Domov Blog Stránka 197

Abu Simbel. Egyptský poklad

Aj napriek tomu, že Egypt pre mnohých dnes nie je dovolenkovou destináciou číslo jedna, stále v sebe ukrýva nespočetné množstvo krásnych a historicky vzácnych miest, pre ktoré stojí za to oddať sa orientálnej atmosfére krajiny. Abu Simbel a chrámy, ktoré postavil slávny faraón Ramzes II. sa stali ikonou celého Egypta a nosia v sebe zakliatu príťažlivosť starovekých pamiatok, ktoré vznikali neďaleko životodarného Nílu.

Niekoľko hodín cesty z mesta Asuán sa rozplynie v čase a návštevník sa odrazu ocitne na prahu areálu, kde stoja chrámy Abu Simbel. Z fasády sa vynoria štyri postavy zakliate do kameňa v podobe panovníka Ramzesa II. hľadiace do diaľky pred sebou. Dokonalý pohľad. Dnes tvoria Abu Simbel dva chrámy. Jeden patrí kráľovi Ramzesovi II. a druhý má pod svojou ochranou kráľovná Nefertari. Oba chrámy mali vzniknúť ako pripomienka slávnej bitky pri Kádeši, kde sa na bojisku v dnešnej Sýrii neďaleko rieky Orontes stretli armády Ramzesa II. a chetitského panovníka Muwatalliho II. Stoja tu od 13.storočia pr.Kr. a podľa záznamov ich stavali stovky otrokov dlhých dvadsať rokov. Pôvodne však stáli úplne inde. Práve veľká záchranná akcia, ktorá tu prebiehala v rokoch 1964-1968 vhodila Abu Simbel do svetla svetových reflektorov. Priehrada ohrozovala toto vzácne staroveké dedičstvo a tak sa rozhodli archeológovia s inžiniermi pre radikálny plán. Chrámy so svojimi sochami rozsekajú na kamenné bloky a tie prenesú sem do bezpečia. Vďaka tomuto odvážnemu počinu, dnes chrámy stoja a stali sa jedným zo symbolov starovekého Egypta. Ak by svet stratil Abu Simbel, stratil by totiž veľký kus svojej vlastnej histórie. Sochy faraónov sa každým krokom zväčšujú až sa ocitneme pod jeho nohami. Tie má Ramzes vyložené na pieskovci vykladanom hieroglyfmi. Dnu do chrámu vedie úzka cestička na ktorej konci vidno len šero a rozutekané stĺpy. Prvý nádych ťažkého vzduchu je ohromný. Hrubé stĺpy siahajúce k stropu majú niekoľko metrov a všade naokolo po stenách sú hieroglyfy a obrázky premenené na rytiny. Medzi nimi sa objaví Osiris, ale bez pochýb je najslávnejším obrázkom postava samotného faraóna ako sa zúčastnil bitke pri Kádeší a z bojového voza strieľa na nepriateľa. Nie je ťažké uveriť, že kráčame najkrajším chrámom, aký počas svojej vlády nechal Ramzes II. postaviť. Svojho času tu uctievali bohov ako Amon či Ptah, no medzi nimi nemohol chýbať ani zbožštený Ramzes II. Naproti stojaca priehrada plná vody na sebe nesie niekoľko lodičiek a v diaľke sa z jemného oparu vynárajú neveľké pahorky. Z jej brehov sa vyrysuje celá panoráma Abu Simbel. Vidno oba chrámy ako stoja v tesnej blízkosti a ako je každý z nich úplne iný, hoci majú veľmi veľa spoločných čŕt aj osudov. Chrám kráľovnej Nefertari je menší z dvojice a hoci ho nezdobí tak monumentálny vstup ako u Ramzesa, stále dokáže svojou fasádou ukradnúť pohľady. Vstup do chrámu zdobí šesť postáv, tri z nich predstavujú Ramzesa, tri z nich Nefertari a hovorí sa, že je to vôbec po prvý krát, kedy sa v egyptskom umení zobrazil kráľ s kráľovnou takmer v rovnakej veľkosti. Pre egyptské umenie bolo typické znázorňovať dôležité osoby väčšie, aby každý hneď v prvej sekunde pochopil okolo koho sa točí reliéf či maľba. Hoci chrám zasvätili bohyni Hathor, rovnaké postavenie tu mala aj faraónova manželka a z historických zaujímavostí vieme, že sa stalo len druhý krát v histórii, kedy chrám venoval kráľ svojej kráľovnej. Stále tu cítiť romantiku onoho zabudnutého miesta so silou rozdúchavať sny a predstavy o starovekom Egypte.

Autor textu a foto: Tomáš Kubuš

Alkohol na svahu sa nemusí vyplatiť

Alkohol na svahu sa nemusí vyplatiť

Pokojné vianočné sviatky zvyknú v závere roka vystriedať oveľa bujarejšie oslavy Silvestra. Mnohí Slováci trávia prelom rokov na lyžiarskych svahoch. A hoci k vítaniu nového roka patrí aj prípitok, ak sa chystáte na svah, s alkoholom to radšej nepreháňajte.

Alkohol pod kontrolou
Ak nový rok zvyknete vítať s pohárom v ruke a na druhý deň sa chystáte na svah, pozor na zostatkový alkohol, ktorý sa v tele môže udržať aj na ďalší deň. Ľudský organizmus dokáže odbúrať len približne 0,1 promile alkoholu za hodinu. „Nezabúdajte, že alkohol v krvi často dodáva odvahu nezodpovedne riskovať, čo sa vám na svahu nemusí vyplatiť. Môžete privodiť úraz sebe alebo ďalším lyžiarom. Najčastejšími nehodami na svahu sú práve strety dvoch lyžiarov, ktoré sa niekedy končia fatálne“, upozorňuje hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Lucia Muthová.

Ak ste požili alkohol a utrpíte zranenie na svahu, poisťovňa vám môže znížiť náhradu škody primerane podľa toho, do akej miery bol príčinou nehody práve alkohol v krvi. Ak vám ale namerajú viac ako 1,5 promile, poisťovňa vám vzniknutú škodu nenahradí. Navyše podľa novely zákona o Horskej záchrannej službe, ktorá je v platnosti, môžete za nedisciplinované správanie na svahu dostať pokutu až do výšky 331 eur.

Na svah s poistením
Ak sa teda chystáte privítať nový rok na svahu u nás, či v zahraničí, nenechávajte nič na náhodu a pred cestou sa radšej poistite. Pri lyžovačke na Slovensku vás poistenie na jeden deň vyjde 0,66 eur a zahŕňa poistenie úrazu, batožiny a zodpovednosti za škodu. V prípade európskych lyžiarskych destinácií ako Rakúsko či Taliansko stojí kompletný balíček poistenia 1,70 eur vrátane liečebných nákladov a asistenčných služieb. Škoda na zdraví sa pritom môže vyšplhať na niekoľko desať až stotisíc eur.

Užitočné rady, ako si nepokaziť Silvester na svahu:

  • Na svah choďte vždy triezvy
  • Ak si nie ste istý prítomnosťou alkoholu v krvi, použite jednorazový tester na alkohol (kúpite ho v lekárni, či na benzínových pumpách)
  • Bezpečnosť na svahu zvýšite aj používaním reflexného bezpečnostného odevu alebo reflexných bezpečnostných prvkov
  • Nezabúdajte na lyžiarsku prilbu
  • Nenechávajte nič na náhodu a pred cestou na lyžovačku sa poistite

Povianočné zľavy sú v plnom prúde

Slováci opäť prepadli ošiaľu povianočných výpredajov, ktoré potrvajú ešte približne dva týždne. V priemere e-shopy zlacnia tovar o 16,5 %, no zľavy sa líšia podľa segmentov. Najviac zlacnela elektronika alebo zimné športové vybavenie. Vyplýva to zo štatistík nákupného radcu Heureka.sk.
Vianočné výpredaje v slovenských e-shopoch potrvajú zhruba do druhého alebo tretieho januárového týždňa. Výpredajová nákupná sezóna je druhým najsilnejším obdobím pre internetových obchodníkov, vlani sa nakupovalo zhruba o tretinu viac ako cez bežný rok. Zľavy sú pre zákazníkov vždy lákadlom, nie vždy sú však tak vysoké, ako sa uvádza. Priemerná zľava v povianočných výpredajoch dosahuje 16,5 %. „Netreba sa nechať nalákať na prvú ponuku, na ktorú natrafíte. Je dobré si konečné ceny skontrolovať a uistiť sa, že ide o reálne výhodné ponuky,“ pripomína riaditeľ nezávislého porovnávača cien Heureka Tomáš Braverman. Heureka monitoruje
výpredajové ceny v tisíckach e-shopov na vypredaj.heureka.sk.
Akciové ceny bývajú výhodnejšie aj o niekoľko desiatok percent, ich výška sa líši podľa segmentu. Najvyššia priemerná zľava je v segmente elektroniky, tento rok je to 18 %. Ide najmä o notebooky a dotykové monitory. Zimné športové vybavenie je tento rok zlacnené priemerne o 16 % a biela technika o 14 %. Zľavnené sú najmä práčky, umývačky, chladničky a kávovary. Heureka skúmala aj to, čo Slovákov v tohtoročných výpredajoch zaujímalo najviac – boli to televízory, práčky, chladničky a kávovary.
Slováci míňajú v e-shopoch čoraz viac. Celkovo za rok 2015 minuli pri nákupoch na internete zhruba 703 miliónov eur, čo predstavuje nárast asi o 15 %. V prvom polroku vzrástol obrat e-commerce zhruba o pätinu oproti vlaňajšku. Letná sezóna tempo rastu síce spomalila, ale vianočná sezóna bola opäť silná, zákazníci minuli zhruba tretinu celkového a vďaka tomu znovu obchodníci evidovali rekordný obrat e-commerce. Najsilnejším dňom celého roka 2015 bol 14. december.

Ostrý bojovník z Japonska, nový LEXUS RX

Výrobca luxusných automobilov z Japonska – Lexus, uviedol na trh už štvrtú generáciu SUV s menom RX. Zaujme najnovšími technológiami, ale aj výrazným dizajnom.

Od roku 1998 sa z troch generácií predalo doteraz 2,2 milióna kusov RX. Najnovšia štvrtá generácia nadväzuje na ostrý dizajn menšieho SUV s označením NX. Aj keď si to asi hneď nevšimnete, oproti predošlej generácii poriadne narástla: do dĺžky o 12 cm, rázvor sa zväčšil o 5 cm. Priestor pre nohy pasažierov na zadných sedadlách je vďaka tomu nadštandardný. Nielen zadné, ale aj predné svetlomety naplno využívajú LED technológiu. Kolesá majú rozmer až 20 palcov.

V interiéri vás ako prvé asi zaujme veľký 12,3 palcový displej infotainmentu, voľne trčiaci do priestoru. Ako druhé si budete pochvaľovať skvelé sedadlá, ktoré vás dokonale obopnú. Poťahy z kvalitnej kože môžete doplniť o ďalšiu luxusný novinku – drevený obklad s unikátnym laserovým gravírovaním. To dodáva značka Yamaha, výrobca drahých klavírov. Nechýba ani špičkové ozvučenie, tradične od značky Mark Levinson, s celkovým počtom 15 reproduktorov.

V rámci pohonných agregátov bude v ponuke skvelý hybridný pohon pre model RX 450h (313 koní) a nový preplňovaný benzínový dvojliter pre model RX 200t (238 koní). Naftové agregáty Lexus vynecháva, už roky úspešne vsádza na hybridy. Tie vždy kombinuje s automatickou bezstupňovou prevodovkou typu CVT, pričom teraz pohonný systém pozostáva z benzínového motora V6 s objemom 3,5 litra a dvojice elektromotorov. Dvojliter s turbodúchadlom výrobca spojil s klasickou šesťstupňovou automatikou. Tento pohon bude lacnejší o zhruba 8 000 eur, Lexus aj tak ale počíta v Európe s predajom v pomere až 90% v prospech hybridného systému.

Novinkou je adaptívny podvozok AVS, ktorý v športovom modeli F Sport dostal aj aktívny stabilizátor. Lexus samozrejme disponuje aj vysokou pasívnou bezpečnosti, potvrdenou piatimi hviezdičkami od Euro NCAP. Čo sa týka aktívnej bezpečnosti, nový „Lexus Safety System+“ obsahuje len to najnovšie. Aj vďaka tomu sa môže nový Lexus RX pochváliť najlepším skóre z hľadiska ochrany chodcov spomedzi všetkých doposiaľ testovaných SUV.

Text: Martin Benkovič, foto: archív LPM

Nadpozemský Mercedes S65 Cabriolet

Mercedes-AMG S 65 Cabrio, V12-Biturbomotor, 463 kW (630 PS), 1000 NmV12 biturbo engine,

Mercedes-Benz najvyššej triedy S môžete kúpiť aj ako dvojdverové kupé, najnovšie aj vo verzii kabriolet. O špičkový pohon sa postará kráľovský dvanásťvalec s výkonom 630 koní, ktorý zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy.
Model S65 Cabriolet s podpisom divízie AMG sa tak postaví nad mierne slabší a lacnejší osemvalec S63, odhalený už pri premiére kabrioletu vlani na jeseň. Pohonnou jednotkou novinky je šesťlitrový dvanásťvalec nadopovaný dvomi turbodúchadlami, vďaka čomu disponuje vskutku medveďou silou. Jeho maximálny výkon je 630 koní a krútiaci moment dosahuje rovných 1 000 Nm. Motor spolupracuje so sedemstupňovým automatom a poháňa výhradne zadné kolesá. A to je práve aj jeho Achillovou päta….
Zatiaľ čo dvanásťvalec totiž zvládne klasický šprint z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy, slabší model AMG S63 4matic je vďaka pohonu všetkých štyroch kolies na stovke rýchlejšie o 0,2 sekundy. Maximálku majú obidva modely identické – elektronicky limitovaných 250 km/h. U V12 sa však obmedzovač dá posunúť až na magickú „tristovku“…
Optickým špecifikom dvanásťvalcového modelu je aj množstvo lešteného kovu na karosérii: nájdete ho na častiach nárazníka, mriežke chladiča, či na dvadsaťpalcových diskoch kolies.
Mercedes-AMG S65 Cabriolet absolvuje premiéru na januárovom autosalóne v Detroite, v Európe si ho budeme môcť po prvý krát obzrieť v marci v Ženeve. Objednávky začne Mercedes prijímať v apríli a hoci ceny zatiaľ oficiálne známe nie sú, počítajte minimálne so sumou štvrť milióna eur…

Text: Martin Benkovič, foto: archív LPM

Firmy sú menej disciplinované pri platení faktúr než súkromní zákazníci

Firemní zákazníci si dávajú na čas, kým splatia svoje faktúry. Zákazníci v súkromnom sektore sú disciplinovanejší. Podľa EOS štúdie „European Payment Practices“ za rok 2015 bola priemerná lehota uskutočnených platieb medzi B2B zákazníkmi 38 dní. Naproti tomu v súkromnom B2C segmente dochádza k zaplateniu v priemere už v 26 dni od vystavenia faktúry.

Rozdiel je aj medzi krajinami východnej a západnej Európy. Firmy v krajinách ako Nemecko, Rakúsko, Belgicko, Veľká Británia, Španielsko, Francúzsko zaznamenali priemernú lehotu splatenia svojich záväzkov 35 dní. Ruské, poľské, slovenské, bulharské, rumunské, grécke či maďarské podnikateľské subjekty zas uhrádzajú svoje faktúry v priemere až o 40 dní. Reprezentatívna EOS štúdia „European Payment Practices“ za rok 2015 bola zostavená na základe odpovedí 2 800 respondentov na rozhodovacích pozíciách z uvedených 13 európskych krajín.

Ak sa pozrieme konkrétne na podnikateľov zo Slovenska, skončili presne na úrovni priemeru východnej Európy – platby o 40 dní od vystavenia faktúry. Dlhšie priemerné platobné lehoty majú už len ruské spoločnosti (41 dní) a grécke (51). Najlepšie na tom sú Maďari (33 dní) a Poliaci (35). Varovným je ešte ďalší fakt, čo sa týka Slovenska: Väčšina uhradených faktúr je až po 40 dňoch (61 %).

„Napriek týmto výsledkom treba konštatovať, že globálne dochádza k ozdravovaniu podnikateľského prostredia. Firmy dosahujú väčšiu likviditu a sú schopnejšie splácať svoje dlhy aj kvôli poklesu úrokových sadzieb. Možno preto očakávať, že v najbližšej dobe sa zlepší aj ukazovateľ priemerných lehôt na zaplatenie faktúr firemnými zákazníkmi,“ uviedol Michal Šoltes, konateľ spoločnosti venujúcej sa manažmentu pohľadávok EOS KSI Slovensko. Príčiny meškajúcich platieb sú rozdielne v prípade B2B a B2C sektora. Firemní zákazníci ako najčastejší dôvod uvádzajú problémy s nedostatočne plynulým cash flow a rovnaká bola situácia aj vlani (oba roky 52 %). V súkromnom segmente zas v aktuálnom roku dominuje nezamestnanosť ako dôvod neskorého splácania faktúr. Tá pritom poskočila až na 49 % z celkových odpovedí respondentov – na porovnanie v minulom roku to bolo len 22 %.

Podľa výsledkov prieskumu za rok 2015 pritom v Európe celoplošne dochádza k znižovaniu termínov splatnosti faktúr. V porovnaní s rokom 2014 tento údaj klesol o 4 dni na úroveň 38 (v segmente B2B, teda podnik – podnik). Najviac sa darilo Španielsku, ktoré za posledný rok dokázalo znížiť priemernú dobu splatnosti vystavovaných faktúr až o 19 dní, z priemerných 64 dní v roku 2014 na súčasnú úroveň 45 dní.

Celkovo za Európu sa na základe EOS štúdie za rok 2015 dá konštatovať, že platobná morálka sa zlepšila. Zákazníci platia faktúry načas v 78 percentách prípadov, vlani to bolo 75 percent.

Goodyear partner Bayernu Mníchov

Muenchen 25.11.2015 Der FC Bayern Muenchen praesentiert seinen neuen Platin Partner Goodyear. FOTO: Goodyear

Mníchov / Hanau, Nemecko, 08.december 2015 – Goodyear, svetový výrobca prémiových pneumatík, sa od 1. januára 2016 stane platinovým sponzoromFC Bayern Mníchov, najúspešnejšieho tímu nemeckej Bundesligy. Viacročná zmluva zahŕňa reklamu po obvode hracej plochy a mnoho ďalších reklamných práv. Jürgen Titz, výkonný riaditeľ spoločnosti Goodyear zodpovedný za Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko, povedal: „Bayern Mníchov je z hľadiska ďalšieho zvyšovania profilu našej prémiovej značky. S ďalším postupom začne toto partnerstvo zohrávať kľúčovú úlohu v stratégii značky Goodyear s integrovanou marketingovou a obchodnou komunikáciou vytvorenou na mieru pre našich spotrebiteľov a zákazníkov.“ Futbalové hviezdy vrátane Philippa Lahma, Francka Ribéryho, Thomasa Müllera a Manuela Neuera si môžu overiť vynikajúcu kvalitu výrobkov značky Goodyear sami, a to hneď dvoma rôznymi spôsobmi. Pneumatikami Goodyear sú vybavené jednak súkromné vozidlá mnohých hráčov, tak aj tímový autobus. Goodyear do nového partnerstva vstupuje s myšlienkou na celosvetový trh. „Či už Bayern Mníchov, tak aj Goodyear majú veľmi silný medzinárodný kontext. Stretnutia sa prenášajú do celého sveta a majú tak viac ako 400 miliónov fanúšikov na všetkých svetadieloch. Obe značky majú veľmi pozitívnu povesť, ktorá nepozná hranice,“ povedal Darren Wells, prezident obchodnej jednotky The Goodyear Tire & Rubber Company pre Európu, Blízky východ a Afriku. „Pre obe značky je spoločná aj dlhá a úspešná história, túžba po víťazstve a oddanosť novinkám.“

„Veľmi nás teší, že sme nadviazali spoluprácu s takou poprednou medzinárodnou
spoločnosťou, akou je Goodyear. Goodyear je výrobca prémiových pneumatík,
pre ktorého je prioritou najvyššia kvalita, takže nás veľmi teší, že vstupuje do
rodiny Bayernu Mníchov,“ povedal k tomu Karl-Heinz Rummenigge, výkonný
predseda futbalového klubu.

Muenchen 25.11.2015 Der FC Bayern Muenchen praesentiert seinen neuen Platin Partner Goodyear. Franck Ribery (li.) und Philipp Lahm FOTO: Goodyear
Muenchen 25.11.2015
Der FC Bayern Muenchen praesentiert seinen neuen Platin Partner Goodyear.
Franck Ribery (li.) und Philipp Lahm
FOTO: Goodyear
Muenchen 25.11.2015 Der FC Bayern Muenchen praesentiert seinen neuen Platin Partner Goodyear. Vorstandsvorsitzender Karl Heinz Rummenigge, Juergen Titz (Geschaeftsfuehrer Goodyear Deutschland, Schweiz und Oesterreich), Philipp Lahm und Franck Ribery (v.li.) FOTO: Goodyear
Muenchen 25.11.2015
Der FC Bayern Muenchen praesentiert seinen neuen Platin Partner Goodyear.
Vorstandsvorsitzender Karl Heinz Rummenigge, Juergen Titz (Geschaeftsfuehrer Goodyear Deutschland, Schweiz und Oesterreich), Philipp Lahm und Franck Ribery (v.li.)
FOTO: Goodyear
Muenchen 25.11.2015 Der FC Bayern Muenchen praesentiert seinen neuen Platin Partner Goodyear. Juergen Titz (Geschaeftsfuehrer Goodyear Deutschland, Schweiz und Oesterreich), Philipp Lahm, Franck Ribery und Vorstandsvorsitzender Karl Heinz Rummenigge (v.li.) FOTO: Goodyear
Muenchen 25.11.2015
Der FC Bayern Muenchen praesentiert seinen neuen Platin Partner Goodyear.
Juergen Titz (Geschaeftsfuehrer Goodyear Deutschland, Schweiz und Oesterreich), Philipp Lahm, Franck Ribery und Vorstandsvorsitzender Karl Heinz Rummenigge (v.li.)
FOTO: Goodyear

Goodyear UltraGrip si odnáša úspechy z európskych testov zimných pneumatík

Low Resolution

Spoločnosť Goodyear s hrdosťou oznamuje, že jej úplne nový rad zimných pneumatík si vedie extrémne dobre v testoch zimných pneumatík v celej Európe. S blížiacou sa zimou európske motoristické časopisy testujú zimné pneumatiky s najbežnejšími rozmermi pre najrôznejšie typy vozidiel a pneumatiky Goodyear pritom trvale vyhodnocujú ako jedny z najlepších.

Rodina UltraGrip zbiera zlato

Low Resolution

Rodinu zimných pneumatík UltraGrip si obľúbila najmä nemecká tlač. UltraGrip 9 získala prvé miesto v teste nemeckého automotoklubu ADAC  zameranom na významný segment osobných vozidiel strednej triedy (v teste ich zastupoval Mercedes-Benz triedy C), v ktorom bola ocenená za svoju výkonnosť na mokrej a snehom pokrytej vozovke a za nízku spotrebu. Najnovšia generácia rodiny UltraGrip Performance bola uvedená na trh v tomto roku a hneď si odniesla zlato z testu časopisu Auto Motor und Sport zameraného na vozidlá nižšej strednej triedy (v teste ich zastupoval Volkswagen Golf). Na časopis spravila dojem „jej rovnováha a trakcia na každom povrchu a vynikajúca odolnosť voči aquaplaningu“. Popri tom si UltraGrip Performance zabezpečila prvé miesto i v teste časopisu Auto Strassenverkehr, ktorý pneumatiku vychvaľuje za precízne vedenie, odolnosť proti aquaplaningu a za nízku vnútornú hlučnosť.

Britský časopis Auto Express v súlade s nemeckými kolegami udelil pneumatike UltraGrip zlato v teste, ktorého sa zúčastnilo sedem konkurenčných pneumatík. Pneumatika podľa nej podáva „skvelý celkový výkon“. Ďalšie úspechy zahŕňajú odporúčania na novú pneumatiku UltraGrip od ACE/GTÜ, pneumatiku UltraGrip 9 od Auto Zeitung a pneumatiku UltraGrip SUV od časopisu OFF ROAD.

Veľmi nás teší, že si Goodyear UltraGrip vedie vo všetkých testoch tak dobre. Naším poslaním je dodávať pneumatiky s vynikajúcou priľnavosťou na mokrej vozovke, na ľade i na snehu, a tým poskytnúť bezpečnú jazdu a brzdný výkon bez ohľadu na podmienky, ktoré v zime panujú. Výsledky týchto testov ďalej posilňujú naše odhodlanie prispievať k zvyšovaniu bezpečnosti cestnej dopravy a k zabezpečeniu pokojnej a bezproblémovej jazdy na pneumatikách Goodyear rodinám v celej Európe,“ uviedol Alexis Bortoluzzi, Goodyear Marketing Director Consumer EMEA.

Viac na: http://www.gtue.de/sixcms/detail.php?id=60525

Ocenené vína v MARKS & SPENCER

Všetky vína, ktoré nájdete v Marks & Spencer, sú vyrábané a predávané len v sieti predajní s našou značkou. Úzko spolupracujeme s vinicami, ktoré produkujú naše vína. Máme tak úplnú kontrolu nad kvalitou každého vína Marks & Spencer, a to od zberu hrozna, kvasenie až po výber fľašky…

OCENENIE Z VINOHRADNÍCKYCH SÚŤAŽÍ
Vína Marks & Spencer pravidelne vyhrávajú ocenenia na medzinárodných vinárskych súťažiach. Len v minulom roku získali 228 medailí, a to vrátane 20 zlatých, 67 strieborných a 141bronzových. V roku 2014 získal Marks & Spencer vo Veľkej Británii prestížny titul “Supermarket roku” v prestížnej vinárskej súťaži International Wine Challenge (IWC). Marks & Spencer túto cenu získal štyrikrát počas piatich rokov!

vina1

Juhovýchodná Austrália,
Burra Brook Shiraz, 2014               

Lahodné, noblesné austrálske
Shiraz, ktoré je plné tónov
čiernych ríbezlí, sliviek,
čierneho korenia a byliniek
v závere. Vychutnajte si toto
elegantné červené víno so
srnčím mäsom s jalovcom
alebo s jednoduchým
mäsovým koláčom.
Taliansko,
Valpolicella Single Est, 2013      

Talianske víno, ktoré má jasne
rubínovú farbu, je iskrivé,
šťavnaté, s bohatou chuťou
maliny a čerešne. Perfektne
ide napríklad ku klobáskam,
bravčovému mäsu, šunke
alebo smotanovým syrom.
Samozrejme výborne
chutí i samotné.

vina2

Taliansko,
Negroamaro, 2013

Bohaté a korenisté červené víno
plné chutí sliviek a čokolády.
Pochádza z jednej z lahodných
starých odrôd, ktoré sú pestované
v Taliansku. Podávajte
s hutnými dusenými mäsovými
jedlami, pečeným mäsom
a pečeným baklažánom
s paradajkami.
Taliansko,
Prosecco
Talianske šumivé víno
s jemnou chuťou hrušky
a jablka, náznakom kvetín
a kyselkavým záverom. Skvelé
je samotné alebo vychladené
s čerstvými krevetami
a ľahkými predjedlami.

vina3

 

Španielsko,
Rosada Cava                                       

Španielske víno iskrivej
ružovej farby Cava s chuťou
čerstvých malín a ríbezlí.
Lahodné, svieže a šumivé.
Ideálne víno na oslavu
a skvelé k malým jedlám,
palacinkám a tortám.
Juhovýchodná Austrália,
Burra Brook
Chardonnay, 2014

Elegantné, ľahko barikové biele
víno z Adelaide Hills, ktoré má
tóny šťavnatých broskýň, marhúľ
a nechýba v ňom hrejivá tropickosť.
Podávajte ku klasickému pečenému
bravčovému mäsu alebo
k ázijským pikantným jedlám.

 

vina4

Francúzsko, Maconnais,
White Burgundy, 2014            

Osviežujúce francúzske
Chardonnay s príchuťou
citrusu, jabĺk, náznakom
zrelých broskýň a sviežou
ľahkou minerálnosťou.
Podávajte samostatné,
s pečeným alebo
grilovaným kuraťom
alebo čerstvou rybou.
Nový Zéland,
Kaituna Hills
Sauvignon Blanc, 2014

Typický novozélandský
Sauvignon. Vynikajú tu
energické tóny egreša
a citrónovej trávy. Dokonale
ulahodí samotný alebo
s ľahkými listovými šalátmi.

 

 

vina5

Francúzsko, Gaskoňsko,
Gold Label Sauvignon
Blanc, 2014                                        

Iskrivý francúzsky Sauvignon,
v ktorom budete cítiť kokteil
zrelej hrušky, grepu, limetky
a egreša. Je skvelý s paradajkovým
šalátom s kozím syrom,
ustricami alebo grilovanou
rybou. Vynikajúca svieža chuť.
Francúzsko, Pays D’OC,
Mandeville Viognier, 2014
Ovocné suché biele víno
s exotickými tónmi zázvoru,
broskyne, plné slnka južného
Francúzska a zrelosti. Jemné
biele víno, ktoré sa perfektne
hodí ku kuraťu alebo rybe
v smotanovej omáčke.

 

Roxette v Bratislave

Švédska hudobná dvojica Marie Fredriksson Per Gessle, známa skôr ako ROXETTE oslavuje 30. výročie. Toto jubileum sa rozhodli osláviť sériou koncertov v rámci XXX – The 30th Anniversary Tour. Počas svetového turné sa Roxette zastaví aj na Slovensku! Fanúšikovia tejto skvelej popovej dvojice si môžu ich najväčšie hity vychutnať 30. júna 2016 na Zimnom štadióne O. Nepelu.

Duo ROXETTE vzniklo v 80. rokoch, hoci Marie a Per sa poznali už o desať rokov skôr. Obaja však mali vlastné úspešné projekty, a tak nad spoluprácou nepremýšľali. Až v roku 1986 si povedali, prečo nespojiť sily? Per mal skladby a Marie silný hlas. Slovo dalo slovo a vzniklo duo Roxette. Ich cieľom bolo dobýjať svetové pódiá a hitparády. A podarilo sa! Vydali 33 singlov, ktoré trónili na prvých miestach svetových hitparád, predali 75 miliónov albumov a koncertovali po celom svete.

Fanúšikov zlomila v roku 2002 správa o zlom zdravotnom stave speváčky Marie v dôsledku nádoru na mozgu. Marie sa však s chorobou popasovala a v roku 2011 zaznamenala kapela Roxette veľký návrat na svetové pódiá. A teraz má namierené na Slovensko! Hity ako The Look, It Must Have Been Love či Joyride si s nimi môžete zaspievať koncom júna aj vy.