenciou“ pred neriadenými náletmi na sviatočný stôl prehýbajúci sa pod váhou pečených i nepečených dobrôt. Extra tip? Skombinujte zdravé raňajky s vianočným dezertom a pripravte si ovsené cookies zmiešaním vločiek, roztlačeného banánu, podrvených orechov, strúhaného kokosu a medu. Nechajte na 15 minút zapiecť pri teplote 200 stupňov Celzia a lahodná sladkosť bez výčitiek je na svete!
10-a

Foto: BILLA, Daša Šimeková

Vedeli ste? Nie je PRIM ako PRIM…

Asi každý z nás, narodených pred „nežnou revolúciou“ v roku 1989, nosil náramkové hodinky českej značky Prim. Vyrábajú sa dodnes, dvoma firmami, ktoré však už roky zápasia o právo na názov Prim.

 Jedna z nich sa špecializuje na kvalitné, skutočne v Čechách vyrábané hodinky s mechanickým strojčekom, ktoré nekúpite v žiadnom obchode. Robia sa na objednávku, vyrobia sa ich len stovky kusov, čaká sa na ne aj pol roka, stoja niekoľko tisíc eur a nosil ich napríklad aj Václav Havel, Barack Obama, alebo Nicolas Sarkozy.

Druhá firma, z Frýdku-Místku, predáva lacné „čínske“ hodinky označené názvom Prim, s cenovkou od 100 do 300 eur, ktorých vyprodukuje ročne desiatky tisíc. Tieto „lacné“ Primky vlastní napríklad aj náš pán premiér Robert Fico. Musíme však spomenúť, že sa jedná o vrcholný model vybavený komplikáciou známou pod názvom Tourbillon, ktoré sa predávajú za zhruba 5 000 eur.

Tá prvá firma – Elton hodinářská, a.s. momentále ťahá za dlhší povraz. Úrad priemyslového vlastníctva v Čechách totiž v novembri vydal rozhodnutie, že druhá spoločnosť MPM-Quality v.o.s. by už nemala používať názov Prim pre svoje výrobky. Toto rozhodnutie je právoplatné, sme teda zvedaví, kedy sa lacné „čínske“ Primky vytratia z pultov aj našich obchodov.

Zasa, na druhej strane – Primky boli vždy masovo vyrábanými, lacnými hodinkami pre bežný ľud. Boli však vždy vyrábané v Čechách a aj strojčeky boli pôvodné, české. To sa o dnešných lacných Primkách skutočne nedá povedať. Väčšina strojčekov pochádza z Číny, alebo v lepšom prípade z Japonska. Tie drahé naopak používajú pôvodné české strojčeky, a celá výroba prebieha v Novém Městě nad Metují, kde firma Elton sídli už 60 rokov.

A ako hodinky obidvoch výrobcov rozlíšite? Jednak podľa cenovky, ale aj tým že tie „pravé“ nesú názov Prim Manufacture 1949, zatiaľ čo tie „čínske“ majú len názov Prim.

P.S. : Musíme upozorniť, že tie hodinky, ktoré na fotografiách pôsobia „drahším“ dojmom, sú v skutočnosti tie lacnejšie „čínske“…