S viac ako 100 súkromnými lietadlami registrovanými v Českej republike, Poľsku a na Slovensku, si dovolíme tvrdiť, že tento trend v leteckej doprave nestagnuje, práve naopak! Stále viac jednotlivcov a firiem totiž pri svojich cestách vyhľadáva maximálnu rýchlosť a komfort, ktorý im dokážu zabezpečiť práve private jety.
„Súkromný letecký priemysel v tomto regióne rastie, keďže množstvo ľudí vyhľadáva leteckú dopravu prispôsobenú podľa svojho vlastného harmonogramu, a teda chcú letieť kamkoľvek a kedykoľvek to potrebujú,“ povedal Marian Jančařik, obchodný riaditeľ spoločnosti Colibri Aircraft. „Stredné a stredne veľké jety sú pre transeurópske cesty ideálne.“
Cessna Citation XLS a XLS +
Séria Citation XL sa ukázala ako jedna z najpopulárnejších z radu spoločnosti Cessna. Kabína s dĺžkou 170 cm pohodlne usadí sedem alebo osem cestujúcich v závislosti od konfigurácie. Interiér je v porovnaní s inými tryskáčmi strednej veľkosti dostatočne priestranný, čo predstavuje mimoriadne komfortný zážitok z cestovania.
S rozsahom približne 1600 námorných míľ (2963 km), sa môže ľahko dostať do všetkých destinácií v Európe. Ceny za XLS a XLS + sa pohybujú od 3,75 do 8 miliónov dolárov.
Hlavným rozdielom medzi modelmi XL a XLS + je zdokonalená avionika v kabíne XLS +.
„Pri kúpe lietadiel série XL sme asistovali našim klientom viac než pri akomkoľvek inom type private jetu,“ hovorí Marián Jančařik. „Naši klienti milujú Excel najmä pre svoju všestrannosť vo vzťahu k tomu, čo všetko dokáže, a v neposlednom rade pre luxus, ktorý ponúka.“
Cessna Citation CJ3 a CJ3 +
Ďalšou populárnou sériou od Cessny je Citation CJ3, ktorá obsahuje CJ3 a CJ3 +. V závislosti od konfigurácie môže kabína usadiť 6 až 7 cestujúcich. Dolet tohto súkromného tryskáča je približne 1500 námorných míľ(2778 km), čo je zhruba 3,5 až 4 hodiny letu. Sú to práve nízke prevádzkové náklady, ktoré robia túto sériu ideálnou pre vaše cesty v rámci Európy.
Kabína je o niečo menšia ako XLS, ale stále sa môže pochváliť dĺžkou 4,78 m a výškou 144cm.
Ceny tejto série sa pohybujú od 3,5 do 7 miliónov dolárov.
Model CJ3 + má aktualizované možnosti avioniky a WIFI a satelitného telefónu, ktoré CJ3 nemá.
Jančařík dodáva: „Aj keď sa jedná o niečo menšiu kabínu než je séria XL, CJ3 je atraktívna pre tých klientov, ktorí oceňujú nižšie prevádzkové náklady, no takisto chcú lietať po celej Európe. Výrobcovia CJ3, ktorí sa výrobe venujú takmer 15 rokov, ponúkajú nižšiu kúpnu cenu ako ich najlepší konkurent, Phenom 300. „
Embraer Phenom 300
Embraer Phenom 300 je neuveriteľne populárny tak na trhu nových ako aj na trhu olietaných lietadiel. Embraer Phenom 300 bol najviac dodávaným lietadlom na svete až do roku 2017, kedy ho predbehol Bombardier Challenger 350. Viac ako 470 tryskáčov Phenom 300 bolo dodaných do viac ako 40 krajín na celom svete.
Kabína dokáže usadiť šesť až sedem pasažierov, v závislosti od konfigurácie. Má výšku 149 cm a délku 5,23m. Jeho rozsah 1900 námorných míľ je ideálny pre vnútroeurópske cesty.
Predpredajné ceny sa pohybujú od 6,8 do 10 miliónov amerických dolárov.
„Embraer urobil skvelú prácu s dizajnom modelu Phenom 300 a vytvoril moderný a štýlovú kabínu spolu s elegantným a pôsobivým vzhľadom,“ poznamenáva Jančařik. „Okrem toho naši klienti nesmierne oceňujú nenákladnú údržbu, ktorú ponúka 300.“
Bombardier Challenger 300 a 350
Séria Challenger 300 predstavuje jeden z najpredávanejších tryskáčov stredných veľkostí všetkých čias. Challenger 350 dokázal po prvýkrát (v roku 2017) dať na druhú koľaj Embraer Phenom 300 ako najpredávanejší obchodný súkromný jet, a to so svojimi 56 dodávkami po celom svete.
Rozloženie je neuveriteľne priestranné s kabínou vo 182 cm vysokou a 213 cm širokou, kde je vytvorený priestor na sedenie pre 8 až 9 cestujúcich v závislosti od toho, či je zadná kabína trojpohovková alebo má dve VIP sedadlá.
Séria 300 ponúka dolet 3000 námorných míľ (5556 km), ktoré vám bez problémov poskytnú zhruba 7 hodín letu.
Ceny tejto série sa pohybujú od 6 do 17,5 miliónov dolárov.
Model 350 má o niečo väčšie okná ako 300, ďalej je obohatený o modernizovanú avioniku, no aj menšími vylepšeniami výkonu.
Marian Jančařik na záver dodáva: „Klienti sú okamžite vtiahnutí do veľkej, štýlovo navrhnutej kabíny radu 300 a sú rovnako ohromení jej veľkým rozsahom letu. Tieto tryskáče boli určené na medzikontinentálne cestovanie a okrem iného zahŕňajú veľkú kuchyňu a sedadlá, ktoré je možné premeniť na posteľ. „