Domov Blog Stránka 165

V mestách už čoskoro bez naftových motorov: nahradia ich hybridy?

Foto: SITA/Marko Erd

Doprava produkuje v Európe štvrtinu emisií skleníkových plynov a je hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia vo veľkých mestách. Až 73 percent emisií pritom pochádza z cestnej dopravy. Preto čoraz viac miest ohlasuje stopku autám s naftovými motormi.

Začiatkom roka to odštartovali starostovia Paríža, Madridu, Atén a Mexika vyhlásením,  že od roku 2025 zakážu v centrách miest premávku vozidiel s dieselovými motormi. Nemecké mestá takisto bojujú so smogom a za najväčších vinníkov označili staršie modely „nafťákov“ V Berlíne, Mníchove a Hamburgu platia predpisy, ktoré zakazujú vjazd automobilom s vysokými emisiami toxických splodín.

foto: Gabriel Kuchta

 

Zákazy a platené zóny

Oxidy dusíka v týchto regiónoch tak zamorili ovzdušie, že Európska únia vydala posledné varovanie. K skupine miest s ekologickými zónami sa chce pridať aj nemecký Stuttgart. Mestské úrady plánujú od budúceho roku zakázať vozidlám s dieselovými motormi, ktoré nebudú spĺňať najprísnejšie normy emisií, vjazd do centra mesta.  Toto rozhodnutie súvisí s drasticky sa zhoršujúcou sa kvalitou ovzdušia v meste. Od začiatku roka boli normy koncentrácie jemného prachu v ovzduší prekročené už 30-krát a v uplynulom roku bol poplach vyhlásený  po dobu 63 dní.

Londýne zaplatia šoféri, ktorí chcú vojsť do centra, poplatok 11,5 libier.  Platená zóna zahŕňa niekoľko centrálnych štvrtí, ale v najbližšom čase je plánované jej rozšírenie. A to nie je všetko – mestské úrady Londýna oznámili, že od roku 2019 budú šoféri dieselových áut, ktorí sa budú  pohybovať v centre hlavného mesta, povinní zaplatiť denný poplatok  24 libier (okolo 27,5 €).  Aj v susednom Poľsku plánujú zaviesť zóny zákazu pohybu pre vozidlá  prekračujúce emisné limity výfukových plynov, a to až v 16 mestách – medzi inými vo Varšave, Krakove, Vroclave a Gdansku. Je len otázkou času, kedy sa s podobnými opatreniami pridá Praha či Bratislava

 

Menší záujem o diesel

Avizované zmeny a sprísnenie emisných noriem pre motoristov v Európskych krajinách sa začínajú prejavovať aj na  našom automobilovom trhu. Pred dvoma rokmi sa na Slovensku predalo dovedna 85 265 vozidiel – z toho bola približne polovica áut s naftovým motorom. V minulom roku predaj vozidiel vzrástol na 95 622, z toho tvorili dieselové motory 40% a benzín, hybridy a elektromobily spolu 60%. Od začiatku tohto roka klesajúci trend predaja vozidiel s naftovými motormi pokračuje – za prvé štyri mesiace predstavuje 40% predaných áut.

 

Predaj hybridov rastie

Klesajúci záujem o dieselové motory môže potvrdiť aj Toyota, ktorá je lídrom v oblasti hybridnej technológie  a ponúka najširší modelový rad. Od najmenšieho modelu Yaris až po SUV RAV4 má  hybridný pohon  zastúpenie takmer v každom segmente. Pred dvoma rokmi predala táto značka na slovenskom trhu 31% modelov s naftovým motorom, v minulom roku to bolo už len 22% a za prvé štyri mesiace tohto roka predaj dieselov klesol na 16%. Naopak, výrazný rast zaznamenali hybridy – v roku 2015 predali 13%, v uplynulom roku už 21% a za prvé štyri mesiace tohto roka si zákazníci odviezli 31% áut s hybridným pohonom.

PRIM ORLÍK ANTHROPOID – Pocta statočnosti československých parašutistov

Český výrobca hodiniek tradičnej značky PRIM, pripravil výnimočnú limitovanú edíciu náramkových hodiniek PRIM ORLÍK ANTHROPOID. Edícia obmedzená len na 75 kusov je určené pre tých, ktorí oceňujú a obdivujú statočnosť aj obete československých parašutistov, rovnako ako tých, ktorí prispeli k splneniu ich misie.

Nové hodinky samozrejme zaujmú všetkých, pre ktorých je model Orlík súčasťou hodinárskej histórie, ale aj zberateľov a záujemcov o originálne limitované edície autentických českých hodiniek PRIM.

Limitovaná edícia PRIM ORLÍK ANTHROPOID vychádza z pôvodného ikonického modelu Orlík, vytvoreného v novomestskej továrni na zákazku Československej armády na počiatku 60. rokov. Pre hodinky z limitovanej edície vytvoril konštrukčný tím spoločnosti ELTON hodinárska nový mechanický strojček, kaliber 103 s mimostrednou sekundovou ručičkou – práve tá bola charakteristická pre originálny model. Odkaz na prvé armádne československé hodinky je zrejmý aj v detailoch designu púzdra, ako je absencia dátumovky alebo nahradenie číselného indexu na pozícii „6“ mimostrednou sekundovou ručičkou.

Púzdro z nerezovej ocele je kalené špeciálnym tepelne chemickým procesom, ktorý zvýši tvrdosť ocele minimálne štyrikrát a zároveň zlepší antikorózne vlastnosti materiálu.
Zadné veko hodiniek zdobí štylizovaný znak československých parašutistov za II. svetovej vojny a samozrejme taktiež poradové číslo limitovanej edície 001 – 075. Na boku púzdra je frézovaný nápis ANTHROPOID.

Rovnako ako ostatné limitované edície, je taktiež táto výnimočná aj špeciálne navrhnutým a vyrobeným balením. V prípade ORLÍKU ANTHROPOID má podobu plátenej kapsy podľa vojenského vzoru. V drevenej krabici s unikátnou potlačou, vytvorenej len pre túto príležitosť je navyše k hodinkám priložený aj nôž Commandos značky Mikov, ktorý je signovaný rovnakým poradovým číslom ako zadné veko hodiniek.

 

510 koní v kompaktnom SUV? Toto dokáže len Mercedes…

Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé, Biturbomotor

Po úspešnej premiére na autosalóne v New Yorku sa v septembri začne dodávať stredne veľké vysokovýkonné SUV: Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ nielen s klasickou karosériou SUV ale tiež s tvarmi kupé. Dostupné bude aj ako ešte silnejší Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ rovnako s oboma podobami karosérie.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé, designo diamantweiß bright

 

Prvý raz a ako jediný vo svojej kategórii získa Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ osemvalcový biturbo motor s priamym vstrekovaním, ktorý pri objeme štyroch litrov ponúka dva rozdielne výkonnostné stupne: „základná“ verzia ponúka najvyšší výkon 476 koní a krútiaci moment 650 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,0 sekundy, a v prípade prevedenia S dosahuje výkon hodnotu až 510 koní a akrútiaci moment 700 Nm, pričom z 0 na 100 km/h vystrelí toto výnimočné SUV dokonca už za 3,8 sekundy.

Súčasťou výbavy nových modelov je podvozok odpružený vzduchom s adaptívnym nastaviteľným tlmením, pohonom všetkých kolies 4MATIC+ AMG Performance s úplne variabilným rozdeľovaním momentu, samosvorným diferenciálom zadnej nápravy ako aj vysokovýkonnou brzdovou sústavou. Príbuznosť so športovými vozidlami Mercedes-AMG zvýrazňuje mriežka chladiča AMG Panamericana, ktorá bola doposiaľ vyhradená rodine AMG GT.

V novom GLC 63 4MATIC+ a GLC 63 S 4MATIC+ je použitá 9-stupňová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT, pohon všetkých kolies AMG Performance 4MATIC+ a individuálny zážitok poskytnú štyri jazdné programy AMG DYNAMIC SELECT, umožňujúce komplexne zmeniť charakteristiku vozidla pričom modifikujú odozvu motora, prevodovky, komfortného nastavenia podvozku, riadenia, systému ESP či pohonu všetkých kolies.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+, Interieur: Leder Nappa Schwarz,

Model S má navyše k dispozícii jazdný program Race s parametrami nastavenými na maximálnu výkonnosť. Na zlepšenie trakcie a dynamiky jazdy má GLC 63 S 4MATIC+ elektronický samosvorný diferenciál zadnej nápravy s ešte presnejšou a rýchlejšou reguláciou.

Vlajkovú loď vysokovýkonných noviniek Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ a GLC 63 S 4MATIC+ pri ich uvedení predstaví exkluzívny mimoriadny model Edition 1, už obsahujúci významnú časť zo širokej ponuky pre ne pripravenej doplnkovej výbavy.

 

Video:

 

Skúsený Peter Žáček odjazdil dramatický pretek: penalizovaný aj víťaz

 V poradí druhý dvojzávod obľúbeného Slovenského okruhového pohára sa jazdil u južných susedov na okruhu Pannoniaring.

Už aj počasie predznamenávalo dramatický vývoj na dráhe. Ranná hmla a vlhkosť na trati komplikovala pretekárom voľný tréning, ktorý bol v dôsledku toho viackrát prerušený červenou vlajkou.

Jazdec na BMW M3-CS 3.0, Peter Žáček, v prvej kvalifikácii vybojoval v triede STC do
3.000 cm3  2.miesto za Mariánom Polónyim na BMW 130i GTR. Strata činila iba 0,569 sekundy.

Dráma v 1. preteku pokračovala ďalej a po niekoľkých ostrých súbojoch, plných predbiehacích manévrov a vzájomných kontaktov sa nášmu jazdcovi nakoniec podarilo M. Polónyiho na technickej trati predbehnúť. Po kontakte so súperom dostal 5 sekundovú penalizáciu, ktorá mala za následok výmenu poradia.

V 2.preteku potvrdil Peter Žáček svoje kvality a vybojoval prvé pódiové miesto. Za sebou, v druhom poradí nechal najväčšieho rivala pretekov, Mariána Polónyiho. Na treťom mieste skončil pretekár z Rakúska Mario Kranabetter na svojej Mazde MX-5 Turbo.

Po úspešných pretekoch vyjadril Peter Žáček svoje emócie takto: „Mrzí ma materiálna škoda na obidvoch vozidlách a penalizácia z prvého závodu. V druhom závode sa mi podarilo Mariána predbehnúť čisto a obhájiť si našu rýchlosť.“

www.petersport.com

Cestujete s deťmi na dovolenku? Poradíme vám, ako cestu zvládnuť čo najlepšie!

Ako urobiť cestu autom pre malé ratolesti príjemnú a pohodovú, ale zároveň bezpečnú pre celú posádku? Poradíme vám!

Chystáte sa v lete na dovolenku k moru či do hôr autom a máte malé deti? Cesta nemusí byť pre ne vždy fádna, prípadne plná nervozity a kriku. Prinášame tipy, ako si ju spríjemniť a čo pred cestou a počas cesty dodržať, aby bola nielen pohodová, ale zároveň aj bezpečná.

 

  1. Skontrolujte auto

Pred dlhšou cestou je na mieste nielen poriadne umyť a povysávať auto, ale hlavne dôkladne skontrolovať jeho technický stav, predovšetkým funkčnosť bŕzd – brzdového obloženia, doštičiek aj tlmičov, stav autobatérie, ďalej funkčnosť svetiel, stieračov či stav kvapalín, hustotu pneumatík. Skontrolujte si aj stav náhradných žiaroviek, náhradnú pneumatiku alebo opravnú sadu, stav lekárničky a prekontrolujte si aj potrebný počet reflexných viest a ich umiestnenie. Napríklad, ak sa chystáte do Rakúska či Talianska, musíte ich mať poruke, inak vás môžu pokutovať. Do zásoby si pribaľte aj letnú zmes do ostrekovačov. Hmyz či prach na ceste vie s viditeľnosťou okna urobiť svoje. A, samozrejme, nezabudnite skontrolovať aj stav klimatizácie a prípadne ju nechať vyčistiť. V horúčavách je na nezaplatenie.

 

  1. Zväčšite si veľkosť vozidla

Ak ste početnejšia rodina a chystáte sa stanovať či bývať na súkromí a batožinový priestor vášho vozidla vám nestačí, je dobré ešte pred dovolenkou zistiť, či nemáte možnosť zameniť na čas dovolenky vaše menšie vozidlo za väčšie. A nemusí ísť vždy o autopožičovňu. Napríklad ak máte k dispozícii služobné vozidlo aj na súkromné účely a spoločnosť využíva operatívny lízing, správu vozidlového parku, alebo má rámcovú zmluvu o poskytovaní mobility, dá sa na daný čas požiadať o krátkodobý prenájom iného, aj väčšieho vozidla. Hlavnou výhodou je, že dané vozidlo užívate 24 hodín denne, vrátane plnej starostlivosti a odbúraní administratívy. Už aj pri mesačných prenájmoch pritom môžete napríklad na Slovensku využívať aj palivové karty.

 

  1. Bez kontaktov ani na krok

Najmä pri ceste do zahraničia si prekontrolujte aktuálnosť kontaktov na asistenčnú službu, ktorá by mala byť k dispozícii nonstop v každej krajine, ale aj na slovenské konzulárne oddelenie v danej krajine. Obvykle by vám mala po prechode hraníc prísť prostredníctvom mobilného operátora od Ministerstva zahraničných vecí SR aj sms s kontaktom, kam v prípade nehody, krádeže či inej poistnej udalosti volať. Získate tak cennú pomoc, ako vzniknutú situáciu riešiť.

 

  1. Myslite na poistenie

Pri kontrole platnosti cestovných dokladov určite neprehliadnite aj platnosť zelenej karty, ktorá potvrdzuje medzinárodné poistenie zodpovednosti za škodu. Hlavne pri vstupe do nečlenských krajín EÚ sa môže stať, že vás bez nej do krajiny ani nepustia. V aute by ste mali mať pre prípad potreby aj tlačivo správy o nehode. Pred cestou tiež zvážte havarijné poistenie vozidla, pripoistenie, ako aj vaše cestovné poistenie.

 

  1. Neriskujte

Aj tá najlepšia poistka je vám nanič, ak jazdu neprispôsobíte stavu vozovky, vediete vozidlo bez vodičského preukazu či s požitím alkoholu. Poisťovňa vám môže krátiť plnenie aj vtedy, ak vám vznikla škoda na vozidle, lebo ste neprispôsobili jazdu stavu vozovky. Napríklad ste jazdili po zaplavenej ceste či sa snažili nasilu prejsť prekážky, ako napríklad spadnutý strom po víchrici. Poisťovňa to môže zobrať ako úmyselné zavinenie a plnenie rovnako odmietnuť či krátiť.

 

  1. Myslite na bezpečnosť

Hoci dlhá cesta autom býva únavná, vždy musíte dbať o bezpečnosť nielen seba, ale aj celej posádky vo vozidle. V prvom rade, bezpečnostný pás používajte nielen vy, ale aj deti. Hneď na začiatku si nastavte sedadlo a opierku tak, aby ste mali chránenú hlavu aj krk. Na ceste dodržujte bezpečnú vzdialenosť, ako aj povolenú rýchlosť. Vždy sa koncentrujte. Moment nepozornosti vás môže stáť život. Robte si prestávky každé dve hodiny aspoň na 15 minút. Ak cítite únavu, zastavte na najbližšom odpočívadle. Ak patríte k „nočným cestovateľom s deťmi“, nevydávajte sa na dlhú cestu bez predošlého niekoľkohodinového spánku. Počas jazdy neposielajte sms, ani netelefonujte. Ak potrebujete telefonovať, použite hands-free zariadenie. A, samozrejme, predvídajte, pozorujte a buďte na ceste riadne osvetlení aj vy.

 

  1. Dobrodružstvo cez prestávku

Snažte sa vyhnúť tomu, aby bola cesta autom pre deti, najmä ak sú malé, nudná. Predídete ich mrnkaniu v aute, ktoré by vás pri jazde zbytočne znervózňovalo. Pripravte ešte pred cestou pre deti hry či maľovanky, ktorými si cestu autom môžu krátiť. Hru v aute však môžete prepojiť aj s pozorovaním okolitej krajiny, ktorou prechádzate, a hádaním, kde sa čo skrýva. Pozrite si pre istotu vopred aj možné destinácie, kde by ste v prípade potreby mohli prespať, prípadne zaujímavé miesta, ktoré by ste v rámci pravidelnej prestávky mohli navštíviť.

 

  1. Nehodu zdokumentujte

Ak predsa len dôjde k poistnej udalosti, jej priebeh riadne zdokumentujte bez ohľadu na to, či privoláte políciu alebo nie. Políciu privolajte určite vtedy, ak si nie ste istí výškou škody či určením vinníka. Vodič by mal zavolať políciu vždy, keď je predpokladaná škoda vyššia ako 4 000 eur. Prípadne aj v prípadoch, ak ju nevedia odhadnúť alebo vodičovi spôsobil škodu niekto iný.

 

  1. Nelákajte zlodejov

Ani počas prestávok, ani pri odstavení vozidla na parkovisku pred hotelom zbytočne nelákajte zlodejov interiérom, teda ponechaním akýchkoľvek hodnotných vecí v aute. Nenechávajte vozidlo ani na opustených miestach, kde majú zlodeji dostatok času a priestoru na prekonanie zabezpečení. Pri opustení vozidla aktivujte všetky spôsoby zabezpečenia, ktoré vozidlo má. V prípade krádeže vecí vo vozidle platí, že poisťovňa preplatí škodu len vtedy, ak veci neboli voľne pohodené a viditeľné. Teda napríklad došlo k škodám na elektronických prístrojoch, ktoré sú pevne spojené s vozidlom, či ku krádeži vecí z batožinového priestoru vozidla.

 

Milujete motorky? Vyhrajte pre svojho „haríka“ úpravu v hodnote 5 000 eur!

Harley-Davidson spúšťa v týchto dňoch svoju špeciálnu letnú súťaž, na ktorej konci jeden šťastný výherca získa odmenu v podobe úpravy motocykla v hodnote 5000 eur!

Stačí, ak si do 7. júla zakúpite akýkoľvek motocykel rady Dark Custom a následne treba mať už len šťastie pri náhodnom výbere. V rámci súťaže je možné absolvovať aj skúšobnú jazdu, ktorá však pre zaradenie do súťaže nie je podmienkou. A stranou nezostanú ani tí, ktorí si motocykel objednali už skôr, ale zaplatia ho až v tomto období.

 Harley-Davidson plní sny aj úpravou presne podľa vašich predstáv

Momentálne najpopulárnejší rad motocyklov Harley-Davidson: Dark Custom, ponúka záujemcom ďalší príjemný bonus. Akcia sa vzťahuje na modely Street 750, Street Rod, Iron 883, Forty-Eight, Roadster, Street Bob, Fat Bob a Low Rider S.

Úpravy motocyklov sú jednoznačne dlhodobým trendom a s akou inou značkou by mali byť najviac spájané, než s Harley-Davidson. Už len katalóg doplnkov zahŕňa tisíce položiek a v kombinácii s umom našich dealerov dokážeme pripraviť jedinečný stroj na mieru skutočne ktorémukoľvek zákazníkovi, čo každoročne demonštrujeme aj v našej súťaži dealerských prestavieb Battle of the Kings. Teraz majú naši noví zákazníci, ktorí o customizácii primárne neuvažujú, šancu získať pri kúpe akéhokoľvek motocykla z rady Dark Custom realizovanej do 7. júla úpravu novozakúpeného stroja v hodnote 5 000 eur. Táto čiastka zahŕňa doplnky a prácu našich dealerov a jeden šťastný výherca si tak splní sen o motocykli presne podľa svojich predstáv,“ na tlačovej besede uviedol Michal Frič, Marketing manager Harley-Davidson pre strednú a východnú Európu.

Doplňme, že jediný výherca bude vybraný 10. augusta a informáciu o svojej výhre obdrží 22. augusta. Zároveň je však stále aktuálna aj limitovaná jarná kampaň, kedy pri kúpe ľubovoľného motocykla z rady Sportster s obsahom 1 200 cm³ a Dyna získa servis svojho stroja na 2 roky úplne zdarma.

 

Bližšie informácie o súťaži nájdete na:

https://ridedarkcustom.harley-davidson.com/cs_CZ/

alebo v jednotlivých dílerstvách Harley-Davidson v Bratislave, Prešove a Banskej Bystrici.

KDE BOLO, TAM BOLO… interaktívny a kreatívny rozprávkový festival rúca kreativitou všetky bariéry!

Už o niekoľko dní sa otvoria pomyselné brány VI. ročníka rozprávkového festivalu KDE BOLO, TAM BOLO… Jedinečné interaktívne a kreatívne podujatie určené nielen tým najmenším, ale aj ich rodičom sa uskutoční

10.-11. júna v Starej tržnici v Bratislave.

Nosnou témou tohto ročníka je opäť svet Inakosti, akejkoľvek. Kreativite a fantázii sa medze nekladú! Inakosť je inšpirujúca  a mala by sa stať prirodzenou súčasťou nášho bytia.

Aj v roku 2017 je festival KDE BOLO, TAM BOLO… o tolerancii, stieraní hraníc, predsudkov a stereotypov k chorým a hendikepovaným. Je o stavaní mostov porozumenia kreatívnym a interaktívnym spôsobom. Je o rozprávke, kde každý má šťastný priestor pre šťastné detstvo.

Každé dieťa je výnimočné!“

KDE BOLO, TAM BOLO je rozprávková krajina, v ktorej sa fantázii a kreativite medze nekladú, preto tu neexistujú žiadne bariéry ani predsudky. Sny všetkých detí, či už zdravých, chorých, hendikepovaných (a nielen detí) sa tu stávajú aspoň na chvíľu skutočnosťou,“ hovorí organizátorka a zakladateľka festivalu architektka Broňa Tarnócy.

Centrum hlavného mesta ovládne festival plný neutíchajúcej detskej radosti, kreativity a zážitkov získaných cez pestrú paletu výtvarného umenia, hudby, tanca, fotografie, módy, ale aj chuťových pohárikov. Na množstve kreatívnych a najmä interaktívnych workshopov, ktoré prebehnú pod taktovkou známych osobností spoločenského a kultúrneho života, sa vyšantia všetky deti, ako aj deti so sluchovým postihnutím, keďže celé podujatie bude tlmočené do posunkového jazyka.

Farebná zmes aktivít a tvorivý proces prinesú účastníkom mnohé nezabudnuteľné chvíle, pohodu a najmä dobrú náladu.

Inakosť je darom. Byť iný a sám sebou inšpiruje! Toto úžasné podujatie vo mne prebúdza detskú tvorivú dušičku. Teším sa, že mám opäť možnosť aktívne prispieť k zážitkovej energii tohto festivalu,“ hovorí známy herec a moderátor Roman Pomajbo, ktorý, spolu so Janette Maziniovou Motlovou z neziskovej organizácie Eduma, prevedie deti  obľúbeným workshopom a interaktívnou besedou „Deti deťom“. Deti sa na festivale budú môcť stať maliarmi, architektmi, módnymi návrhármi, kuchármi, hercami, hudobníkmi či  umelcami. Sobotný festivalový program otvorí výstava víťazných prác e-lerningového kurzu Deti a architektúra, ktorý organizuje Občianske združenie Euroarch (v nedeľu sa bude konať slávnostné výhlásenie víťazov). Malí kreatívci budú môcť  zároveň sledovať úžasné detské divadielko či spoznávať svet plný farieb, cudzokrajných chutí a vôní pod taktovkou kuchárov zo sveta v rámci FOOD workshopu.

Pre malé parádnice bude pripravený FASHION workshop pod taktovkou známych módnych návrhárok Dany Kleinert, Moniky Vontszemuovej, Lenky Sršňovej a Kristíny Vontszemuovej. Modely, ktoré deti navrhnú a ušijú, budú môcť aj predviesť v záverečnom defilé. Známa návrhárka krásnych čeleniek Hogo Fogo, Slávka Toscherová, vyrobí s deťmi doslova umelecké diela. Stať sa na chvíľu hudobníkom? Áno, v podaní speváčky Lucky Lužinskej je pripravených niekoľko príjemných prekvapení. Počas workshopu Farebné sny si deti vytvoria originálne interiérové doplnky, ktoré budú zdobiť ich detskú izbičku. Celú starú tržnicu roztancuje fantastická Aron Mitu so svojou skupinou.

Malých architektov svetom architektúry prevedie tím významných architektonických ateliérov a osobností architektúry. Deti si budú môcť navrhnúť a vytvoriť vlastný domček Inakosti pre svojich priateľov, ktorí k nám prišli bývať z krajiny Inakosť. Rozvíjať jemnú motoriku, technické myslenie, sociálne interakcie či dopravné zručnosti budú môcť deti prostredníctvom nádherných slovenských drevených stavebníc Moy Toy.

Vyskúšať si prácu výtvarníkov, umeleckých maliarov či sochárov? Áno, pod taktovkou skvelých umelcov Ašot Haasa, Erika Šilleho a manželov MonikyBohuša Kubinských.

Dá sa hovoriť rukami a počúvať očami? Ako sa dá tancovať a spievať, ak nepočujem? Na festivale sú pripravené opäť i špeciálne workshopy s hlavnými hrdinami Počujkou a Počujkom. Naši hostia naučia vaše detičky vážiť si svoje ušká a pomáhať tým, čo zdravé ušká, žiaľ, nemajú. Ľubka a Fero Majtánovci z OZ Nepočujúce dieťa vás budú sprevádzať pestrofarebným svetom, kde všade znie smiech, radosť a džavot.

Pripravili sme pre vás i veselé hračkovaky, ktoré majú pre všetkých prichystané legové tajomstvá! Budete mať možnosť kreatívne tvoriť a precvičiť si nielen prsty ale i predstavivosť. K dispozícií budú aj pásky na oči, ktoré nás naučia, aké to je vidieť viac srdcom ako očami a posunú tak hranice našej kreativity ešte o kúsok ďalej. Na vlastnej koži môžete zažiť i pocit slabozrakého pri hre plnej pocitov – Memonik, ktorá získala za svoju unikátnosť významné ocenenia. 

Chcete objaviť vzácny Talent svojich miláčikov? Neváhajte a príďte na workshop Myslenie prvej ligy, kde spoznáte silné stránky a talenty svojich detí. Dáša Černá GejdošováZuzka Haasová zoberú vás i vaše deti na cestu za úspechom a objavom vlastného potenciálu.

Do krajiny fantázie vás prostredníctvom príbehu o rybke, princeznej či rakete, zoberie ilustrátorka AnU, Anna ČernákováĽubica Borš, spoluzakladateľka Mini Artist. Čo v príbehu objavíte, farbami si zachytíte. Výsledkom vašej práce bude umelecké dielo – tričko, jedinečné a inaké ako každý z nás.

Už tradíciou festivalu je i podpora chránených dielní, ktoré budú mať prostredníctvom Trhu chránených dielní tento rok vskutku bohaté zastúpenie. Chýbať nebude ani rodičovský kútik, kam môžu deti bezpečne odložiť svojich rodičov a tí si tu vychutnajú šálku dobrej kávy či prečítajú skvelú knihu.

Záštitu nad festivalom KDE BOLO, TAM BOLO… 2017 prijal primátor mesta Bratislavy Ivo Nesrovnal. Interaktívny a kreatívny festival KDE BOLO, TAM BOLO… je súčasťou Bratislavského kultúrneho leta a hradných slávností a záštitu nad festivalom prijal i Vladimír Grežo, riaditeľ BKIS. Podujatie ARCHinak/ARCHinak sa koná pod záštitou predsedu Slovenskej komory architektov Imricha Pleidela a spoločnosti VELUX Slovensko.

Generálnym partnerom KDE BOLO, TAM BOLO… je Telekom.

Hlavným partnerom je Poisťovňa Slovenskej sporiteľne a spoločnosť VELUX Slovensko.

 Myšlienku festivalu podporili Bratislavský samosprávny kraj, nezisková organizácia Eduma a nadačný fond Telekom pri Nadácii Pontis.

Ak sa chcete s nami zatúlať do rozprávky, tvoriť a snívať spolu s deťmi, tak neváhajte a príďte 10– 11. júna medzi nás do Starej tržnice v Bratislave.

Viac informácii o festivale a programe nájdete na:

www.kdebolotambolo.com

https://www.facebook.com/pages/KDE-BOLO-TAM-BOLO/338773879507704?ref=bookmarks

Viete, ako spoznáte ten skutočný, pravý rum?

Súčasná doba je zvláštna… Aspoň v tom ohľade, že nahráva istým nepravdám, ktoré ovplyvňujú nás všetkých. Ako zákazníci nie sme radi klamaní a začíname pátrať po tom, čo jeme a aké výrobky používame. Čo sa týka alkoholu, nie sme ešte zatiaľ tak ďaleko. A to by sa malo zmeniť. Ono totiž nie je rum ako rum…

Možno si v bare práve dopriavate pohárik s pocitom, že ste si vybrali dobre – avšak nemusí to byť tak úplne pravda. Ako ale spoznať ten pravý rum, ktorý sa naň iba nehrá?

Skutočný rum musí byť vyrobený z cukrovej trstiny a musí mať minimálne 37,5 % alkoholu. Mnohí výrobcovia sa snažia zákazníkov oklamať rôznym spôsobom, napríklad tak, že prezentujú slovo rum nie ako označenie výrobku, ale v mene firmy, ktorá je veľkým písmom na etikete.

Kvalitu rumu potom určuje predovšetkým zrenie a postup, nie cena. Lacnejším „rumom“ je chuť dodávaná dochucovadlami, ktorá nie sú nevyhnutné!

To dokazujú napríklad aj rumy Havana Club Añejo Especial, kde sa na chuti podieľa dvojité zrenie. Rum po prvý krát zreje v nových sudoch z bieleho dubu, ktorý mu dodá jemný nádych vanilky, a po dva a pol roku sa presunie do starých sudov, čím získa intenzívnu a bohatú chuť.

Systém Solera vs. blendovanie

Pri zrení rumu sa používajú dve metódy – solera systém a tzv. blendovanie. Solera systém uvádza na fľaši najstaršiu kvapku bez ohľadu na to, ako je veľká. Pokiaľ je vo fľaši čo i len jedno percento desaťročného rumu, tak už je na etikete prezentovaný vek desať rokov aj keď v priemere by bol vek napríklad len päť rokov. Výrobca Havana Club používa blendovanie, pretože im to voči zákazníkom príde korektnejšie. Prezentuje sa najmladšia kvapka, napr. keď si kúpite sedemročný rum Havana Club, môžete si byť istí, že najmladšia časť je stará 7 rokov aj keď v priemere sa jedná o 10 ročný rum.

Záleží vám na tom, či pijete skutočný a kvalitný rum plný chuti? Potom si dajte pozor na to:

– aby mal min. 37,5 % alkoholu

– bol vyrobený z cukrovej trstiny

– zrel metódou blendovania

– chuť mu nebola dodávaná umelo prostredníctvom dochucovadiel, ale zrením v sudoch

Prvý slovenský tím na svetoznámych pretekoch: Miro Konôpka pokrstil auto na 24h Le Mans

Slovenský prototyp Ligier JS P217 Gibson, s ktorým náš tím ARC Bratislava odštartuje v tohtoročnej edícii slávnych pretekov 24h Le Mans, už má svoje meno. Pretekár a majiteľ tímu Miro Konôpka spolu s členmi svojho tímu ho pokrstili rýdzo slovenským menom ONDREJ.

 

 

Krstným otcom tohto špeciálu sa stal herec Činohry SND Tomáš Maštalír.

Každé auto v Le Mans musí mať svoje meno,“ vysvetľoval prítomným na slávnosti pred Starou tržnicou v Bratislave Miro Konôpka. „My sme prvý slovenský tím na týchto pretekoch, a tak sme si vybrali pekné slovenské meno Ondrej. Medzi mechanikmi sa to už uchytilo, a tak tomuto nádhernému a rýchlemu autu dnes môžeme oficiálne dať toto meno.  Som rád, že úlohu krstného otca prijal Tomáš Maštalír, ktorý má sám k pretekaniu veľmi blízko.“

Známy herec pokrstil prototyp kategórie LM P2 originálnym francúzskym šampanským: „Nezostáva mi nič iné, iba popriať tomuto autu veľkú rýchlosť, výdrž a veľa šťastia v pretekoch, ktoré budeme všetci v júni sledovať,“ povedal pri krstení Tomáš Maštalír.

Legendárne preteky 24h Le Mans sa na okruhu La Sarthe začínajú v sobotu 17. júna. Tím ARC Bratislava odcestoval na oficiálne testovanie už v sobotu 27. mája. Držme im spoločne palce, priatelia!

Vodíkové autá dostali zelenú – zatiaľ ale iba v Japonsku…

Spoločnosti Toyota Motor Corporation, Nissan Motor Corporation, Honda Motor, JXTG Nippon Oil & Energy, Idemitsu Kosan, Iwatani Corporation, Tokyo Gas, Toho Gas, Air Liquide Japan, Toyota Tsusho Corporation a Japonská rozvojová banka podpísali predbežnú zmluvu o spolupráci v rámci rozsiahleho projektu výstavby vodíkových čerpacích staníc pre vozidlá poháňané palivovými článkami (FCV).

Cieľom predbežnej zmluvy je urýchliť výstavbu vodíkových čerpacích staníc v súčasnej ranej fáze komerčného využívania vozidiel FCV, a to formou „celojaponského“ prístupu, založeného na spolupráci týchto 11 spoločností.

Nová snaha vychádza zo „Strategického plánu pre vodík a palivové články“ japonskej vlády z marca 2016, ktorého cieľom je do konca fiškálneho roku 2020 postaviť v Japonsku celkovo 160 funkčných vodíkových čerpacích staníc pre 40 tisíc vozidiel typu FCV.

Vzájomná spolupráca týchto spoločností by mala podporiť dopyt po vozidlách poháňaných vodíkovými palivovými článkami. Týchto 11 firiem zváži ešte v roku 2017 založenie novej spoločnosti. Jej cieľom by malo byť dosiahnutie stabilného tempa výstavby vodíkových čerpacích staníc, vyššej popularity vozidiel typu FCV a sebestačnosti komerčného prevádzkovania vodíkových čerpacích staníc prostredníctvom znižovania nákladov.

Ponuka sa rozširuje

Jedným z najnovších automobilov, do ktorých sa tankuje skvapalnený vodík, je aj nová Honda Clarity Fuel Cell. Jedná sa o prvé vozidlo s palivovými článkami na svete, ktoré má usporiadanie sedanu pre päť cestujúcich (konkurenčná Toyota Mirai odvezie iba štyroch). Inovatívne zmenšovanie sústavy palivových článkov umožnilo uloženie kompletného hnacieho ústrojenstva pod kapotou. Ľahký, ale mimoriadne pevný rám s karosériou, ktorá predstavuje pokročilý prúdnicový dizajn prináša najdlhší maximálny dojazd zo všetkých vozidiel s nulovými emisiami na svete – až 650 km.

Do roku 2022 bude Honda v rámci európskych predvádzacích projektov prevádzkovať špeciálnu flotilu nových vozidiel Clarity Fuel Cell, na ktorých nebude predstavovať len svoje vedúce postavenie v zdokonalených palivových článkoch, ale aj pôsobivé vlastnosti týchto vozidiel v reálnych podmienkach.