Zberatelia unikátnych automobilov zbystrite pozornosť: McLaren ponúka na predaj jeden z posledných modelov F1. Superšport s maximálnou rýchlosťou 390 km/h a motorom V12 od BMW je dodnes unikátom a predpokladá sa, že rozpúta doslova vojnu medzi záujemcami.
V 90-tych rokoch minulého storočia nepotrebovalo najrýchlejšie superšportové auto na svete žiadne turbodúchadlá, ani pohon 4×4, jazdilo na pomerne úzkych pneumatikách s priemerom 17 palcov, a nepotrebovalo ani žiadne špeciálne pomenovanie. Jeho meno znelo jednoducho: F1.
Vyvinula ho stajňa McLaren a poháňal ho grandiózny motor V12 od BMW. Vďaka svojej maximálnej rýchlosti takmer 390 km/h mu dlhé roky patril titul Najrýchlejšie auto na svete. Medzičasom je toto vozidlo mimoriadne uctievané a vyhľadávané, nakoľko takmer nedostupné. Oddelenie „McLaren Special Operations“ však teraz ponúka na predaj jeden z posledných postavených exemplárov. Čierny model F1 s číslom karosérie 069 bol vyrobený v roku 1988 a na jeho tachometri svieti cifra len 2 800 míľ. Ide o jeden z celkovo len 64 kusov vozidiel, ktoré mali povolenie jazdy po verejných komunikáciách. Jeho technické údaje sú aj po takmer 30 rokoch viac než fascinujúce: bez akéhokoľvek preplňovania ponúka vidlicový dvanásťvalec s objemom 6,1 litra najvyšší výkon 636 koní, čo postačuje na maximálnu rýchlosť 390 km/h. Model F1 je nekompromisný trojmiestny superšport, ktorý sa v interiéri obmedzuje len na to nevyhnutné. Kuriózne je rozmiestnenie sedadiel – pilot tróni pekne v strede, zatiaľ čo dvojica pasažierov sleduje dianie po jeho stranách v úzkych pretekárskych škrupinových sedadlách, so skvelým bočným vedením. Cenu za tento unikát McLaren nezverejnil, keďže model F1 vzrušuje stovky záujemcov po celom svete, predpokladá sa, že pôjde o sumu v nebeských výšinách. Posledný predaný model F1 priniesol svojmu populárnemu majiteľovi („Mr. Bean“ – Rowan Atkinson) na konto sumičku okolo 11 miliónov eur, napriek tomu, že ten s ním niekoľko krát nabúral. A to ho údajne používal len na nákupy…
Text: Martin Benkovič, foto: archív LPM